و این‌‌ یک پیشرفت و جهش بزرگ به‌‌حساب می‌‌آید، چراکه اگرچه مهندسی ویژگی می‌توانست یکسری از مشکلات خاص هوش مصنوعی را حل کند اما از حل تمام مسائل و محدودیت‌‌های موجود در زمینه هوش مصنوعی عاجز بود و این یعنی وجود سدی بلند در مقابل توسعه هوش مصنوعی، چراکه در بسیاری حوزه‌ها بسیار سخت و گاه غیرممکن است که برای تعیین اینکه کدام ویژگی‌‌ها را باید از بین هزاران ویژگی برگزید، بتوان از دانش تخصصی استفاده کرد. در چنین مواردی لازم است که بازهم از خود هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی کمک گرفت.

به‌طورکلی می‌توان کاربردها و پتانسیل‌‌های عظیمی را برای به‌‌کارگیری یادگیری عمیق در حوزه‌هایی مانند کسب‌‌وکار در نظر گرفت و در عمل هم شاهدیم که در بسیاری از اپلیکیشن‌‌هایی که امروز مورد استفاده عموم مردم نیز قرار می‌گیرند، از تکنولوژی یادگیری عمیق بهره‌های فراوانی گرفته ‌‌شده است. به عنوان ‌‌مثال، در وسایل هوشمندی مانند Amazon Echo یا Google Home از یادگیری عمیق برای تشخیص صدا استفاده‌‌ شده یا در نرم‌‌افزارها و سخت‌افزارهای ویژه ترجمه، ارائه خدمات خودکار به مشتریان، تشخیص‌‌های پزشکی و بسیاری حوزه‌های دیگر از همین تکنولوژی پیشرفته استفاده‌‌ شده است.

در مجموع می‌توان گفت هوش مصنوعی یک حوزه هیجان‌‌انگیز با احتمالات بی‌‌انتهاست و به سرعت در حال پیشرفت است. در این میان، کاتالیزورهای فراوانی نیز وجود دارند که ما را به گسترش و افزایش استفاده از تکنولوژی‌‌های زیرمجموعه هوش مصنوعی در آینده ترغیب می‌کنند؛ ازجمله کاهش هزینه‌های محاسبات و ذخیره‌‌سازی دیتا و بهبود کیفیت سخت‌افزارها و نرم‌‌افزارهای مختلف. به همین دلیل هم هست که اغراق نخواهد بود اگر بگوییم هوش مصنوعی به‌طور بنیادین و در آینده‌‌ای بسیار نزدیک سبک‌‌ کار و زندگی ما را زیر و رو خواهد کرد. ما باید بدانیم که هنوز در مراحل اولیه به‌‌کارگیری هوش مصنوعی قرار داریم و پتانسیل‌‌های توسعه و ارتقای هوش مصنوعی به معنای واقعی کلمه بیکران و غیرقابل ‌‌تصور هستند. این همان چیزی است که مدیران عامل و تصمیم‌گیران سازمان‌ها و شرکت‌‌ها باید به آن توجه ویژه‌‌ای داشته باشند و بدانند که تکنولوژی‌‌های برآمده از هوش مصنوعی به‌طور کامل چشم‌‌اندازهای آینده کسب‌‌وکار را دگرگون خواهند ساخت.

مزایای تجاری هوش مصنوعی: امروزه، تکنولوژی‌‌های هوش مصنوعی می‌توانند مزایای تجاری واقعی و متعددی را به دنبال داشته باشند، به‌طوری‌‌که اپلیکیشن‌های برآمده از هوش مصنوعی، به‌‌ویژه در بخش جست‌وجوی آنلاین، تبلیغات و پیشنهاد محصولات و خدمات، فواید بسیاری را نصیب شرکت‌‌ها و سازمان‌ها کرده‌‌اند. شرکت‌‌های پیشتاز در زمینه تکنولوژی مثل گوگل، لینکدین و آمازون، سالانه بیش از ۳۰ میلیارد دلار برای هوش مصنوعی هزینه می‌کنند. علاوه بر شرکت‌‌های تکنولوژیک، ما شاهد گرایش روزافزون شرکت‌‌های خدمات‌محور از جمله در حوزه خدمات مالی و مخابراتی به استفاده معنادار و هدفمند از تکنولوژی‌‌های هوش مصنوعی هستیم .به عنوان ‌‌مثال، بانک‌ها از هوش مصنوعی برای شناسایی و مقابله با کلاهبرداری از طریق کارت‌های اعتباری یا پیش‌‌بینی زمان تصمیم‌گیری مشتریان درباره انتخاب بانک موردنظر خود استفاده می‌کنند.

در بخش خدمات سلامت و پزشکی نیز مدت کوتاهی است که اقدامات جدی و فزاینده‌‌ای برای به‌‌کارگیری هوش مصنوعی در ابعاد گسترده آغاز شده است، به‌طوری‌‌که هم‌‌اکنون از یادگیری ماشینی برای بهبود وضعیت سلامت افراد، پیش‌‌بینی بیماری‌های مزمن، پیشگیری از اعتیاد به داروها و ارتقای سطح کیفی تشخیص بیماری‌ها بهره‌های فراوانی برده می‌شود. در بخش صنعت نیز کاربردهای هوش مصنوعی فراوان است، به‌طوری  که شرکت‌‌های صنعتی و تولیدی از هوش مصنوعی برای بهبود فرآیند نگهداری از تجهیزات و تاسیسات و پیش‌‌بینی خرابی‌‌ها و همچنین شناسایی نقاط ضعف و ناکارآمدی در زنجیره تامین استفاده می‌کنند.

پیامدهای اقتصادی و اجتماعی هوش مصنوعی: هوش مصنوعی پیامدهای قابل‌‌توجهی برای جامعه و کسب‌‌وکار داشته و خواهد داشت، به‌طوری‌‌که بر اساس پیش‌‌بینی‌‌ها موجب افزایش ۷/ ۱۵ تریلیون دلاری تولید ناخالص داخلی جهان تا سال ۲۰۳۵ خواهد شد. نیمی از این رقم به بهبود بهره‌‌وری نیروی کار مربوط خواهد بود و نیمی دیگر نیز به‌‌واسطه افزایش تقاضای مصرف‌‌کنندگان شکل خواهد گرفت. بر اساس برآوردهای موسسه تحقیقاتی PwC میزان ارزش‌‌آفرینی بالقوه هوش مصنوعی در بخش خدمات تخصصی تا  ۸/ ۱ تریلیون دلار، در بخش خدمات مالی تا ۲/ ۱ تریلیون دلار، در بخش خرده‌‌فروشی و عمده‌‌فروشی تا ۲/ ۲ تریلیون دلار و در بخش تولید نیز ۸/ ۳ تریلیون دلار خواهد بود.

تحولات و پیشرفت‌های هوش مصنوعی در آینده برخی از صنایع و مشاغل را بیشتر از بقیه تحت تاثیر قرار خواهند داد و ما شاهد از بین رفتن یکسری از مشاغل در آینده‌‌ای نزدیک خواهیم بود و بازآموزی و اشتغال افراد پرشماری که درنتیجه از بین رفتن این مشاغل بیکار خواهند شد به یکی از چالش‌‌های اجتماعی بزرگ آینده تبدیل خواهد شد. علاوه بر این، مدیران میانی و کارگران یقه‌‌سفید نیز باید به‌زودی خود را برای کار کردن در کنار روبات‌‌ها و ماشین‌‌ها آماده کنند و به همین دلیل هم باید مهارت‌‌های جدیدی را فرابگیرند.

با این ‌‌همه باید دانست که هوش مصنوعی بیش از آنکه باعث از بین رفتن یکسری مشاغل شود موجب ایجاد شغل‌‌های جدید نیز خواهد شد؛ همان‌طور که اینترنت با ظهورش و از طریق اتوماسیون کردن کارها باعث حذف یکسری مشاغل شد. اما مشاغل جدیدی مانند طراح وب‌‌سایت، مدیر پایگاه‌های داده، مدیر رسانه‌های اجتماعی و بازاریابان دیجیتال را نیز به وجود آورد. بر اساس برآوردها، هوش مصنوعی تا سال ۲۰۲۲ حدود ۸/ ۱ میلیون شغل را از بین خواهد برد، حال‌‌آنکه تا آن زمان موجب ایجاد ۳/ ۲ میلیون شغل جدید خواهد شد.  علاوه بر این، باید انتظار داشت تقریبا تمام مشاغل و کسب‌‌وکارها در دهه آینده به شکل گسترده‌‌ای تحت تاثیر هوش مصنوعی قرار بگیرند و تغییر و تحولات گسترده و عمیقی را تجربه کنند. در بلندمدت‌‌تر نیز هوش مصنوعی سکان هدایت جهان را در دست خواهد داشت: با افزایش جمعیت کره زمین به بیش از ۷/ ۹میلیارد نفر تا سال ۲۰۵۰، این، هوش مصنوعی خواهد بود که به عنوان نجات‌‌بخش نوع بشر عمل خواهد کرد، چراکه مثلا در بخش کشاورزی می‌تواند تحولی بزرگ و بی‌‌سابقه ایجاد کند و از طریق افزایش چشمگیر بهره‌‌وری زمین و آب به پاسخگویی هر چه بهتر به افزایش ۵۰درصدی تقاضا برای محصولات کشاورزی کمک کند.