تیمــوتــی اسپـــرینگــر

شرکت مدرنا بر کشف و تولید دارو و همچنین تولید واکسن با کمک تکنولوژی پیشرفته mRNA (مجموعه دستورالعمل‌هایی که سلول‌های بدن با کمک آن پروتئین‌سازی می‌کنند و این پروتئین‌ها را به اجزای مختلف بدن می‌فرستند) متمرکز است. این تکنیک جدیدی است که خیلی از شرکت‌های بزرگ داروسازی و بیوتکنولوژی به دلیل عدم توانایی غلبه بر اثرات جانبی وارد کردن RNA به سلول‌ها، از آن غافل شده‌اند. شرکت مدرنا تا پایان سال ۲۰۱۹ حدود ۸۲۰ کارمند داشت.

سهام مدرنا که از ابتدای شیوع کرونا، ساخت واکسن را در دستور کار قرار داده، در اواسط ماه مه امسال و بر خلاف روند نزولی بازار سهام آمریکا، بیش از ۱۲ درصد افزایش یافت. این افزایش، اسپرینگر را وارد عرصه میلیاردرها کرد. مجله فوربس تخمین زده که ثروت او به واسطه سهام ۵/ ۳ درصدی در شرکت مدرنا و سهام‌هایی در سه بنگاه کوچک‌تر حوزه بیوتکنولوژی، از یک میلیارد دلار عبور کرده است.

اسپرینگر ۷۲ ساله در گفت‌وگو با فوربس گفته: «فلسفه من این است که در چیزی سرمایه‌گذاری کنید که می‌شناسید، و من اساسا یک دانشمند هستم. من عاشق کشف چیزهای جدید هستم. خیلی از دانشمندان شرکت تاسیس می‌کنند، اما تعداد خیلی کمی موفق می‌شوند. من هم سرمایه‌گذار فعالی هستم و هم دانشمندی سختگیر. به همین دلیل است که نرخ موفقیتم بالاست.»

در اواسط ماه مه، شرکت مدرنا اعلام کرد «اداره غذا و دارو» ی آمریکا (FDA)، داوطلبان تست واکسن کووید- ۱۹ را به‌طور دقیق زیر نظر گرفته و پیشرفتی در تلاش‌های این شرکت برای تولید اولین واکسن این بیماری حاصل شده است. مدرنا جزو اولین شرکت‌هایی بود که تست انسانی این واکسن را انجام داد و ارزش سهام شرکت از وقتی سازمان جهانی بهداشت سطح پاندمی را در ماه مارس برای کووید- ۱۹ اعلام کرد، بیش از سه برابر شد. علاوه بر اسپرینگر، این رشد جهشی، ثروت استفانه بانسل، مدیر عامل مدرنا را هم بالا برد و رقم آن به ۱/ ۲ میلیارد دلار رسید.

اسپرینگر، به جز اینکه به‌عنوان یک سرمایه‌گذار در عرصه بیوتکنولوژی می‌درخشد، استاد زیست شیمی و داروشناسی در مدرسه پزشکی هاروارد است. او تدریس در این دانشگاه را از سال ۱۹۷۷ آغاز کرد و در حال حاضر برای دانشجویان فوق‌دکترا تدریس می‌کند. اسپرینگر در یکی از پژوهش‌های خود به‌عنوان یک ایمونولوژیست، نوعی مولکول چسبنده را کشف کرد که به توسعه چند داروی مبتنی بر آنتی بادی و مورد تایید FDA منجر شد. اولین اقدام او در کارآفرینی، به سال ۱۹۹۳ برمی‌گردد، زمانی که او شرکت تجهیزات بیوتکنولوژی «لوکوسایت» (LeukoSite) را راه‌اندازی کرد و آن را در سال ۱۹۹۹ به ارزش ۶۳۵ میلیون دلار فروخت.

اسپرینگر از سرمایه‌گذاران موسس مدرنا در سپتامبر ۲۰۱۰ بود و ۵ میلیون دلار از سرمایه شخصی خود را وارد این شرکت کرد. حالا که یک دهه از آن روز می‌گذرد، سرمایه اولیه او حدود ۸۷۰ میلیون دلار ارزش پیدا کرده است. البته مدت‌ها قبل از ظهور کووید- ۱۹، اسپرینگر در فکر این بود که چگونه تکنولوژی mRNA این شرکت را در راستای تولید انواع واکسن به کار بگیرد. او می‌گوید: «ما از مدت‌ها پیش ایده‌ای داشتیم که می‌توانست در برابر پاندمی آمادگی ایجاد کند. به همین دلیل است که سرمایه‌گذاری تست‌های انسانی را با انواع مختلف آنفلوآنزا انجام دادیم؛ انواعی که معمولا در اپیدمی‌ها دیده نمی‌شوند، اما قابلیت آن را دارند که یک اپیدمی جدید را شروع کنند. ما از چنین سناریویی آگاه بودیم.»

با وجود میلیاردر شدن، اسپرینگر هنوز هم هر روز با دوچرخه به محل کارش می‌رود؛ لابراتواری که در آن کارهای تحقیقاتی انجام می‌دهد. تنها دارایی لوکس او، به گفته خودش، خانه‌اش است: «باغداری و سنگ جمع کردن را دوست دارم. من به پول نیاز ندارم. سبک زندگی من دانشگاهی است.»

او همچنین از ثروتش برای کمک به جامعه علمی استفاده می‌کند: در سال ۲۰۱۷، او ۱۰ میلیون دلار برای تاسیس «موسسه نوآوری پروتئین» کمک کرد که یک موسسه غیرانتفاعی مستقل است که به کار پژوهش در مورد علم پروتئین و کمک به کارآفرینان عرصه بیوتکنولوژی می‌پردازد تا آنها ایده‌های خود را عملی کنند. اسپرینگر می‌گوید: «دوست دارم سرمایه‌گذاری فعالی داشته باشم، اما به کارهای انسان‌دوستانه فعال هم علاقه دارم. انگیزه من از سرمایه‌گذاری در این موسسه، علاوه بر تولید آنتی‌بادی‌هایی که دانشمندان دنیا بتوانند از آن برای اکتشافات بیولوژیک استفاده کنند، توسعه تکنولوژی جدیدی است که امکان اکتشافات بسیار بیشتری را فراهم می‌کند. این علم از نوعی است که پرداختن به آن خارج از فضای آکادمیک، بسیار دشوار است.»

این استاد دانشگاه هاروارد، تنها عضو باشگاه میلیاردرها نیست که ثروتش به واسطه مبارزه با کووید- ۱۹ افزایش یافته است. از زمانی که سازمان جهانی بهداشت پاندمی کرونا را در سطح دنیا رسما اعلام کرد، ثروت بیشتر فعالان عرصه پزشکی و بهداشت، میلیاردی شده است. از آنجا که مردم مشتاقانه منتظر پیشرفت‌های جدید در راه مبارزه با کووید- ۱۹ هستند، بیوتکنولوژی همچنان پیشتاز ثروت‌زایی در دنیا است.

اسپرینگر، به نوبه خود خوش‌بین است که این بخش همچنان رشد سریع خود را، حتی با پایان پاندمی کرونا ادامه دهد. او می‌گوید: «قبلا، این اتهام به ما زده می‌شد که جیب‌مان را با تولید دارو پر می‌کنیم. اما حالا، همه کاملا می‌دانند که بیوتکنولوژی قرار است جان انسان‌ها را نجات دهد. بیوتکنولوژی با داروهای جدید، موفقیت‌های بزرگی در پیش دارد.»

2