داده‌های جمعیت‌شناختی

۸۷‌‌‌درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی مرد و ۱۳‌‌‌درصد از آنها زن هستند. بر اساس تحصیلات، از ۹۹۸ نفری که در این نظرسنجی شرکت کرده‌‌‌اند ۴۵‌‌‌درصد مدرک کارشناسی، ۴۲‌‌‌درصد کارشناسی‌‌‌ارشد و ۱۳‌‌‌درصد دارای مدرک دکترا بوده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند. نوع شغل پاسخ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهندگان نیز مشخص است و از کل پاسخ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهندگان ۳۷‌‌‌درصد بنیان‌گذار-کارآفرین، ۲۸‌‌‌درصد مدیر و ۲۱‌‌‌درصد کارشناس عنوان ‌‌‌شده است و ۱۴‌‌‌درصد سایر مشاغل را دارند. در تقسیم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بندی بر اساس حوزه فعالیت پاسخ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهندگان ۶۱‌‌‌درصد فعال بخش خصوصی، ۲۰‌‌‌درصد استخدام دولت، ۱۳‌‌‌درصد شاغل در بخش نیمه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دولتی، ۲‌‌‌درصد مشغول فعالیت در سازمان‌ها و شرکت‌های بین‌المللی، یک‌‌‌درصد استارت‌آپ و ۴‌‌‌درصد در سایر بخش‌‌‌ها مشغول به‌‌‌کار هستند.

 ریسک‌‌‌های صنعت

در این بخش نیز براساس ۱۵ شاخص به بررسی وضعیت صنعت از دیدگاه فعالان و صاحب‌‌‌نظران اقتصادی پرداخته شده است.

۱- قیمت مواد اولیه و محصولات و خدمات نهایی: ۹۳‌‌‌درصد از شرکت‌کنندگان درنظرسنجی معتقدند در سال‌‌‌۱۴۰۲ قیمت مواد اولیه و محصولات با افزایش همراه است، ۵‌‌‌درصد باور دارند قیمت‌ها مشابه سال‌‌‌قبل است و ۲‌‌‌درصد به کاهش قیمت مواد اولیه امیدوارند.

۲- هزینه کسب‌و‌کارها به دلیل افزایش سطح عمومی قیمت‌ها: اکثریت ۹۲‌‌‌درصدی پاسخ‌‌‌دهندگان افزایش عمومی قیمت‌های مربوط به کسب‌و‌کار در سال‌‌‌۱۴۰۲ را انتظار دارند، ۵‌‌‌درصد قیمت‌ها را بدون تغییر برآورد می‌کنند و ۳‌‌‌درصد معتقدند سطح عمومی قیمت‌ها روندی نزولی خواهد داشت.

۳- دسترسی به نقدینگی: ۵۳‌‌‌درصد از شرکت‌کنندگان درنظرسنجی معتقدند در سال‌‌‌۱۴۰۲ دسترسی به نقدینگی کاهش خواهد یافت، ۲۴‌‌‌درصد انتظار افزایش دسترسی به نقدینگی را دارند و ۲۳‌‌‌درصد این دسترسی را بدون تغییر ارزیابی می‌کنند.

۴-  چالش‌‌‌های مالیاتی کسب‌و‌کارها: ۸۶‌‌‌درصد از پاسخ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهندگان معتقدند در سال‌‌‌۱۴۰۲ چالش‌‌‌های مالیاتی افزایش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یابد، ۱۰‌‌‌درصد باور دارند که این چالش‌‌‌ها تغییری با سال ‌‌‌قبل نخواهد داشت و ۴‌‌‌درصد باقی‌‌‌مانده به کاهش چالش‌‌‌های مالیاتی خوش‌بین هستند.

۵- میزان تقاضای مشتریان: ۶۰‌‌‌ درصد از مشارکت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنندگان در این نظرسنجی معتقدند در سال‌‌‌۱۴۰۲ تقاضای مشتریان کاهش خواهد داشت، ۲۱‌‌‌درصد این میزان را ثابت توصیف کرده‌‌‌اند و ۱۹‌‌‌درصد باور دارند در این سال ‌‌‌شاهد افزایش تقاضا هستیم.

۶- خرید کالاهای جایگزین توسط مشتریان: ۸۸‌‌‌درصد از شرکت‌کنندگان درنظرسنجی معتقدند در سال‌‌‌۱۴۰۲ شاهد افزایش خرید کالاهای جایگزین به دلیل گرانی خواهیم بود، ۹‌‌‌درصد این روند را بدون تغییر می‌‌‌دانند و ۳‌‌‌درصد انتظار کاهش خرید کالاهای جایگزین به دلایلی نظیر گرانی را دارند.

۷- سرمایه‌گذاری تولیدگرا و کسب‌و‌کاری در حوزه‌‌‌های مختلف: ۶۶‌‌‌درصد از شرکت‌کنندگان درنظرسنجی معتقدند در سال‌‌‌۱۴۰۲ شاهد کاهش سرمایه‌گذاری تولیدگرا خواهیم بود، ۲۷‌‌‌درصد سرمایه‌گذاری در این بخش را مشابه سال ‌‌‌پیش می‌‌‌دانند و ۷‌‌‌درصد انتظار دارند در این سال‌‌‌ افزایش سرمایه‌گذاری تولیدگرا داشته باشیم.

۸- اختلال در زنجیره تامین مواد اولیه و واردات: ۶۸‌‌‌درصد از شرکت‌کنندگان درنظرسنجی معتقدند در سال‌‌‌۱۴۰۲ میزان اختلال در زنجیره تامین مواد اولیه و واردات به دلایلی مانند تحریم‌‌‌ها و تغییرات قیمتی ارز افزایش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یابد، ۱۸‌‌‌درصد انتظار دارند این زنجیره بدون اختلال باشد و ۱۴‌‌‌درصد انتظار کاهش در میزان اختلال زنجیره تامین را دارند.

۹- چشم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌انداز توسعه کسب‌و‌کار: ۷۹‌‌‌درصد از شرکت‌کنندگان معتقدند چشم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌انداز توسعه کسب‌وکار در سال‌‌‌۱۴۰۲ همچنان مبهم خواهد بود، ۱۴‌‌‌درصد این چشم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌انداز را مشابه سال ‌‌‌پیش از آن می‌‌‌دانند و اقلیت ۷‌‌‌درصدی معتقد به شفاف‌‌‌شدن چشم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌انداز توسعه کسب‌و‌کار در این سال‌‌‌ هستند.

۱۰- فعالیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های شرکت‌های کوچک و متوسط و استارت‌آپ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها: ۵۳‌‌‌درصد از پاسخ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهندگان درنظرسنجی معتقدند در سال‌‌‌۱۴۰۲ میزان فعالیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های شرکت‌های کوچک و متوسط و استارت‌آپ‌‌‌ها کاهش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یابد. ۲۵‌‌‌درصد آن را بدون تغییر ارزیابی می‌کنند و ۲۲‌‌‌درصد انتظار دارند فعالیت این بخش افزایش خواهد داشت.

۱۱- فیلترینگ و محدودیت دسترسی به فضای‌‌‌مجازی: ۶۰‌‌‌درصد از شرکت‌کنندگان درنظرسنجی معتقدند در سال‌‌‌۱۴۰۲ فیلترینگ و محدودیت دسترسی به فضای‌‌‌ مجازی وجود خواهد داشت، ۳۳‌‌‌درصد انتظار دارند محدودیت‌ها در همین سطح باقی ‌‌‌بماند و ۷‌‌‌درصد امیدوار به کاهش محدودیت‌های اینترنت هستند.

۱۲- انگیزه، عملکرد و بهره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وری کارکنان: ۷۱‌‌‌درصد از شرکت‌کنندگان درنظرسنجی معتقدند در سال‌‌‌۱۴۰۲ شاهد کاهش انگیزه، عملکرد و بهره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وری کارکنان خواهیم بود، ۲۴‌‌‌درصد انتظار تغییر در این شاخص را ندارند و ۵‌‌‌درصد انتظار دارند انگیزه کارکنان افزایش داشته باشد.

۱۳- حقوق و مزایای پرداختی به‌‌‌کارکنان: ۹۷‌‌‌درصد از شرکت‌کنندگان درنظرسنجی معتقدند در سال‌‌‌۱۴۰۲، حقوق و مزایای پرداختی به‌‌‌کارکنان کمتر از نرخ تورم واقعی، افزایش خواهد یافت و اقلیت ۳‌‌‌درصدی باور دارند افزایش حقوق و مزایا بیشتر از نرخ واقعی تورم خواهد بود.

۱۴- اجرای برنامه‌‌‌های رفاهی منابع انسانی در سازمان‌ها: ۶۴‌‌‌درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی باور دارند در سال‌‌‌۱۴۰۲، اجرای برنامه‌‌‌های رفاهی منابع انسانی در سازمان‌ها کاهش خواهد یافت، ۲۹‌‌‌درصد آن را بدون تغییر می‌‌‌دانند و ۷‌‌‌درصد انتظار افزایش برنامه‌‌‌های رفاهی سازمان‌ها را دارند.

۱۵- در دسترس ‌‌‌بودن نیروی انسانس متخصص: ۷۸‌‌‌درصد از شرکت‌کنندگان درنظرسنجی معتقدند در سال‌‌‌۱۴۰۲ با کمبود نیروی انسانی متخصص روبه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رو خواهیم بود و ۲۲‌‌‌درصد باور دارند دسترسی کافی به نیروی انسانی متخصص وجود دارد.