مترجم: مریم رضایی
منبع: WorldBlu
لیست محیط‌های کاری دموکراتیک در سال 2012 که تشیکلات WorldBlu آن را منتشر کرده، 48 سازمان را که در صنایع مختلف، از جمله تکنولوژی، تولید صنعتی، بهداشت، خرده فروشی، خدمات و انرژی فعالیت می‌کنند، دربرگرفته است.

درآمد سالانه این سازمان‌ها که همه انواع دولتی، خصوصی، غیرانتفاعی و آموزشی در آنها یافته می‌شود، روی هم بیش از ۱۷ میلیارد دلار است. این سازمان‌ها در اندازه‌های متفاوت هستند و از ۵ تا ۹۰ هزار کارمند دارند و عمدتا در کشورهای آمریکا، کانادا، مکزیک، بریتانیا، هلند، دانمارک، مالزی، هائیتی، هند، نیوزیلند، آفریقای جنوبی و سنگاپور واقع شده‌اند. لیست ۲۰۱۱ موسسه WorldBlu مشتمل بر ۵۲ شرکت بوده است. بر این اساس، ۱۰ شرکتی که در لیست ۲۰۱۲ قرار گرفته‌اند عبارتند از:

۱) شرکت Achievers، کانادا


این شرکت خصوصی در صنعت نرم‌افزار فعالیت می‌کند و اصل دموکراتیک «پاسخگویی» را سرلوحه کار خود قرار داده است. برای این کار، تخته بسیار بزرگی به صورت نقشه عملیات، در دفتر کاری شرکت نصب شده که در آن اسم هر یک از کارکنان با مسوولیتی که بر عهده‌شان است، نوشته شده است. این نقشه برای سال مالی تهیه شده و بر اساس بازخورد کارکنان، ارباب رجوع و کل تیم مدیریتی توسعه می‌یابد.
هر شخص می‌داند باید پاسخگوی چه چیزی باشد و به خود او بستگی دارد که چگونه به اهداف مورد نظر دست یابد، این شرکت از سال 2009 تا 2012 در لیست WorldBlu قرار گرفته است.

2) موسسه AIESEC International، هلند


این موسسه غیرانتفاعی با شعبه‌هایی در بیش از 110 کشور و 60 هزار کارمند، بزرگ‌ترین سازمان آموزشی است که برای توسعه مدیریتی جوانان خط‌مشی تعیین می‌کند. موسسه AIESEC اصل دموکراتیک «تمرکززدایی» را اجرا می‌کند، به طوری که هر سال کل تیم مدیریتی، از جمله مدیر اجرایی را تغییر می‌دهد. این موسسه به مدت بیش از 60 سال است که این روش را در پیش گرفته و از سال 2007 تاکنون در لیست WorldBlu قرار گرفته است.
۳) خبرگزاری Axiom News، کانادا


در خبرگزاری خصوصی Axiom اصل تمرکززدایی به صورت عدم رعایت سلسله مراتب در تحریریه اجرا می‌شود. خبرنگاران با توجه به نقش، موضوع کار و مهارت‌های خود در نوشتن خبر، در تصمیم‌گیری‌های خود آزادند. کل خبرها برای نمونه‌خوانی به دقت بازبینی می‌شود و نویسنده خودش ویرایش‌های نهایی را انجام می‌دهد؛ برخلاف رسانه‌های سنتی که این وظایف بر عهده سردبیر است.

۴) مرکز Barrett Values، آمریکا


فعالیت این شرکت خصوصی به گونه‌ای است که معیارها و ارزیابی‌های فرهنگی مورد استفاده در بیش از ۳ هزار سازمان در ۵۰ کشور را توسعه می‌دهد.
این شرکت، اصل دموکراتیک انتخاب بهترین پرسنل را مورد استفاده قرار می‌دهد، به طوری که هر یک از کارکنانش را تشویق می‌کند در یکی از دوره‌های آموزشی که احساس می‌کنند برای آنها مفید است، شرکت کنند. هر سال، بهترین کارمندان بر اساس رشد و پیشرفت شخصی و همچنین رشد حرفه‌ای و دوره‌های آموزشی که گذرانده‌اند، انتخاب می‌شوند. در سال‌های گذشته، کارمندان این مرکز در دوره‌های آموزشی یوگا، MBA، فتوشاپ و آموزش فرآیند تصمیم‌گیری برای تحلیل سود و زیان، شرکت کرده اند. این شرکت فقط در سال 2012 در لیست WorldBlu قرار گرفته است.

5) شرکت Beyond Bordrers، آمریکا
فعالیت این شرکت بین‌المللی به صورت غیرانت

فاعی و در راستای کمک به مردم کشور هائیتی است. شرکت Beyond Borders به کارمندان خود حق انتخاب می‌دهد و آنها را در تصمیم‌گیری‌های مهم که بر جهت‌دهی سازمان اثر گذارند دخالت می‌دهد. از جمله این که کدام برنامه‌ها و تلاش‌ها باید ادامه و توسعه یابد، کدام یک باید متوقف شود و کدام یک باید تغییر کند. این اقدامات در فضای یک نگرش تصمیم‌گیری جمعی صورت می‌گیرند.

6) شرکت Boost New Media، نیوزیلند


این شرکت رسانه‌ای خصوصی، در طراحی وب سایت، برنامه کاربردی وب و سی دی رام برای بخش‌های مختلف فعالیت می‌کند. شرکت Boos New Media اصل دموکراتیک «هدف + بینش» را از طریق طرح توسعه ایده‌های بزرگ در پایان هر سال اجرا می‌کند. کارمندان شرکت ایده‌های جدیدی برای گفت و گو تعیین می‌کنند و این ایده‌ها را در یک جلسه گروهی توضیح می‌دهند. سپس کل گروه در مورد اینکه کدام ایده می‌تواند اجرا شود رای می‌دهند. در صورتی که یک چهارم آرا در مورد طرحی مثبت باشد، در مورد آن تصمیم‌گیری نهایی می‌کنند. این شرکت تنها در سال 2012 در لیست WorldBlu قرار گرفته است.
۷) شرکت Chaordix، کانادا


این شرکت خصوصی اینترنتی اصل «گفت و گو + شنیدن» را با استفاده از تکنولوژی برون سپاری به صورت داخلی و خارجی، مبنای کار خود قرار داده است.

۸) شرکت Chroma Technology، آمریکا


این شرکت خصوصی در صنعت بیوتکنولوژی فعالیت می‌کند و تولید‌کننده فیلترهای نوری است. در این شرکت تمرکززدایی از طریق مالکیت کارمندان مورد استفاده قرار می‌گیرد. به این صورت که همه کارمندان سالانه به تعداد مساوی سهام دریافت می‌کنند. اختصاص تعداد سهام به سمت یا شرح وظایف شغلی فرد بستگی ندارد. سود سهام نیز به صورت مساوی تقسیم می‌شود. این کار به کلیه کارمندان برای موفقیت انگیزه مساوی می‌دهد.

۹) شرکت Da Vita، آمریکا

0


فعالیت این شرکت دولتی که بیش از ۳۵ هزار کارمند دارد، در حوزه بهداشت و سلامت است. این شرکت نیز از اصل دموکراتیک گفت و گو + شنیدن استفاده می‌کند؛ به طوری که افراد را به گروه‌هایی تقسیم کرده و اعضای هر گروه در فراخوان‌های شرکت دعوت می‌شوند و می‌توانند اطلاعات جدید شرکت را از سرگروه خود بگیرند. هر فردی که در این فراخوان‌ها شرکت می‌کند، می‌تواند از مدیر عامل و دیگر سرگروه‌ها، هر سوالی را در مورد کسب‌وکار شرکت، سیاست‌ها و غیره بپرسد. همچنین جلسات روزانه درون گروهی در کلینیک‌های محلی یا دفاتر کاری شرکت برگزار می‌شود.

۱۰) شرکت DreamHost، آمریکا

1


این شرکت خصوصی اینترنتی، از پیشتازان ارائه دهنده خدمات وب با بیش از ۳۰۰ هزار مشتری و ۲/۱ میلیون نام دامنه در سراسر جهان است. شرکت DreamHost هنگام انتخاب اولین مدیر عامل خود، در اقدامی دموکراتیک، همه کارمندان خود در همه سطوح سازمان (بیش از صد نفر) را درگیر کرد. در فرآیند پایانی انتخاب مدیر عامل، مصاحبه همگانی و بحث و گفت‌وگو در مورد این مساله به اوج خود رسید و همه کارمندان تشویق شده بودند نامزد ایده آل خود را برای هدایت شرکت انتخاب کنند.

شرکت‌های دموکرات 2012

شرکت‌های دموکرات 2012