چگونه بهترین روزها را  برای دورکاری انتخاب کنیم

حالا بسیاری از سازمان‌ها به این فکر افتاده‌اند که چگونه می‌توانند با ایجاد یک بستر مناسب و قوانین انعطاف‌پذیر کاری شرایط را برای یک ایجاد کار ترکیبی، به طوری که کارمندان بتوانند بخشی از کار خود را در محیط کار و بخشی را به صورت دورکاری انجام دهند، ایجاد کنند. این رویکرد جدید ممکن است به آینده کار مبدل شود، ولی سوال این است که این کار چگونه هماهنگ خواهد شد؟ آیا شرکت‌ها به کارمندان خود اجازه خواهند داد تا انتخاب کنند چه روزهایی سر کار حاضر شوند و چه روزهایی از خانه کار کنند؟ و اینکه ساعت‌های کاری به چه صورت خواهد بود؟ اگر کارمندان انتخابی داشته باشند، واضح است که به استراتژی نیاز دارد که بیشتر دیده شوند و در عین حال استرس خود را به حداقل برسانند. این مقاله به نکاتی که کارمندان باید در زمان انتخاب روزهای دورکاری‌شان در نظر داشته باشند اشاره می‌کند.

اولین روز کاری هفته: خیلی واضح است؛ ممکن است بگویید من کل تعطیلات خود را مشغول خوردن و خوابیدن بوده‌ام و هنوز برای شروع روز کاری و رفتن  سر کار بسیار گیج و منگ هستم. در قرون ۱۸ و ۱۹ میلادی زمانی که مردم حقوق خود را در اولین روز تعطیلات آخر هفته دریافت می‌کردند، غیبت در اولین روز کاری بسیار مرسوم بود به طوری که به عنوان دوشنبه مقدس شناخته می‌شد، چرا که برای مردم در حکم روز بعدی تعطیلات بود.  اگر از دید کاری به این روز نگاه کنید، اولین روز کاری معمولا روز تشکیل جلسه تیمی و مشخص کردن اولویت‌های بقیه روزهای هفته است. بنابراین به نظر می‌رسد بهتر است این روز را راهی محل کار شوید و دو‌رکاری را به روزهای دیگر هفته بیندازید. از سوی دیگر نشان دادن اشتیاقتان به رئیس و حاضر شدن در سر کار در اولین روز کاری هفته نیز می‌تواند ایده خوبی باشد.

روز دوم کاری: برخی از مردم ممکن است الگویی را که طبق آن روز دوم کاری هفته را به سر کار می‌روند دوست نداشته باشند، چرا که این انتخاب هفته کاری را به دو قسمت نامساوی تقسیم می‌کند. با این حال در کنار تقسیم کردن هفته، کار کردن در روزهای دوم کاری هفته احتمالا روزی است که دیگران هم ممکن است آن را انتخاب کنند.

روز سوم کاری: دورکاری در این روز برای هرکول پوآرو، کارآگاه رمان‌های آگاتا کریستی که دوستدار تقارن و نظم و ترتیب است بسیار لذت‌‌بخش است؛ دو روز کار کردن در دفتر کار و سپس یک روز در خانه و باز دو روز رفتن به سر کار و سپس دو روز تعطیلی. اما این با برنامه اکونومیست جور نیست (سومین روز کاری روز ضرب‌الاجل است). با وجود این سومین روز کاری می‌تواند روز خوبی برای انتخاب دورکاری باشد. از طرفی با توجه به اینکه اولین و آخرین روز کاری محبوب‌ترین گزینه‌های کاری هستند، کارفرمایان هم احتمالا از اینکه کارمندان این روز را برای دورکاری انتخاب کنند راضی خواهند بود.

چهارمین روز کاری: گرچه این روز نیز هفته کاری را مانند دومین‌روز کاری تقسیم می‌کند ولی به نظر می‌رسد نسبت به روز دوم کاری هفته از رضایت‌بخشی کمتری برخوردار باشد. این مساله به این دلیل است که اگر این روز را برای دورکاری انتخاب کنید باید پروسه رفت و برگشت به محل کار را در روز آخر کاری هفته تکرار کنید. نکته دیگری که درباره این گزینه وجود دارد این است که می‌توانید چهارشنبه شب برای تعطیلات برنامه‌ریزی کنید.

روز آخر کاری: مانند روز اول کاری هفته این روز هم بیش از اندازه شک‌برانگیز است؛ وقتی به همکارانتان می‌گویید روز آخر کاری را از خانه کار می‌کنید، با لبخندهای معنی‌دار به یکدیگر اشاره می‌کنند. مدیران هم در زمان‌های مختلف با شما تماس می‌گیرند تا نشانه‌هایی از دورهمی‌ها یا مسافرت‌های آخر هفته به گوششان بخورد.

اصلا نیازی به خطر کردن و ایجاد چنین شک و شبهه مدیریتی نیست. تنبل‌ها مدت‌هاست این موضوع را فهمیده‌اند که گذراندن روزهای آخر کاری در دفتر کار می‌تواند بسیار هم راحت باشد؛ همکاران ممکن است برای صرف ناهارهای طولانی ناپدید شوند و اگر بعد از ساعت ۳ پشت میزتان نباشید کسی پیگیر نمی‌شود. پس اگر می‌خواهید از زیر کار در بروید، روزهای آخر کاری را به سر کار بروید و روز دیگری را برای استراحت پنهانی‌تان انتخاب کنید  و در صورتی که کارمند سخت‌کوشی هستید که می‌خواهد شهرت خود را حفظ کند، روزهای آخر کاری هفته را برای دورکاری انتخاب نکنید.

البته بسیاری از شرکت‌ها ممکن است به کارمندان اجازه دو روز دورکاری در هفته را بدهند که باعث می‌شود ۱۰ ترکیب مختلف از روزهای دورکاری داشته باشید. برای اجتناب از ایجاد شک و شبهه ترکیب روزهای اول و آخر کاری هفته یا دو روز آخر کاری را برای دورکاری انتخاب نکنید. روز دوم و چهارم کاری می‌تواند گزینه خوبی باشد چرا که به معنای آن است که شما روزهای دیگر در دفتر کار خواهید بود.  از سوی دیگر احتمال دارد ساعات کاری شناور شوند. زود بیدار شدن این شانس را به شما می‌دهد که کار خود را ساعت ۸صبح شروع کرده و تا ۴ بعد از ظهر تمام کنید و بقیه روز را برای خودتان داشته باشید. ولی در بسیاری از شرکت‌ها روسا اول صبح سر کار حاضر می‌شوند، ممکن است کارهای مشکل به شما واگذار شود. در صورتی که ظهر تا ساعت ۸ بعد از ظهر به سر کار بروید، بعد از ساعت ۶ دیگر کسی مزاحمتان نمی‌شود، می‌توانید به راحتی ناهار بخورید و سریال تماشا کنید. همان‌طور که قوانین در حال تغییر هستند پتانسیل سوء‌استفاده از آنها نیز رشد کرده است. کارمندان برای شکوفایی در عصر دورکاری به حیله‌گری ماکیاولی و درخشش تاکتیکی ناپلئون نیاز دارند.