قرار کافه‌ای، برای جلسات کوتاه و مهم

ما یک برنامه روزانه اختصاصی داریم که به آن «قرارکافه‌ای» می‌گوییم و آن را به گفت‌وگوهای کوتاه در مورد موضوعات روز کارمان اختصاص داده‌ایم. وقتی این کار را انجام می‌دهید، متوجه می‌شوید اعضای تیم برای سه یا چهار نفر، گفت‌وگوهای کمتری را طرح‌ریزی می‌کنند، چون مطرح کردن یک موضوع در قرار کافه‌ای بعدی، راحت‌تر است. البته هم‌تیمی‌های شما اگر ترجیح بدهند که تمرکزشان فقط بر مسائل حیاتی باشد، می‌توانند همچنان تصمیم بگیرند که در این جلسات روزانه شرکت نکنند. اما این قرارهای کافه‌ای، انگیزه‌ای قوی برای ارتباطات اجتماعی و صحبت کردن در مورد مسائل مهم هستند و باعث می‌شوند چنین مکالماتی بیش از ۲۴ ساعت به تعویق نیفتند.

در تیم ما، قرار کافه‌ای شامل گفت‌وگو در مورد مسائلی می‌شود که به بهترین و کوتاه‌ترین شکل می‌توان بین سه یا چند نفر به‌صورت رودررو در مورد آنها بحث کرد. ما تصمیم گرفته‌ایم این جلسات را در ساعت ۵ بعدازظهر برگزار کنیم که برای بیشتر ما مصادف با پایان روز کاری است. شخصا، این ساعت را بیشتر از جلسات صبحگاهی دوست دارم، چون هر مساله‌ای که در طول روز پیش آمده، در همان روز حل‌وفصل می‌شود؛ البته با فرض اینکه آن مساله آن‌قدر اضطراری نباشد که در لحظه باید به آن پرداخت.

کل تیم ما، به‌صورت پیش‌فرض به قرارهای کافه‌ای دعوت است. اما اغلب، چند نفر به دلایلی مثل مرخصی بودن، داشتن کارهای شخصی یا گاه به خاطر اینکه در طول آن روز جلسات متعددی داشته‌اند و می‌خواهند به سایر کارهای خود برسند، غایب هستند. جلسات همیشه به موقع شروع می‌شوند و وقتی چند نفر هنوز نرسیده‌اند، شروع آن را به تعویق نمی‌اندازیم.

قرارهای کافه‌ای روزانه ما، کاملا غیررسمی برگزار می‌شوند. بعضی‌ها با یک نوشیدنی گرم یا سرد در دست وارد می‌شوند، بعضی‌ها با همسرانشان می‌آیند یا کودک یا گربه خانگی خود را به همراه می‌آورند. حتی این امکان وجود دارد که اگر کسی خواست، شامش را همان‌جا صرف کند. مثلا یک بار من که همان شب پرواز داشتم، این کار را کردم. تنها کاری که شاید در این جلسات راحت انجام نداده باشیم، دوش گرفتن بوده است!

بعد از برگزاری چند صدباره این جلسات کافه‌ای، چیزهایی یاد گرفتیم که آنها را برای ما ارزشمند کرده است. مثلا همیشه جلسه را با گفت‌وگوهای کوتاه پنج دقیقه‌ای اجباری شروع می‌کنیم، چون به‌عنوان حرفه‌ای‌های باانگیزه متوجه شده‌ایم که ترجیح می‌دهیم بحث در مورد موضوعات مهم و پیچیده را هرچه زودتر شروع کنیم. اما همواره باید به خودمان یادآوری کنیم که حرف‌های غیرکاری هم برای حفظ همکاری و صمیمیت تیم مهم هستند.

تعیین دستورالعمل‌ها را به بعد موکول نمی‌کنیم. همان‌جا لیستی از موضوعات مدنظرمان را تهیه می‌کنیم، تایپ می‌کنیم و گفت‌وگوها را طبق لیست پیش می‌بریم.

خیلی خوب است که برای داشتن قرارهای کافه‌ای روزانه یک باکس زمانی داشته باشیم. برای استند‌آپ‌های روزانه قدیمی با تیم‌های همیشگی، توصیه متداول این است که حداکثر ۱۵ دقیقه هر روز صحبت شود. اما تیم‌های دورکار برای حفظ انسجام تیمی خود به زمان بیشتری نیاز دارند، بنابراین باکس زمانی را به ۳۰ دقیقه افزایش داده‌ایم. اگر جلسه‌ای بیش از این طول بکشد، شرکت‌کننده‌ها خسته و حواسشان پرت می‌شود. گاهی اوقات که تعداد اعضای تیم کم است و موضوع مهمی برای صحبت کردن وجود ندارد، قرارهای کافه‌ای ما فقط چند دقیقه طول می‌کشند. در برخی مواقع دیگر حدود نیم ساعت جلسه داریم که بیشترین تایم جلسه ما است.

معمولا سه یا چهار موضوع برای گفت‌وگو مطرح می‌شود که بحث کردن در مورد آنها به‌طور کلی ۱۰ تا ۲۰ دقیقه زمان می‌برد. اگر موضوع بزرگ و مهمی وجود داشته باشد، صحبت و تصمیم‌گیری در مورد آن، در موقع لزوم به تعداد کمتری از افراد در مکالمات تلفنی جداگانه، واگذار می‌شود. این خیلی عادی است که در جلسه کافه‌ای، یکی از اعضای تیم به دیگری بگوید: «خب، بگذار بعد از این جلسه در مورد جزئیات تلفنی صحبت کنیم.» همه ما می‌دانیم که نباید وقت همدیگر را در مورد موضوعاتی که به همه ربط ندارد، تلف کنیم.

خوب است که برای قرارهای کافه‌ای روزانه، مراسم شروع و پایان داشته باشید. تیم ما عادت دارد در پایان هر جلسه، با نشان دادن انگشتان دست افراد، به کیفیت آن جلسه امتیاز بدهد، چون می‌خواهیم این جلسات موثر باشند. امتیاز کم از طرف هر یک از اعضای تیم، این آگاهی را ایجاد می‌کند که باید نکته‌ای را در مورد جلسه ارتقا دهیم. از آرا عکس می‌گیریم و آن را در برنامه اسلک به اشتراک می‌گذاریم.

حالا ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چه زمانی به هم می‌گوییم «دیروز این کار را انجام دادم، و قرار است امروز این کار را انجام بدهم.»‌ (مربوط به قسمت قبل) این بخش را به قسمت «به‌روزرسانی‌های روزانه» در برنامه اسلک منتقل کرده‌ایم.

«با صدای بلند کار کردن» رویکردی است که جان استپر، نویسنده و کارآفرین آن را معرفی کرده و از افراد می‌خواهد کاری را که انجام می‌دهند و دلیل آن را دائما با همکاران خود به اشتراک بگذارند. ایده این است که با منتشر کردن مقاصد کاری خود برای افرادی که به دانستن آن علاقه دارند (از همه مهم‌تر تیمی که با آنها کار می‌کنید)، آنها راحت‌تر می‌فهمند که شما چه کار می‌کنید و با توصیه‌ها و پیشنهادهای خود، همکاری بهتری با شما خواهند داشت.

تیم ما یک کانال با عنوان «کار کردن با صدای بلند» در برنامه اسلک ایجاد کرده که هر روز به‌روز می‌شود و همه اعضای تیم به آن متصل هستند. هم‌تیمی‌های مختلف، به‌روزرسانی‌های خود را در زمان‌های مختلفی از روز ارسال می‌کنند، اما بیشتر آنها ترجیح می‌دهند صبح‌ها این کار را انجام دهند. مناطق زمانی مختلف ما که از کالیفرنیا تا لهستان را دربرمی‌گیرد، به این معنی است که به‌روزرسانی‌ها در اسلک، در کل روز انجام می‌شود.