این سوالی بود که مایکروسافت از یک تیم در آزمایشگاه تحقیقاتی خود در کمبریج انگلستان پرسید. پس از مصاحبه با افرادی در اتریش، ایرلند و هلند، آنها متوجه شدند که روابط شخصی بین همکاران چقدر در طول همه‌گیری آسیب دیده است و زمان‌هایی، که درآن افراد به طور طبیعی از طریق معاشرت گفت‌وگو می‌کنند، در دنیای مجازی به سختی قابل تکرار است. بنابراین آنها این نکات را ارائه کردند تا به ما کمک کنند بتوانیم تعاملات بسیار مهم غیر‌مرتبط با کار را با همکاران خود بازیابی کنیم.

 ۱- برنامه‌ریزی برای گردهمایی‌های  غیر‌رسمی

محققان پیشنهاد می‌کنند که جلسات جمعی آنلاین را در زمان‌های غیر‌ساعات اداری یا در وقت استراحت یا صرف چای و قهوه یا وقت ناهار هم برنامه‌‌‌ریزی کنید. اگرچه کار از خانه به این معنی است که برخی از افراد ترجیح می‌دهند با کسانی که با آنها زندگی می‌کنند ناهار بخورند، اما جلسات ناهار سازماندهی شده به‌خصوص برای افراد جدید می‌تواند به ایجاد ارتباط بیشتر کمک کند، محققان می‌‌‌گویند  همکاران می‌توانند در حین صرف غذا، وارد گفت‌وگو شوند یا از آن خارج شوند.

 ۲-  شوخ‌طبع  باشید

به گفته محققان، جلسات مجازی تجربه جدیدی برای بسیاری از روش‌های رفتار سنتی به‌‌‌ویژه در مورد کارکنان ارشد بوده است. بنابراین، تیم کمبریج پیشنهاد می‌کند راه‌‌‌های هیجان انگیزی مانند استفاده از ایموجی‌‌‌ها یا ابزارهای واقعیت افزوده همچون فیلترهای ویدئو برای واکنش به آنچه گفته می‌شود را معرفی کند تا به هر کسی اجازه دهد که پای صحبت بنشیند، به گفته محققان، آزمون‌‌‌ها، بازی‌‌‌ها و سایر فعالیت‌های مشترک نیز می‌توانند به ارتقای تعاملات اجتماعی کمک کنند. آنها استفاده از روبات‌های مسابقه را نه تنها برای میزبانی از فعالیت‌های سرگرم کننده، بلکه برای برنامه‌ریزی آنها نیز توصیه می‌کنند.

 ۳- انجام همزمان چند کار را بپذیرید

انجام دادن یک کار دیگر در حالی که قرار است در یک جلسه زوم حضور داشته باشید، وسوسه‌‌‌ای است که بسیاری از ما تسلیم آن شده‌‌‌ایم. جای تعجب ندارد که سازمان دهندگان جلسات و هم‌تیمی‌ها گاهی اوقات این موضوع را بی‌احترامی یا حواس‌پرتی بدانند. اما تیم کمبریج می‌‌‌گوید در واقع انجام همزمان چند کار می‌تواند در جلسات اجتماعی مجازی مفید باشد. «نتایج ما همچنین نشان می‌دهد که انجام همزمان چند کار در حین صحبت‌‌‌های اجتماعی رایج است و از دیدگاه گوینده و شنونده پذیرفته شده است. کارمندان به محققان گفتند که حفظ توجه در جلسات اجتماعی دشوار است، به‌خصوص زمانی‌که موضوع به شخص آنها مربوط نمی‌شود. انجام همزمان چندکار به آنها کمک کرد تا به اصطلاح «خستگی زوم» را کاهش دهند، و آنها را آزاد گذاشت تا روی قسمت‌هایی از جلسه که به آنها مربوط می‌شود تمرکز کنند.

 ۴- از گروه‌های بیش از حد بزرگ خودداری کنید

به گفته محققان، معاشرت مجازی تعامل با گروه‌های بزرگ‌تر را به صورت آنلاین آسان‌تر از حضوری کرده است. این فناوری به افراد اجازه می‌دهد بر موانع فیزیکی برای ملاقات با کارکنان تیم‌‌‌ها و مکان‌‌‌های دیگر غلبه کنند. اما در گروه‌‌‌های بزرگ، موضوعات گفت‌وگو ناگزیر جنبه عمومی‌‌‌تر پیدا می‌کنند، بنابراین مختص افراد شرکت‌کننده نیست. شرکت‌کنندگان ممکن است جلسه را کمتر از زمانی که در یک گروه کوچک‌تر بودند، ارزشمند بدانند. بیشتر مکالمات اجتماعی در محل کار، یک به یک است. حتی زمانی که افراد به صورت گروهی صحبت می‌کنند، معمولا افراد از گروه جدا می‌شوند و با هم صحبت می‌کنند. با این حال تیم کمبریج خاطرنشان می‌کند، ابزارهای ملاقات مجازی موجود اجازه این مکالمات جانبی را نمی‌دهند.  طی گزارشی از مایکروسافت زمان صرف شده در جلسات مجازی از زمان شروع همه‌گیری دو برابر شده است و کارمندانی که از خانه کار می‌کنند خسته شده‌‌‌اند. گزارش کمبریج می‌گوید ابزارهای مجازی می‌توانند موانع ملاقات با همکاران را کاهش دهند، ارتباطات اجتماعی روزانه را حفظ و حتی ارتباطات در محل کار را بهبود بخشند. اما همچنین می‌‌‌گوید که کار بیشتری لازم است تا آن ابزارها برای جایگزینی مکالمات معمولی که قبلا در محل کار داشتیم، مناسب شوند.