میلیاردری که موسیقی برنامه‌های کودکان را می‌ساخت

الهام جوادی

هائیم سابان میلیاردری است که ثروت خود را از صنعت تلویزیون به دست آورده است. وی با ثروت ۳/۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۰ در رده دویست و هشتاد و هفتم ثروتمندان جهان در فهرست فوربز قرار گرفت.‌هائیم سابان، رییس و مدیر عامل گروه سابان کپیتال، یکی از پیشتازان صنعت سرگرمی‌در جهان به شمار می‌رود. هائیم سابان در ۱۵ اکتبر سال ۱۹۴۴ در الکساندریا در یونان متولد شد. او تحصیلات خود را تا مقطع دبیرستان و در مدرسه کشاورزی ادامه داد و پس از دریافت مدرک دیپلم تحصیل را رها کرد. سابان برای اولین بار در سال ۱۹۶۶ کار خود را به عنوان یک نوازنده گیتار باس و سرپرست در یک گروه موسیقی راک شروع کرد. گروه او در سال ۱۹۶۹ برای اجرای کنسرتی به انگلیس رفت و خیلی هم موفق ظاهر شد.‌هائیم سابان تصمیم داشت تمرکز خود را روی موسیقی بگذارد.

او در سال ۱۹۷۵ به پاریس در فرانسه نقل مکان کرد و در آنجا به کار خود در رشته موسیقی و آهنگسازی ادامه داد. او همچنین در آنجا به همراه یکی از دوستانش به نام شوکی لوی یک شرکت ضبط موسیقی را راه‌اندازی کردند. شرکت سابان و لوی به سرعت تبدیل به یکی از برترین نام‌های اروپایی در صنعت موسیقی شد. این شرکت در عرض ۸ سال توانست بیش از ۱۸ میلیون آلبوم را به فروش برساند.

سابان در سال ۱۹۸۳ به لس‌آنجلس در آمریکا رفت و در سال ۱۹۸۸ شرکت سرگرمی‌سابان را در زمینه تولید محصولات تلویزیونی راه‌اندازی کرد. کار اصلی این شرکت در آن زمان تولید، توزیع و بازاریابی و فروش محصولات تلویزیونی در سطح بین‌المللی بود.‌هائیم سابان و شریک قدیمی‌اش، شوکی لوی، در این دوره به خاطر ساخت قطعات موسیقی برای برنامه‌های کودکان شهرت پیدا کردند. آنها هم برای محصولات تلویزیونی شرکت خود و هم برای ساخته‌های شرکت‌های دیگر این قطعات موسیقی را تولید می‌کردند. از جمله برنامه‌های معروفی که آنها برایشان موسیقی ساختند می‌توان به برنامه کارآگاه گجت، دایناسورها، اژدها کوئست و غیره اشاره کرد.

سابان در سال ۱۹۹۵ شرکت خود را با شبکه فاکس کودکان ادغام کرد که حاصل آن شرکتی بزرگ بود که از محتوا و قدرت بازاریابی شرکت سرگرمی ‌سابان و شبکه توزیع گسترده کانال فاکس بهره می‌برد. این شرکت ادغامی‌در سال ۱۹۹۷ موفق شد کانال فاکس فامیلی که بیش از ۸۱ میلیون خانوار بیننده آن بودند را بخرد. این شراکت از آن پس تحت نام فاکس فامیلی ورلد واید به کار خود ادامه داد. این شرکت که دفتر مرکزی آن در اروپا بود برنامه‌های خود را در بیش از ۵۳ کشور در اروپا و خاورمیانه پخش می‌کرد.

سابان در سال ۲۰۰۱ به همراه شرکت نیوز شرکت فاکس فامیلی ورلد واید را به قیمت ۵/۳ میلیارد دلار به شرکت والت‌دیزنی فروختند. سابان به تنهایی در حدود ۶/۱ میلیارد دلار از این فروش سود برد. گفته می‌شود این معامله بزرگ‌ترین معامله بین یک فرد و یک شرکت بوده است.

هائیم سابان در سال ۲۰۰۳ گروه رسانه کیرچ که در آن زمان یک شرکت ورشکسته آلمانی در زمینه رسانه بود را به قیمت ۷/۵ میلیارد دلار خرید.

هائیم سابان ازدواج کرده و چهار فرزند دارد. وی در حال حاضر ساکن بورلی هیلز در ایالت کالیفرنیا در آمریکا است.