دوم، مهارت‌‌های کار تیمی در خلأ رشد نمی‌کند، باید محیط مساعد برای کار تیمی را بسازید. در دهه ۱۹۷۰، ریچارد هکمن، روان‌شناس اجتماعی و سازمانی، سه شرط مناسب را برای پیشرفت تیم‌‌ها  تعریف کرد که هنوز هم پابرجا هستند.

در حالی که برای بهبود مهارت‌‌های نرم کار تیمی، زمان و تلاش زیادی لازم است اما ساخت این خصوصیت‌‌ها به‌طور حتم امکان‌پذیر است. برای این امر باید موارد زیر را رعایت کرده و به اجرا درآورید:

۱. اهداف شخصی تعیین کنید. با استفاده از مشاهدات و بازخورد خود از دیگران برای شکل‌گیری اهداف قابل دستیابی، مرتبط و با محدودیت زمانی، می‌توانید قدم به قدم در مهارت‌‌های تیمی خود پیشرفت کنید.

۲. تمرین کنید. برای دیدن پیشرفت‌‌ در مجموعه مهارت‌‌هایتان به زمان و تمرین نیاز است. به تعاملات کار تیمی خود در طول روز در محل کار و در خارج از کار توجه زیادی داشته باشید. برای تمرین خصوصیات خاصی که می‌خواهید ایجاد کنید، گام‌‌های آگاهانه‌‌ای بردارید.

۳. از دیگران با مهارت‌‌های کار تیمی الگو بگیرید. وقتی نمونه‌های عالی از کار تیمی را مشاهده کردید، توجه داشته باشید و مشخص کنید چرا این تعامل توجه شما را جلب کرد. هنگام کار با دیگران، این خصوصیات را در تعاملات شخصی خود به کار ببرید.

۴.یک پروژه ایجاد کنید. فرصت‌‌های کار در تیم را پیدا کنید. سپس مطمئن شوید که در آن مشارکت دارید و به دیگران کمک می‌کنید تا درگیر این پروژه شوند.

۵. به یک گروه محلی بپیوندید. گروه‌های زیادی برای انواع منافع از جمله حفاظت از محیط زیست، سیاست، علایق خاص و ورزش‌‌های تیمی در مناطق محلی فعالیت می‌کنند. درگیر شدن در یک گروه، راهی عالی برای ایجاد مهارت‌‌های کار تیمی است.

۶. نحوه کار در تیم را درک کنید. برقراری ارتباط، برنامه‌ریزی، حل مساله و مذاکره برخی از مهارت‌‌هایی است که برای پیشرفت خود به آن  نیاز دارید. روی این مهارت‌‌ها کار کنید تا مهارت‌‌های کار تیمی شما نیز پیشرفت کند.

 در صورتی‌که به دنبال رهبری یک تیم هستید باید مهارت‌های اضافه‌تری را مد نظر داشته باشید. برخی از این مهارت‌ها شامل گزینه‌های زیر هستند:

۱- ماموریت و هدف تیم خود را مشخص کنید.

دانشگاه آکسفورد کار تیمی را به عنوان «توانایی کار مشترک برای دستیابی به یک هدف مشترک»  تعریف می‌کند. برای کارآیی یک تیم، همه باید درک کنند و ماموریت مشترک را قبول کنند، سپس آن را فراتر از اهداف فردی خود قرار دهند. کارلوس والدس داپنا، از برند جهانی مارس، توصیه می‌کند برای درک بهتر اعضای تیم از آنها بپرسید: «چرا کار مشترک شما به عنوان یک تیم، با ارزش‌تر از مجموع تلاش‌‌های فردی شماست؟» این مسوولیت یک رهبر است که هدف مشخص و واضح را تعیین کند. بدون آن، یک تیم شانس موفقیت کمتری دارد. آیا تعیین اهداف شخصی برای افراد هنوز مهم است؟ اما برای به حداکثر رساندن موفقیت در کار تیمی، همه باید به یک هدف مشترک متعهد شوند. به برخی از موفق‌‌ترین گروه‌های راک تاریخ فکر کنید. وقتی خودبینی شخصی بزرگ‌تر از هدف مشترک شود، همه‌چیز از هم می‌‌پاشد.

۲- نقش هر فرد را به صورت واضح مشخص کنید.

اعضای تیم باید درباره نقش‌‌ها و مسوولیت‌های خود آگاه باشند و همه باید نقاط قوت خاصی را که برای تیم به ارمغان می‌‌آورند درک کرده و نسبت به آنها اطمینان داشته باشند. همچنین اندازه و ساختار تیم مهم است و باید بر اساس واقعیت تصمیم‌گیری کرد. در کار تیمی اتکا به چند شخصیت اصلی و کمی شانس خوب، وجود ندارد. اگر تیمی خیلی کوچک باشد، شما ترکیبی از مهارت‌‌ها، سبک‌‌های تفکر و رفتار مناسب نخواهید داشت. اگر تیمی بسیار بزرگ باشد، افراد می‌توانند تنبل و مستعد تفکر گروهی شوند.

به‌طور حتم، بعد از اینکه تیم‌‌های خود را تشکیل دادید، به عنصر انعطاف‌پذیری احتیاج دارید تا بتوانید در صورت عدم کارآیی ساختار تیم، به سرعت آن را اصلاح کنید. اما خوب است حدود و مرزی را برای تیم تعیین کنید. به عنوان مثال، شما ممکن است تصمیم بگیرید درباره تعداد افراد تیم سختگیر باشید، بنابراین اگر عضوی جدید به آن بپیوندد، شخص دیگری مجبور است آن را ترک کند تا از بدفرمی تیم جلوگیری شود. تنوع نیز حیاتی است، بنابراین سعی کنید ترکیبی از سنین، زمینه‌های اقتصادی - اجتماعی، اقوام و جنسیت را به دست آورید. انجمن روان‌شناسی آمریکا دریافت که تیم‌‌های متنوع می‌توانند نوآوری و خلاقیت بیشتر و یک مزیت رقابتی ارائه دهند. اگرچه ممکن است لازم باشد به آن وقت بدهید. این انجمن می‌گوید  «یک تیم متنوع ممکن  است مدت زمان بیشتری برای محکم کردن جای پای خود صرف کند تا یک تیم با سابقه و طرز فکر مشابه.»

۳- کار تیمی را به رسمیت بشناسید و پاداش دهید.

حیاتی است که تیم‌‌ها بدانند چه زمانی خوب عمل می‌کنند. شما می‌توانید عملکرد خوب را با پاداش نقدی پاسخ دهید. اگر نشان دهید که پاداش‌‌ها برای کل تیم است، این کار حس انسجام تیم را تقویت می‌کند.

۴-  صراحت و اعتماد را تشویق کنید.

خواه برپا کردن چادر با چشم بسته باشد یا اینکه افراد بازی خیره شدن در چشم همدیگر را انجام دهند، بسیاری از فعالیت‌‌های سنتی تیم‌‌سازی بر اعتماد تمرکز می‌کنند. دلیل خوبی برای این وجود دارد زیرا اعتماد عامل اصلی موفقیت تیم است. بدون آن، تیم‌‌های کاری در برقراری ارتباط موثر و حل مشکلات دچار مشکل می‌شوند. اعتماد وقتی شروع می‌شود که افراد را ترغیب به صحبت آزادانه و بدون ترس از یک واکنش تحقیرآمیز یا عصبانی شدن، کند. در این صورت شاهد بینش درست نسبت به کار خواهید بود و همچنین خلاقیت افزایش می‌یابد زیرا افراد تیم از صحبت کردن نمی‌‌ترسند.

در پایان، بسیاری از افراد تصور می‌کنند که فقط برون‌گراها در مهارت‌‌های کار تیمی موفق می‌شوند. گرچه ممکن است درست باشد که برون‌گراها می‌توانند راحت‌‌تر با افراد مختلف آشنا شوند و خود را به صورت کلامی ابراز کنند، اما به هیچ‌وجه این امر باعث بی‌‌اعتبار بودن افراد درون‌گرا نمی‌شود. توانایی یک درون‌گرا برای گوش دادن، همدلی کردن و تفکر نیز بخشی اساسی از رشد و پیشرفت کلی تیم است.