حالا که چند ماه از محدودیت‌ها و قرنطینه‌های کرونایی می‌گذرد، برخی شرکت‌ها کشف کرده‌اند که دورکار شدن امکان یک تغییر دیگر را فراهم کرده است. آنها به ۴ روز در هفته کار کردن روی آورده‌اند، بدون اینکه به فروششان ضربه بخورد یا اینکه بهره‌وری کارکنان کم شود.

از جمله این شرکت‌ها در آمریکا، می‌توان به اپلیکیشن رسانه اجتماعی بافر (Buffer) و شتاب‌دهنده اثرگذاری اجتماعی آنچارتد (Uncharted) اشاره کرد. همچنین توسعه‌دهنده پلت‌فرم انتشار آنلاین ۳D Issue واقع در دونگال ایرلند؛ انتشارات انگلیسی تارگت (Target Publishing) و آژانس صوتی مجازی بانی استودیو (Bunny Studios)، همگی امتحان کردن روند کاری ۴ روز در هفته را شروع کرده‌اند. آنها به صدها شرکت دیگر در سراسر دنیا پیوسته‌اند که در چند سال اخیر، ساعات کاری خود را به‌طور دائم کم کردند، بدون اینکه حقوق یا بهره‌وری کارکنان آنها کاهش یابد.

نتایجی که از بررسی‌های کلی به دست آمده، نشان می‌دهد هر شرکتی که در آن امکان دورکاری وجود داشته باشد، می‌تواند تعداد روزهای کاری خود را به ۴ روز برساند. همچنین این نتایج نشان می‌دهد چرا شرکت‌ها باید با جدیت به‌دنبال اتخاذ رویکرد هفته‌های کاری ۴ روزه برای همیشه باشند.

البته، هیچ‌یک از کسانی که در دوران قرنطینه مجبور به تعطیلی بنگاه‌های خود شدند، انتظار تغییر رویکرد به سوی هفته‌های کاری ۴ روزه را نداشتند. نگرانی آنها بیشتر این بود که چگونه امکانات لازم برای دورکاری کارکنان خود را در خانه فراهم کنند و همچنین چگونه بتوانند در ماه‌های آینده بقا داشته باشند. آنهایی که زیرساخت‌های آنلاین نداشتند تا بتوانند با مشتریان خود از راه دور و به سرعت، ارتباط برقرار کنند، به اهمیت ابزارهای ابری مثل Google Suite، اسلک و وب سرویس آمازون و نیز پلت‌فرم‌های تخصصی‌تر مثل سیستم ردیابی پروژه جیرا (Jira)، پلت‌فرم بازاریابی و فروش هاب‌اسپات (HubSpot) و سیستم حسابداری زیرو (Xero) پی بردند.

شرکت ۳D Issue این ابزارها را از قبل در اختیار داشت. پائول مک‌نالتی، مدیرعامل این شرکت می‌گوید: «وقتی پاندمی شروع شد، دورکاری برای ما راحت بود. فقط کافی بود سخت‌افزارهایمان را کمی جابه‌جا کنیم. نیاز نداشتیم پلت‌فرم‌های جدید یا هر چیز دیگری تهیه کنیم.» در شرکت آنچارتد، آنها اهداف و نتایج کلیدی خود را تصریح کرده‌اند و ابزارهای همکاری خود را توسعه داده‌اند. برای بانی استودیو، داشتن ابزارهایی که از «فرهنگ ارتباطات باز و مستندسازی‌های داخلی» حمایت کند، همیشه مهم بوده است.

اما با وجود اینکه این شرکت‌ها خود را برای بدترین‌ها آماده کردند، بعد از چند ماه مشخص شد میزان بهره‌وری کارکنان، به هیچ عنوان افت نکرده است. کار کردن از خانه، به همه پرسنل آنچارتد امکان داده چند ساعت در هفته را به کار عمیق اختصاص دهند. به جای اینکه جلسات، تعیین‌کننده کارهای یک روز افراد باشند، خودشان زمان را برای کارهای اصلی برنامه‌ریزی می‌کنند. مایک هوکمن، مدیر عملیات انسانی بانی استودیو، متوجه شد که مدیریت توجه و تمرکز کارکنان ارتقا یافته است. یکی از مدیران تارگت می‌گوید در این شرکت، کارهایی که قبلا زمان زیادی به خود اختصاص می‌دادند، حالا به میزان قابل توجهی با زمان کمتری انجام می‌شوند: «جلسه‌ای که در شرایط عادی یک ساعت وقت می‌گیرد، الان ۱۵ دقیقه‌ای تمام می‌شود.»

به گفته هوکمن، همه اینها در شرایطی اتفاق افتاده که «ماموریت‌ها زمان بیشتری می‌گیرند، خانواده‌ها استرس دارند، و کودکان در خانه در دست و پا هستند. نمی‌توانیم آنچه در اطراف اعضای تیم می‌گذرد را نادیده بگیریم و انتظار داشته باشیم خود کامل‌شان را سر کار بیاورند. اعضای تیم قطعا به استراحت ذهنی نیاز دارند.» برای بانی استودیو، هفته‌ کاری ۴ روزه به یک روش برای انگیزه‌دهی به کارکنان تبدیل شده تا از تلاش‌های خوب آنها در شرایط سخت قدردانی شود.

مک‌نالتی در شرکت ۳D Issue متوجه شد که به خاطر پاندمی، افراد با جدیت اولویت‌های خود را ارزیابی می‌کنند. «اگر به آنها دو گزینه یک روز تعطیلی بیشتر یا ۳۰ یورو دستمزد اضافه‌تر در هفته را پیشنهاد دهید، یک روز تعطیلی بیشتر را انتخاب می‌کنند.» او می‌گوید: «کارفرماها باید به این فکر کنند که چه کاری می‌توانند برای ارتقای کیفیت زندگی کارکنان خود انجام دهند.»

برای برخی مدیران این سوال مطرح است که اگر نظر بدبین‌ها درست باشد و دنیا دچار رکود اقتصادی شدید شود و بیکاری گسترش یابد، چرا اصلا باید به هفته‌های کاری ۴ روزه فکر کنند؟

در پاسخ باید گفت، اولا شرکت‌هایی که کار فیزیکی خود را از سر گرفته‌اند، همچنان باید فاصله اجتماعی را در محیط کار رعایت کنند و ۴ روز کار در هفته و انعطاف‌پذیری‌های بیشتر، به شرکت‌ها کمک می‌کند تبدیل به مرکز انتقال ویروس نشوند. دوم، شرکت‌های کوچک‌تر به زودی باید با غول‌های بزرگی که اشتیاق بی‌حدی به دورکاری نشان داده‌اند، بر سر جذب استعدادها رقابت کنند.

شرکت‌های بافر، مونوگراف، ۳D Issue و... که هفته‌های کاری ۴ روزه را قبل از پاندمی و در طول آن، در دستور کار قرار داده‌اند، نشان می‌دهند وقتی زیرساختی مناسب برای دورکاری و مشارکت در این شرایط داشته باشید، یعنی ذهنیت زمان‌محوری را به نتیجه‌محوری تغییر دهید، ریتمی ایجاد می‌کنید که به کارکنان فضا برای تمرکز بیشتر و انجام کار عمیق‌تر می‌دهد. دنیای امروز نیاز دارد انعطاف‌پذیری را برای کارکنان افزایش دهد و از آنها هم بخواهد انعطاف‌پذیر باشند.

۴ روز کار در هفته اگر برای همیشه و در دوران غیر از پاندمی جا بیفتد، فضایی برای انجام کسب‌وکار خلاقانه‌تر، داشتن سازمان‌هایی منعطف‌تر و ساختن آینده‌ای بهتر فراهم می‌کند.