جنگ توییتر با محتوای گمراه‌کننده

توییتر اعلام کرده است ما در حال آزمایش امکانی هستیم تا شما (کاربران) توییت‌هایی را که حاوی اطلاعات گمراه‌کننده هستند گزارش کنید. توییتر این امکان را فعلا در اختیار کاربران در آمریکا، کره جنوبی و استرالیا قرار داده است و کاربران بعد از کلیک روی گزینه Report   می‌توانند از گزینه «It’s misleading» برای گزارش توییت‌های حاوی اطلاعات گمراه‌کننده استفاده کنند. این امکان می‌تواند راه جدیدی برای  سوءاستفاده  از Report توییت‌ها باشد چرا که ممکن است کاربری صرفا به این دلیل که محتوایی مغایر با نظر اوست آن را با برچسب  «It’s misleading» به توییتر گزارش کند، اما توییتر اعلام کرده است Report یا گزارش توییت‌ها با این برچسب در فرآیند جدید الزاما به معنای عکس‌العمل از سوی توییتر نیست.

توییتر درباره فرآیند رسیدگی به گزارش کاربران درباره توییت‌هایی حاوی اطلاعات گمراه‌کننده اعلام کرده است: «ما ممکن است در قبال گزارش‌هایی از این دست از سوی کاربران هیچ واکنشی نشان ندهیم یا نمی‌توانیم به هر گزارشی در این مرحله پاسخ دهیم، اما اطلاعات کاربران به ما در شناسایی بهتر این روند و توسعه این فرآیند کمک خواهد کرد تا بتوانیم به سرعت و در مقیاس گسترده از انتشار اطلاعات نادرست جلوگیری کنیم.» برای مثال اگر صد یا هزار نفر از کاربران یک توییت را با عنوان «It’s misleading» گزارش کنند توجه توییتر به آن توییت جلب خواهد شد و آنچه را که کاربران تشخیص داده‌اند نیز پلت‌فرم تشخیص می دهد و این روند به ارتقای توییت‌ها کمک خواهد کرد.

البته که این امکان می‌تواند باعث شود تا یک توییت به‌صورت گروهی به هر دلیلی گزارش شود، اما توییتر اعلام کرده است توییت‌های علامت‌گذاری‌شده با تگ «It’s misleading» را حذف نخواهد کرد یا اقدام خاصی نخواهد کرد، اما در این مسیر به‌دنبال الگوسازی از محتواهاست که چه نوع محتواهایی با تگ «It’s misleading» از سوی کاربران گزارش می‌شوند و چگونه می‌تواند به این موارد در آینده واکنش نشان دهد.این امکان توییتر از جهاتی شبیه به امکان دیگرش یعنیBirdwatch است که به کاربران این اجازه را می‌دهد تا به توییت‌های حاوی اطلاعات مشکوک یادداشت‌هایی را اضافه کنند و اگر دیگر کاربران به‌دنبال اطلاعات بیشتری درباره آن محتوا بودند این یادداشت‌ها را در ادامه آن توییت ببینند. یادداشت‌های Birdwatch در بهترین حالت به توییتر کمک می‌کند تا توییت‌های حاوی اطلاعات گمراه‌کننده را از این طریق شناسایی کند و اقدامات لازم را بر اساس فعالیت مخاطبان طراحی و اجرا کند.

پرسش اصلی این است که آیا این اقدام توییتر روی انتشار اطلاعات گمراه کننده در این شبکه اجتماعی موثر خواهد بود؟ همان‌طور که توییتر اعلام کرده است این کار ابتدا برای برخی کاربران در آمریکا، کره جنوبی و استرالیا فعال شده است و از این طریق توییتر به‌دنبال راهکارهای موثر خواهد بود. این اقدام در ادامه تلاش‌های مختلفی صورت گرفته که شبکه‌های اجتماعی برای حل مشکل نشر اطلاعات غلط اتخاذ می‌کنند. در سال‌های اخیر ابهامات زیادی در این مورد وجود داشته و شبکه‌های اجتماعی مجبور شده‌اند راهکارهای مختلفی را امتحان کنند. با این حال هنوز هم به نظر نمی‌رسد هیچ کدام از آنها توانسته باشند راهکاری داشته باشند که تضمین کند چنین اتفاقی روی پلت‌فرم آنها نمی‌افتد.

همزمان با این تلاش‌ها ابزارهای تولید محتوای گمراه‌کننده هم روزبه‌روز گسترش پیدا می‌کنند و کار را برای پلت‌فرم‌های دیجیتال سخت‌تر می‌کنند. مثلا  دیپ فیک که چند ماهی است به شکل‌های مختلف برای ساخت محتوای ویدئویی طنز و سیاسی و ... مورد استفاده قرار گرفته منجر به تولید ویدئوهایی شده که تشخیص غیرواقعی بودن آنها کار بسیار سختی است. در محتواهای دیپ فیک تصاویر ویدئویی ساختگی را می‌بینید که بسیار شبیه تصاویر واقعی هستند و حتی ممکن است تصور کنید یک سیاستمدار مصاحبه‌ای کرده و حرف‌هایی را زده که تکذیب کردنشان به دلیل شباهت زیاد این ویدئوها به واقعیت سخت خواهد بود. در چنین شرایطی که این تکنولوژی‌ها به وجود آمده‌اند پلت‌فرم‌های دیجیتال چطور می‌توانند به مخاطبان‌شان اطمینان بدهند که محتوای گمراه‌کننده و اشتباه به آنها نمایش داده نخواهد شد؟ تقریبا می‌شود گفت چنین چیزی راه حل قطعی ندارد.

توییتر همچنین  به دنبال ایجاد ویژگی جدیدی است که به وسیله آن می‌توانید افرادی را که بعد از پست کردن توییت اجازه ریپلای کردن دارند تغییر دهید.

در حال حاضر کاربران توییتر تنها در حین توییت کردن می‌توانند مشخص کنند چه کسانی اجازه ریپلای کردن روی آن توییت را دارند، اما به لطف به‌روزرسانی جدید بعد از انتشار توییت نیز امکان ایجاد چنین تغییراتی و محدود کردن افرادی که امکان ریپلای دارند به این شبکه اجتماعی اضافه می‌شود. در واقع بعد از آنکه توییتی منتشر شد، کاربران مدیریت مناسب‌تری روی ریپلای‌های ارسالی از سوی سایر کاربران خواهند داشت و می‌توانند به انتخاب خود افرادی را که اجازه ریپلای کردن ندارند تعیین کرده و چنین امکانی را در اختیار آنها قرار ندهند.

توییتر قصد دارد با کمک این ویژگی، راهکارهای بهتری برای مدیریت اکانت‌ها در اختیار کاربران قرار دهد تا آنها بتوانند کنترل بیشتری روی اکانت‌های خود داشته باشند و در عین حال راحت‌تر با دیگران تعامل کنند.

با این حال این پلت‌فرم‌ها برای نشان دادن تعهد خود به انتشار محتوای درست نیازمند به کار گرفتن راه‌حل‌های مختلف هستند. حتی اگر این راهکارها به نتیجه قطعی نرسند حداقل برای وجهه حرفه‌ای این پلت‌فرم‌ها هم که شده مطرح کردن چنین برنامه‌هایی برایشان از هر زمانی ضروری‌تر شده است.