در جست‌وجوی اقیانوس آبی

 به‌دنبال سوددهی باشیم

استارت‌آپ‌ها بهتر است کمربندهای خود را محکم ببندند و تمرکز بیشتری روی سوددهی و جریان نقدی مثبت داشته باشند تا رشد حداکثری به هر قیمتی. در گذشته بسیاری از استارت‌آپ‌ها در ایران که جریان نقدی مثبتی نداشته‌اند یا به عبارت دیگر خودگردان نبوده‌اند با جذب سرمایه، استراتژی گرفتن سهم حداکثری از بازار را دنبال می‌کردند. اما در شرایط اقتصادی فعلی با رشد نرخ ارز و کاهش سرمایه‌گذاری‌های پرخطر، توصیه می‌شود مدیران استارت‌آپ‌ها در هزینه‌های بازاریابی و توسعه خود با احتیاط بیشتری عمل کنند و نرخ بازگشت هزینه مناسبی را از کمپین‌های تبلیغاتی خود انتظار داشته باشند.

 در قبول تغییرات چابک باشیم

توانایی یک سازمان در تغییر سریع در پاسخ به تغییرات چشم‌انداز خود، دقیقا مزیت استارت‌آپ‌های موفق است. از یک استارت‌آپ انتظار می‌رود که نسبت به دیگر سازمان‌ها در تعطیل کردن پروژه‌ها، بازنگری استراتژی در راستای سود واقعی، یا حتی تغییر کلی مدل کسب‌وکار خود ماهرتر باشند. این انعطاف‌پذیری است که به کمک استارت‌آپ‌ها در مواجهه با چنین بحران‌هایی می‌آید. برای مثال می‌توان به اپلیکیشن ورزشی «جیم» اشاره کرد. این اپ قبل از شیوع کرونا منتشر شد و خدمت اصلی آن ارائه برنامه تمرینی به کاربران بود. با گسترش کرونا و تعطیلی باشگاه‌های ورزشی، این اپلیکیشن مدل کسب‌وکار خود را تغییر داد و به‌دنبال ارائه خدمت باشگاه ورزشی آنلاین رفته است که بتواند با فراهم کردن بستر مناسب برای وصل کردن مربیان ورزشی و ورزشکاران بازار جدیدی در ایران بسازد.

 در همه چیز آنلاین باشیم

یک عامل دیگر که به این شرکت‌ها کمک خواهد کرد، این است که چقدر عملیات این شرکت‌ها محدود به دفتر و فضای شرکت است. در این دوره که رفت‌وآمد کارمندان می‌تواند برای سلامتی خود و خانواده‌شان خطرناک باشد، اهمیت دورکاری بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است. برای این مهم استارت‌آپ‌ها باید بتوانند تیم‌های غیرمتمرکزی داشته باشند. مطمئنا دورکاری برای شرکت‌هایی که اکثرا بر مبنای تجارت الکترونیک به ‌وجود آمده‌اند، نباید امر مشکلی باشد. به علاوه امکان دورکاری به این شرکت‌ها کمک خواهد کرد که نسبت به مشکلات کرونا کمتر آسیب‌پذیر باشند.

از طرف دیگر استفاده از راهکارهای آنلاین برای کار کردن به استارت‌آپ‌ها در هزینه‌های جاری و اجاره کمک خواهد کرد. چنین اقداماتی در راستای موضوع سوددهی استارت‌آپ‌ها در شرایط رکود نیز قرار می‌گیرد.

یکی از اقدامات مهم دیگر در زمینه آنلاین بودن، استفاده از تبلیغات دیجیتال است. با فراگیری کرونا و خانه‌نشینی مردم و استفاده بیشتر مردم از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، این دسته از تبلیغات بیش از گذشته می‌تواند به کار مدیران استارت‌آپ‌ها بیاید. نکته قوت تبلیغات دیجیتال نسبت به روش‌های سنتی، امکان محاسبه دقیق اثرگذاری و نرخ بازگشت هزینه است.

 به‌دنبال اقیانوس‌های آبی باشیم

یقینا همه‌گیری کرونا مانند رکودهای اقتصادی گذشته می‌تواند فرصت‌های خاصی برای کسب‌وکارها پدید آورد. در دوران پساکرونا شرکت‌ها باید به‌دنبال نیازهای بی‌پاسخ به وجود آمده باشند. بسیار محتمل است که استارت‌آپ بزرگ بعدی در ایران شرکتی باشد که توانسته برای این رفتارهای جدید مدل کسب‌وکاری بیابد.

در این مدت دو حوزه در بین سرمایه‌گذاران بسیار جذاب بوده است: سلامتی دیجیتال و سرویس‌های مربوط به عملیات شرکت‌ها. کرونا باعث شده است که آگاهی عمومی و دغدغه سلامتی بیش از قبل افزایش یابد. از این رو استارت‌آپ‌های فعال در حوزه سلامتی دیجیتال در صورت استفاده از این فرصت، گزینه اصلی صاحبان سرمایه برای سرمایه‌گذاری خواهند بود. از طرف دیگر روندهایی مانند دورکاری که در بالا به آن اشاره شد، از دیگر حوزه‌های جذاب در دوران کروناست. مدل‌های کسب‌وکاری جدیدی مانند ارائه راه‌حل‌های منابع اشتراکی برای شرکت‌ها یا ارائه خدمات تسهیل‌کننده دورکاری برای شرکت‌ها، می‌تواند از دیگر گزینه‌های مورد بررسی سرمایه‌گذاران در آینده نزدیک باشد.