شرایط ابهام و نیاز به نوآوری با سرعت بالا

 واکنش به بحران کرونا، نیازمند تحول سریع

شروع پاندمی کرونا، توجه‌ها و تمرکزها را از نوآوری کردن، به سمت بالا بردن سرعت سازگاری با شرایط و نیازهای متغیر تغییر داد. ما شاهد نمونه‌های زیادی از نوآوری سریع بودیم که بیشتر آنها تنها چند هفته بعد از آن رخ داد که سازمان بهداشت جهانی بحران کووید-۱۹ را یک پاندمی اعلام کرد. به‌عنوان مثال:

* یک ایرلاین مسافری، به دلیل افت شدید تقاضا برای پروازها، پروازهای خود را باری کرد.

* یک هتل زنجیره‌ای، فضاهای کاری مخصوصی درست کرد تا متخصصانی که امکان کار در دفاتر کاری خود را نداشتند، از آن استفاده کنند.

* به‌دلیل بسته شدن سینماها، یک استودیو، فیلم جدیدی را تولید کرد که مستقیما از سرویس استریم استفاده می‌کرد.

* یک خرده‌فروش، برخی مراکز خود را به «دارک استور» تغییر داد. دارک استورها مراکز توزیعی هستند که مشتری پس از انجام خرید خود به‌صورت آنلاین، فقط برای بردن آن مراجعه می‌کند.

* یک داروخانه زنجیره‌ای و ارائه‌دهنده خدمات لجستیک، اعلام کرد نسخه‌های پزشکی از قبل تجویز شده افراد سالخورده و آسیب‌پذیر را با پهپاد برای آنها می‌فرستد.

وضعیت اضطراری پاندمی فعلی بالاخره تمام می‌شود، اما نشانه‌ها می‌گویند آینده‌ دیگر قابل پیش‌بینی و باثبات نخواهد بود.  از آنجا که ابهام همچنان افزایش می‌یابد و اتفاق‌های غیرمنتظره رایج‌تر می‌شوند، سازمان‌ها همیشه از نعمت انجام تحلیل‌های گسترده قبل از اقدام کردن، برخوردار نخواهند بود. در واقع، ابهام زیاد و تغییرات سریع، اثربخشی داده‌هایی را که شرکت‌ها از قبل برای برنامه‌ریزی استفاده می‌کردند، کم می‌کند. آنها باید روی چند اتفاق ممکن در آینده، شرط‌بندی کنند. مهم‌تر از همه آنها برای نوآوری سریع به ظرفیتی هر روزه نیاز دارند؛ نه فقط در یک بحران.

 چگونه نوآوری سریع‌تری داشته باشیم

شرکت‌هایی که در بالا گفته شد از نوآوری‌های سریع استفاده کرده‌اند، کاربری دانش موجود، منابع و تکنولوژی را تغییر داده‌اند. استفاده موثر از تکنولوژی‌هایی مثل رایانش ابری، تجزیه و تحلیل داده و هوش مصنوعی، جزو اصول کلیدی تغییر کاربرد هستند که می‌توانند از نوآوری فوق سریع پشتیبانی کنند. همچنین یک شرکت باید تغییر محور دیجیتال را در دستور کار خود قرار دهد تا به یک بنگاه دیجیتال تبدیل شود. هر کدام از این تغییر محورهای دیجیتال که در زیر توصیف شده‌اند، می‌توانند در شتاب‌ بخشیدن به نوآوری نقش داشته باشند:

* زیرساخت‌های منعطف و امن، عبارتند از: استفاده از رایانش ابری برای مقیاس‌پذیری، چابکی و امنیت سایبری تا از داده‌ها، برنامه‌های کاربردی و زیرساخت‌ها محافظت شود و ریسک نوآوری به حداقل برسد.

* سلطه داده‌ها، یعنی استفاده از داده و تجزیه و تحلیل آن، برای تولید دیدگاه‌هایی که کارآیی و اثربخشی را افزایش می‌دهند، راهنمای توسعه محصول هستند و از مدل‌های کسب‌وکار جدید پشتیبانی می‌کنند.

* شبکه‌های باز استعدادهای دیجیتال، یعنی ایجاد دسترسی منعطف به استعدادها و مهارت‌های لازم برای رشد و تکامل یک کسب‌وکار دیجیتال

* مشارکت اکوسیستم، شامل همکاری با شرکای کسب‌وکار برای دسترسی به منابعی مثل دارایی‌های فکری، تکنولوژی و استعدادهایی است که می‌توانند شتاب نوآوری را بیشتر کنند.

* جریانات کاری هوشمند، یعنی استفاده از اتوماسیون برای افزایش کارآیی و اثربخشی و آزادسازی منابع به‌منظور تمرکز بر وظایفی که ارزش بیشتری دارند؛ مثل ابداع محصولات جدید.

* تجربه مشتری یکپارچه، یعنی ارائه یک تجربه مشتری برتر براساس شناخت عمیق مشتری با داده‌های موجود.

* سازگارپذیری با مدل کسب‌وکار، یعنی توسعه مدل‌های کسب‌وکار و جریانات درآمدی که می‌توانند به یک شرکت کمک کنند خود را با شرایط متغیر سازگار کند و به رشد برسد.

هر چقدر شرکت‌ها بیشتر و عمیق‌تر تغییر محورهای دیجیتال را به‌کار بگیرند، بیشتر به بلوغ دیجیتال می‌رسند. و هر چقدر بلوغ دیجیتال بیشتری داشته باشند، در پیشبرد نوآوری موفق‌تر خواهند بود.

پاندمی کرونا مشخص کرد که نوآوری سریع و چابکی، تا چه حد حیاتی هستند. شاید یک دلیل زیاد بودن سرمایه‌گذاری شرکتی در تحولات دیجیتال همین باشد. شرکت‌هایی که می‌خواهند ظرفیت خود را برای نوآوری سریع‌تر افزایش دهند، همچنان در تحولات دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کنند.

در دوره‌ای که ابهام رو به افزایش است، توانایی نوآوری سریع هیچ‌گاه تا این اندازه مهم نبوده است. نوآوری پیچیده است و خیلی از فاکتورها بر توانایی نوآوری سازمان اثر می‌گذارند. بلوغ دیجیتال یکی از این فاکتورها است که خیلی هم مهم و کلیدی است. برخی از نوآورترین شرکت‌های دنیا، در عصر دیجیتال زاده شده‌اند. برای بقیه هم، یک تلاش دسته‌جعی برای دیجیتالی شدن، می‌تواند نیاز روزافزون به نوآوری با سرعت بالا را مرتفع کند.