میلیاردر حامی استارت‌آپ‌های   مبارزه  با کووید- 19

اما موهان و شریکش که هر دو مهندس هستند، فهمیدند نمی‌توانند به تنهایی این کار را انجام دهند و به کمک نیاز دارند. بنابراین با آناند ماهیندرا، میلیاردر عرصه خودرو تماس گرفتند و او هم به سرعت به ایمیل آنها پاسخ داد و با آنها ارتباط برقرار کرد. مهندس‌های ماهیندرا در تدارک، ساخت و مونتاژ دستگاه‌ها به این دو کمک کردند. ظرف ۱۰۰ ساعت، دستگاه تولید ماسک سارال آماده بهره برداری شد.

شرکت سارال تاکنون میلیون‌ها ماسک تولید کرده است. این ماسک‌ها که از پلی پروپیلن بافته نشده ساخته شده‌اند، هر کدام به قیمت ۷ سنت به بیمارستان ها فروخته می‌شوند. این استارت‌آپ درحال‌حاضر یک دستگاه سریع‌تر و تمام اتوماتیک دارد که می‌تواند ۸۰ ماسک در هر دقیقه تولید کند.

اما بحث مالی هم مطرح بود. هزینه ۵۵ هزار دلاری توسعه این دستگاه پیشرفته را، هارش ماریوالا (Harsh Mariwala)، رئیس هیات‌مدیره شرکت چند میلیاردی ماریکو (Marico) بر عهده گرفت. او این مبلغ را از طریق موسسه‌ای به نام «بنیاد نوآوری ماریکو»، اهدا کرده است. هدف این بنیاد کمک به پرورش ایده‌های نوآورانه در هند است.

 ماریوالا مسیر شغلی خود را در سال ۱۹۷۱ و با شرکت «بومبای» (Bombay Oil Industries) شروع کرد که خانوادگی اداره می‌شد. در سال ۱۹۹۰ او شرکت ماریکو را تاسیس کرد که به تولید و توزیع «کالاهای تند مصرف» (کالاهای مصرفی نسبتا ارزانی که به سرعت فروخته می‌شوند) می‌پرداخت. ماریکو درحال‌حاضر در ۲۵ کشور در سطح آسیا و آفریقا فعالیت می‌کند. او همچنین موسس شرکت «کایا» (Kaya) است که زنجیره‌ای از محصولات مراقبت از پوست در هند و خاورمیانه را اداره می‌کند. به جز بنیاد نوآوری، او اداره یک پلت‌فرم کارآفرینی آموزش به کمک همتایان به نام «بنیاد اسنت» (Ascent Foundation) و یک برنامه سلامت با موضوع بهداشت روان را بر عهده دارد.

ماریوالا می‌گوید: «هر بحرانی زاینده ایده‌های جدید بسیار زیاد است. بحران‌ها انسان را می‌سازند.»

بنیاد ماریکو به شرکت‌های دیگر هم کمک می‌کند. استارت‌آپ‌هایی که به آنها کمک مالی می‌شود، توسط یک هیات ژوری انتخاب می‌شوند که تمرکز آنها بر حمایت از شرکت‌های خانگی است که قابلیت توسعه سریع دارند. ماریوالا می‌گوید: «ما به‌دنبال سه فاکتور هستیم: کار آنها باید مقرون به صرفه، مقیاس‌پذیر و نوآورانه باشد.»  ماریوالا توضیح می‌دهد که نقش او این است که به رشد استارت‌آپ‌ها، گرفتن مجوزهای قانونی و نیز توزیع و برند‌سازی آنها کمک کند. سارال یکی از سه استارت‌آپ حوزه تجهیزات مراقبت شخصی است.

دومین استارت‌آپی که مورد حمایت ماریوالا قرار گرفته «لاگ ٩ متریالز» (Log ۹ Materials)، واقع در بنگلور است که حدود ۱۰۰ هزار دلار کمک مالی دریافت کرده تا «اجاق کرونا» بسازد. این دستگاه نوعی باکس‌های ضدعفونی‌سازی است که هر چیزی را با استفاده از نور فرابنفش ظرف ۱۰ دقیقه ضدعفونی می‌کند.

باکس‌ها که به اندازه یک مایکروویو هستند و در سایزهای ٢٠ لیتری، ۳۳ لیتری یا ۴۰ لیتری عرضه می‌شوند، می‌توانند در فروشگاه‌ها و منازل مورد استفاده قرار بگیرند تا تقریبا هر چیزی را ضدعفونی کنند؛ از جمله ماسک، گوشی تلفن همراه (در حالت خاموش) و سوئیچ. نوع ٣٣ لیتری آن می‌تواند ٨ ماسک N۹۵ و خواربار روزانه یک خانواده دو نفره را ضدعفونی کند.

لاگ ۹ که اجاق‌های کرونا را بین ۱۴٠ تا ١٩٠ دلار قیمت‌گذاری کرده، تا پایان ماه مه بیش از ۱۲۰۰ دستگاه را کاملا به‌صورت آنلاین به فروش رساند. این شرکت درحال‌حاضر با یک موسسه علمی در بنگلور همکاری می‌کند تا مدل‌های جدیدتری تولید کند. موسسان لاگ ٩ که هر سه مهندس هستند، تولید این محصول را در روز ۲۴ مارس و همزمان با اعلام قرنطینه سراسری در هند شروع کردند و اولین محصول آنها در روز ۱۱ آوریل وارد بازار شد. این شرکت درحال‌حاضر روزی ۱۲۰ واحد اجاق کرونا تولید می‌کند. همچنین تولید مدل‌های بزرگ‌تر برای استفاده در فرودگاه در دستور کار قرار دارد.

سینگهال، یکی از موسسان لاگ ٩ که معتقد است این اجاق‌ها به ابزاری استاندارد در خانه‌ها و بیمارستان‌ها تبدیل می‌شوند، می‌گوید: بعد از پاندمی برای ضدعفونی‌سازی در سراسر دنیا تاکید وجود دارد. شرکت‌های تجارت الکترونیک باید سیستمی امن ایجاد کنند که بسته‌بندی‌ها را ضدعفونی کند.

 سومین استارت‌آپی که ۵۵ هزار دلار از طریق این برنامه دریافت کرده، Crea Worldwide نام دارد که کیت‌های مراقبت شخصی برای کارکنان بیمارستان، دندانپزشک‌ها و نیروهای پلیس تولید می‌کند. این کیت‌ها که محافظ صورت و کاور را دربرمی‌گیرد، از مواد بدون روکش و پلی استر ضد آب استفاده می‌کنند. این کیت‌ها را بیش از ۱۲ ساعت می‌توان استفاده کرد؛ حتی در تابستان‌های بسیار گرم هندوستان که دمای هوا گاهی تا بیش از ۴۵ درجه سانتیگراد بالا می‌رود.

آپکار شارما، بنیان‌گذار ۴٣ ساله Crea که در کسب‌وکار تولید تجهیزات نظامی بود، برای تغییر کارآیی لحظه‌ای درنگ نکرد. او اولین کیت را کمتر از یک هفته تولید کرد و حالا روزانه ۱۳۰۰ کیت تولید می‌کند. شارما می‌گوید: «برخی از کیت‌های او برای دندانپزشک‌ها و متخصصان ریه که بیشتر در معرض خطر هستند، متناسب‌سازی شده‌اند.» شارما برنامه دارد حجم و تنوع محصولاتش را زیاد کند. او می‌گوید: «به زودی بین ۴هزار تا ۴۵۰۰ کیت در روز تولید می‌کنیم. همچنین درحال جهش به سوی تولید محصولات متنوع براساس ویژگی‌های ریسک‌پذیری مشتریان احتمالی هستیم.»

3