۱. علایق خود را بشناسید: هیچ‌چیز در زندگی مهم‌تر از داشتن شور و اشتیاق نیست. مهم نیست قصد دارید چه کاری در زندگی انجام دهید فقط به کارهایی که انجام می‌دهید علاقه‌مند باشید. علاقه‌مندی به‌کار همچنین از میزان استرس و فشار کار، می‌کاهد. به جای اینکه فعالیت‌های غیرضروری یا بی‌اهمیت انجام دهید زمان بیشتری را صرف کارهایی کنید که به آنها علاقه‌مند هستید. مشتاق بودن در کار اهمیت زیادی دارد و نشان‌دهنده این واقعیت است که افراد تا چه اندازه به‌دلیل چالش‌ها، هیجان دارند و تا چه حد مایل به یادگیری هستند. علاقه‌مندی تاثیرات مثبتی بر روی نحوه یادگیری، به وجود آمدن مهارت‌ها و حل مشکلات می‌گذارد حتی باعث تشکیل مشاغل می‌شود، در ضمن به افراد و شرکت‌ها کمک می‌کند تا توانایی‌های خود را ارتقا داده و به‌طور مداوم در فکر یادگیری مسائل جدید و تقویت عملکردها باشند. چگونه می‌توانید اشتیاق به کار را از دست ندهید؟ توصیه می‌شود علاوه بر اینکه پیگیر علاقه‌مندی‌ها هستید مراقب شخص خود هم باشید. مهارت‌هایی را تقویت کنید که باعث رضایتمندی بیشتر خواهند شد. در کنار آرزوهای بلندمدتی که در سر می‌پرورانید به فعالیت‌های کوتاه‌مدت هم روی آورید تا علاقه و انگیزه‌تان برانگیخته شود و از بین نرود. اگر احساس می‌کنید علایق به‌شدت رو به کاهش است، با استراحت و تجدید قوا، بر روی ارزش‌هایی که دارید تامل و بررسی کنید و قدر داشته‌ها را در زندگی بدانید.

۲. بیهوده کار نکنید، مثمرثمر باشید: بهره‌وری به زبان ساده واژه‌ای است که برای درک و اندازه‌گیری میزان استفاده از انرژی، هوش و زمان برای کسب بهترین نتیجه با حداقل هدررفت توان، به‌کار می‌بریم. در واقع بهره‌وری فرآیند یادگیری رسیدن به موفقیت با حداقل اضطراب و تقابل با شرایط است. بهره‌وری واقعی درباره انتخاب‌های خاص به روش‌های خاص است. روش‌هایی که مربوط به خودمان است، مربوط به تصمیمات روزانه، آرزوها و داستان‌هایی که مختص به ما است و همچنین اهداف در دسترسی که از آنها به‌راحتی می‌گذریم. اما چگونه می‌توان به آن رسید؟ ابتدا باید بپذیرید که همه کارها نمی‌توانند در اولویت قرار گیرند. آیا تمام کارهایی که در لیست کاری قرار دارند هنوز دارای اهمیت هستند؟ تشخیص دهید چه کارهایی ضروری و لازم است تا زمان و انرژی را صرف انجام دادن آنها کنید. اکثر اوقات، کارهای مورد نظر در لیست، شما را به اهدافتان نزدیک‌تر می‌کند.

۳.کمتر کار کنید: اگرچه این توصیه یعنی کمتر کار کردن به نظر دور از انتظار است اما هنگامی که صحبت از بهره‌وری به میان می‌آید، حقیقت دارد. طبق مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۴، کار هفتگی طولانی و ساعات طولانی روزانه لزوما بازده بالایی ندارند. به ازای کار بیش از ۵۰ ساعت در هفته، بهره‌وری در هر ساعت کاهش می‌یابد. بعد از ۵۵ ساعت هم بهره‌وری به اندازه‌ای کاهش می‌یابد که ادامه کار عملا بی‌فایده است. تحقیقات دیگر نشان می‌دهد که فعالیت بیش از حد با مشکلات سلامتی از جمله سکته مغزی، بیماری‌های قلبی، دیابت و مشکلات سلامت روان ارتباط مستقیم دارد. بدن به زمانی برای استراحت و تجدیدقوا نیاز دارد که طی شبانه‌روز این کمبود جبران می‌شود. اما به راستی چگونه می‌توان کمتر کار کرد؟ و اما بهترین نقطه شروع برای کاهش میزان کار، توصیه‌هایی است که گفته شد: در برنامه ریزی روزانه کارتان ابتدا روی اولویت‌ها متمرکز شوید و سایر موارد دیگر را از برنامه روزانه حذف کنید. پس از اینکه متوجه شدید چه مواردی نیاز به تمرکز بیشتر دارند، صد درصد از توجه خود را به آنها معطوف کنید و چند کار را با هم انجام ندهید. عوامل حواس پرتی را حذف کنید و در طول روز، نود دقیقه کار کنید سپس حتما استراحت کوتاهی داشته باشید و دوباره کار را از سر بگیرید. اگر هم قرار است کاری را هفته آینده انجام دهید، هیچ کار اضافی یا دعوت کاری را نپذیرید تا هنگامی که زمان کافی و مناسبی برای انجامش در اختیار داشته باشید. بدین ترتیب، تقویم کاری هرگز با کارهای بی‌اهمیت پر نخواهند شد.

 در پایان هر روز، ذهن خود را از کار آزاد کرده و صبح‌ها مجددا آغاز کنید

اینکه چگونه روز خود را آغاز و به پایان می‌رسانید نقش مهمی در میزان بهره وری دارد. فقط تصور کنید اگر یک روز صبح خواب بمانید بقیه روزتان چطور می‌گذرد. ناگهان از خواب می‌پرید و احساس می‌کنید بقیه روزتان به هدر رفته است. شب‌هایی که تا دیر وقت بیدار هستید و روی پروژه کار می‌کنید هم قطعا روز بعد احساس خستگی و خواب آلودگی دارید. در عوض سعی کنید بعدازظهرها برنامه روتینی برای بهبود کیفیت کارهایتان داشته باشید که شامل برنامه‌ریزی برای روز آینده، مرور کارهایی که در روز انجام داده‌اید، انتخاب لباس و آماده کردن غذا برای روز بعد است. همچنین بهتر است اوقات خوبی را در کنار خانواده بگذرانید و به کارهایی مانند مطالعه بپردازید که علاوه بر اینکه فرصت استراحتی را فراهم می‌کند، از فضای کار هم فاصله می‌گیرید. صبح‌ها بلافاصله شروع به کار نکنید. چند دقیقه‌ای اهداف، اولویت‌ها و برنامه‌های هفته آینده را بررسی کنید تا از نظر ذهنی به آرامش برسید و بدانید روی چه مسائلی باید تمرکز کنید. مرور کارهای روزمره باعث هیجان و الهام بخشی در کارها می‌شود. اگر از انجام این کارها نتیجه‌ای نگرفتید، می‌توانید از خود سوال کنید امروز چه کارهای مفیدی می‌توانم انجام دهم؟ اکثر افراد موفق تسلطی در افزایش بهره‌وری دارند و می‌دانند انرژی و زمان را صرف انجام چه کارهایی کنند.