مترجم: روزبه مرسلی
ابر شهرها مکان مناسبی برای سنجیدن سلیقه بازارهای بزرگ هستند. استقبال بازار از خودروهای برقی از آنچه دست اندرکاران و سیاست‌گذاران خودروسازی تصور می‌کنند گسترده‌تر است.

با افزایش ورود خودروهای برقی به بازارها، همچنان دیدگاه غالب این است که بدون محرک‌های اقتصادی قوی‌تر و جایگاه‌های بیشتر شارژ باتری، بازار این خودروهاپیشرفتی نخواهد داشت. با این وجود تحقیقات ما در شهرهای بزرگ نشان می‌دهد که تقاضای بازار برای خودروهای برقی هیبرید (که ترکیبی از دو سیستم پیشرانه الکتریکی و دیزلی است) و خودروهای باتری-محور(خودروهایی که تنها از باتری قابل شارژ و موتور الکتریکی استفاده می‌کنند)، می‌تواند سهمی تا 16 درصد در نیویورک، 9درصد در پاریس و 5 درصد در شانگهای را از کل فروش خودروهای نو در سال 2015 به خود اختصاص دهد. این ارقام حتی با وجودانگیزه‌های اقتصادی ضعیف و امکانات نامناسب شارژ که در حال حاضر برای این خودروها وجود دارد، پیش‌بینی شده است.
جای تعجب نیست که بازار این خودروها در شهرهای بزرگ شکل بگیرد. هیچ جای دیگر نیاز به هوای پاک‌تر و تولید کمتر دی‌اکسید‌کربن به این اندازه زیاد نیست و البته تعداد حامیان محیط زیست که مایلند از خودروی برقی خود برای طی مسافت‌های کوتاه در محدوده یک بار شارژ باتری استفاده کنند، کم نیست. این ویژگی ساکنان شهرهای بزرگ باعث می‌شود تا این مناطق به محیط مطلوبی برای برداشتن گام بعدی در توسعه خودروهای برقی تبدیل شوند. تحقیقات ما اطلاعاتی را فراهم می‌کند که می‌تواند راهنمای شرکت‌های خودروسازی، باتری‌سازی، ارائه‌کنندگان زیرساخت‌ها و مسوولان شهرها باشد تا همگام با این تکنولوژی نوین و صنایع مربوط به آن پیش روند.
بازارهای بزرگ منتظر خودروهای برقی هستند. جمعیت قابل ملاحظه‌ای از مشتریان بالقوه وجود دارند که به خاطر تفکر زیست‌محیطی شناخته شده بوده و خرید خودروهای برقی را به عنوان یکی از گزینه‌های خود در نظر دارند.این عده حدود 30درصد از کل خریداران اتومبیل در نیویورک و 20درصد در شانگهای را تشکیل می‌دهند.


برای پیشگامان خرید خودرو برقی، مساله شارژ خودرو به آن اندازه که به نظر می‌آید مشکل‌ساز نیست. برخلاف سایر گروه‌های خریدار اتومبیل در نیویورک و شانگهای، این افراد حاضر بودند حتی عادات رانندگی و محل پارک خود را تغییر دهند تا بتوانند از خودروی الکتریکی استفاده کنند. درواقع، طبق اظهارات این افراد، جایگاه‌های عمومی شارژ اتومبیل در افزایش انگیزه آنها برای خرید خودروهای برقی تاثیر زیادی ندارد و آنها حاضرند با شرایط محدودتری هم کنار بیایند. این شیوه رفتاری باعث می‌شود که به سرمایه‌گذاری اولیه کمتری نیاز باشد، هرچند بدون شک با فراگیر شدن خودروهای برقی این جایگاه‌های شارژ در شهرهای بزرگ و سایر مناطق، یک نیاز حیاتی و اساسی خواهد بود. همچنین این مساله خبر خوبی برای شرکت‌های خودروسازی است که این فرصت را به دست می‌آورند تا بر یک مشکل عمده، یعنی محدودیت شارژ باتری فائق آیند. بسیاری از رانندگان در شهرهای بزرگ مسافت‌های کوتاهی را طی می‌کنند- برای مثال از خانه به محل کار و بالعکس- بنابراین محدودیت شارژ باتری و قیمت باتری‌ها نسبت به سایر مناطق مشکلات کمتری ایجاد می‌کند. به این ترتیب کمپانی‌های خودروسازی قادر خواهند بود به جای تولید خودروهای برقی همه منظوره، مشتریان خود را برحسب میزان مسافت طبقه‌بندی کنند و مدل‌های اقتصادی‌تری را که میزان ذخیره باتری آنها در محدوده مصرف رانندگان شهری است، عرضه کنند.
سلیقه تکنولوژیک در شهرهای مختلف متفاوت است
خریداران در شانگهای بیشتر علاقه دارند که خودروهای هیبریدی را خریداری کنند که بتوانند با یک بار شارژ آن، حدود 60 کیلومتر رانندگی کنند و بعد از آن از موتور احتراقی خودروی خود استفاده کنند. علت این نوع انتخاب این است که بخش بزرگی از خریداران در شانگهای، اولین اتومبیل خود را خریداری می‌کنند و تمایل دارند این خودرو مناسب خانواده باشد و امکانات آن نیز کامل باشد. از طرف دیگر خریداران در نیویورک، ماشین‌های کوچک باتری محوری را ترجیح می‌دهند که مسافتی بین 60 تا 90 کیلومتر را با یک شارژ کامل طی می‌کند.
طراحی خودرو مهم است، اما به شیوه‌ای متفاوت
بیشتر خریداران در نیویورک و شانگهای به دنبال این هستند که با خودروهای برقی خود این ویژگی را به نمایش بگذارند، نفر اولی باشند که دارای جدیدترین تکنولوژی هستند و بین اطرافیان خود برجسته و متمایز باشند. شهروندان شانگهای یک طراحی نوین و چشمگیر را می‌پسندند، در حالی که نیویورکی‌ها یک مدل عادی‌تر را ترجیح می‌دهند، البته طراحی ظاهری خودرو باید به گونه‌ای باشد که الکتریکی بودن خودرو را آشکار کند.


محرک‌های غیراقتصادی بیش از انتظار تاثیرگذارند
افزایش انگیزه‌های اقتصادی، تنها راه برای توسعه بازار خودروهای برقی نیست. ما پی برده‌ایم که محرک‌های مالی همچون تخفیف مالیاتی تا حدود ۷۵۰۰ دلار از قیمت خودروی الکتریکی در ایجاد انگیزه اولیه خریداران بسیار موثر است. با این حال، افزایش مبلغ تخفیف، جهش چشمگیری در توسعه بیشتر بازار به وجود نمی‌آورد. در واقع، از بین ۳۰ عامل اقتصادی و غیراقتصادی که در بین خریداران نیویورکی مورد تحقیق قرار گرفت، برخی از گزینه‌های کم‌هزینه، همچون مسیر مخصوص خودروهای الکتریکی یا جایگاه شارژ باتری مناسب، بسیار موثرتر بودند.
آگاهی مصرف‌کنندگان از قابلیت‌های خودروهای الکتریکی از جمله عوامل ضروری در پذیرش اولیه وانبوه بازار است. 40 درصد پاسخ‌دهندگان در شانگهای و نیویورک اظهار می‌کردند که اطلاعات زیادی درباره خودروهای الکتریکی نداشتند و حتی بسیاری از آنان از محدودیت مسافت قابل پیمایش این خودروها نگران بودند. تعداد کمی از این افراد اطلاع داشتند که خودروهای الکتریکی بی‌صداتر هستند و شتاب آنها از خودروهای عادی بیشتر است و از آن مهم‌تر، بسیاری نمی‌دانستند که در استفاده طولانی‌مدت از این خودروها می‌توانند در هزینه سوخت و تعمیرات صرفه‌جویی کنند.
حال، گام بعدی چه خواهد بود؟ بخش خصوصی که به این خودروها در شهرهای بزرگ چون نیویورک و شانگهای علاقه نشان می‌دهند به همراه سایر مشتریان بالقوه اولیه، کلید توسعه خودروهای الکتریکی در آینده‌ هستند. انطباق محصولات با نیاز این بخش‌ها، تولیدکنندگان اتومبیل را قادر می‌سازد که مشتریان اولیه‌ای را جذب کنند که استفاده این افراد باعث رایج شدن استفاده از خودروی برقی در بین عموم و در نتیجه پویایی بازار می‌شود. این راهکار اگر با اقدامات هدفمند توسط مسوولان ملی و شهری، سازندگان باتری و تولیدکنندگان برق همراه باشد، می‌تواند به تولید انبوه و پذیرش گسترده خودروهای الکتریکی در بازار شتاب بخشد.
شرح تحقیق: این مطالعه که تحت عنوان «پتانسیل بخش خصوصی در بازار خودروهای الکتریکی» در سال 2009 انجام شده، یک کار مشترک بین مک‌کنزی، شهرداری نیویورک و شانگهای و دولت فرانسه بوده است.
در شانگهای و نیویورک تمرکز بر روی تحقیق روی مشتریان بوده است. این مطالعه از دو بخش تحقیقات کیفی شامل مصاحبه با افراد و گروه‌ها و تحقیقات کمی شامل مصاحبه با بیش از ۱۰۰۰ مشتری بالقوه در نیویورک و ۶۰۰ نفر در شانگهای، تشکیل شده است. در پاریس،تیم تحقیق،یک بررسی جامع روی مدل بازار انجام دادند تا شکل تقاضا در شهرهای بزرگ را شناسایی کنند.
در این پروژه، نظر کارشناسان در مورد عوامل کلیدی مد نظر قرار گرفته است. قیمت نفت، قیمت باتری خودروهای الکتریکی، مارک‌هاومدل‌های محدود خودروهای الکتریکی که در زمان فروش در دسترس می‌باشند، مجموعه‌ای از محرک‌ها «برای مثال در نیویورک 7500 دلار از قیمت خودروهای الکتریکی از مالیات معاف می‌باشد» و زیرساخت‌های لازم برای شارژ خودروهای برقی، از جمله این عوامل مورد بررسی بوده‌اند.