درس‌هایی از سبزترین شرکت ساعت‌سازی

 خانم کزل، پایداری چه معنایی برای آی‌دبلیوسی به‌عنوان یک شرکت و البته شخص شما دارد؟

پایداری، قلب تمام فعالیت‌های ما است. شرکت ما از سال ۱۸۶۸ درحال تولید ساعت‌های مکانیکی باکیفیت است. ساعت‌های ما ترکیبی از فناوری‌های نوآورانه و مهارت‌هایی است که بخشی از میراث فرهنگی سوئیس به‌شمار می‌رود و در طراحی‌های خود، دوام آنها تا چند نسل دیده شده است. عمر طولانی محصولات، با تفکر بلندمدت ما همخوانی دارد. همچنین در برنامه جدیدی که از ماه نوامبر شروع کرده‌ایم و «آی‌دبلیوسی من» نام دارد، این مفهوم دوام را تقویت کرده‌ایم. در این برنامه، هرکدام از خریداران جدید ساعت‌های ما می‌توانند از یک گارانتی جهانی نامحدود برای مدت ۲ تا ۸ سال بهره‌مند شوند. از آنجا که پایداری، قلب محصولات ما است، می‌خواهیم آنها را در نهایت مسوولیت ممکن تولید کنیم. پایداری برای شخص من، یک دغدغه شخصی نیز هست و بسیار از این موضوع لذت می‌برم که شرکتمان را به سمت آینده‌ای پایدارتر هدایت کنم.

 می‌توانید به ما بگویید چگونه یک محیط کاری پایدار ایجاد می‌کنید و آی‌دبلیوسی چگونه به سلامت جسمی و روانی کارکنان خود بها می‌دهد؟

پایداری از شیوه کار شما شروع می‌شود. به‌عنوان مثال، ما برای استفاده کارکنان خود از حمل‌ونقل عمومی، پاداش در نظر گرفته‌ایم. اگر شما با قطار یا اتوبوس به شرکت بیایید، به‌شما یک کارت سفر می‌دهیم. ما حتی در مرکز تولید جدید خود یک ایستگاه اتوبوس اختصاصی داریم. همچنین می‌خواهیم که کارکنانمان در محل کار خود، احساس خوبی داشته باشند. مرکز تولید جدید شرکت یک مکان تولید به‌شدت مدرن است که شرایط کاری فوق‌العاده‌ای برای کارکنان ارائه می‌کند و نور طبیعی فراوان و طراحی‌های ارگونومیک (مبتنی بر ویژگی‌های جسمی افراد) بخشی از ویژگی‌های آن است. ما همچنین به تقویت و تشویق یک محیط کاری متنوع می‌پردازیم. ما در دفاتر خود، کارکنانی از کشورهای مختلف داریم و به‌عنوان مثال، کلاس‌های زبان رایگان برای آنها برگزار می‌کنیم. در بحث غذا، رستوران‌ها و بوفه‌های ما، غذاهای تازه و فصلی ارائه می‌دهند، میوه رایگان است و همواره غذاهای گیاهی هم در منوی روز به چشم می‌خورد. ما به سختی می‌کوشیم تا یک فرهنگ سازمانی مبتنی بر اعتماد و احترام ایجاد کنیم. در سال ۲۰۱۹، آی‌دبلیوسی تبدیل به نخستین ساعت‌ساز لوکس سوئیس شد که توانست گواهینامه سازمانِ مکانی عالی برای کار (Great Place to Work) را دریافت کند. این سازمان، یک نظرسنجی آنلاین ساختاریافته و ناشناس انجام می‌دهد تا متوجه شود کارکنان یک شرکت تا چه اندازه شاد (و راضی) هستند.

 پایدار بودن به معنای محافظت از محیط‌زیست است. آی‌دبلیوسی چه اقداماتی انجام می‌دهد تا اثرات فعالیت خود بر محیط‌زیست را به کمترین حد برساند؟

زمانی که فلورنتین آریستو جونز، شرکت را در سال ۱۸۶۸ بنیان‌گذاری کرد، فقط پیشگام تولید متمرکز ساعت نبود. او همچنین از همان ابتدا منافع انرژی تجدیدپذیر را متوجه شد و از برق توربین‌های آبی رودخانه راین برای حرکت ماشین‌های تولیدش استفاده کرد. ما به آرمان‌های او وفادار مانده‌ایم و تا امروز، بیشتر برق مورد نیاز خود را از توربین‌های برقابی تامین می‌کنیم. در مرکز تولید جدید خود، بخشی از برق را هم از پنل‌های خورشیدی نصب شده بر سقف به‌دست می‌آوریم. علاوه بر آن، مصرف همین انرژی‌های پاک را هم کاهش داده‌ایم. از کنترل خودکار روشنایی محیط و لامپ‌های ال‌ای‌دی استفاده می‌کنیم. در کنار آن یک سیستم چترآفتابی خودکار داریم که با تشخیص نور و گرمای خورشید فعال می‌شود و از گرم شدن غیرضروری ساختمان جلوگیری می‌کند. آب مورد استفاده مرکز تولید برای اهداف سرمایشی و گرمایشی نیز از دو منبع آب سطحی به‌دست می‌آید. با گام‌های کوچک و فراوانی که برداشته‌ایم، میزان پایداری زیست‌محیطی خود را به‌شدت افزایش داده‌ایم و شاهد نتیجه‌بخش بودن تلاش‌هایمان هم هستیم. به‌عنوان مثال، در گزارش دسامبر ۲۰۱۸ شرکت ما در گزارش صندوق جهانی طبیعت (WWF) رتبه نخست عملکرد شرکت‌ها در صنعت ساعت و جواهرات سوئیس را به‌دست آورد. در آن گزارش، اثرات زیست‌محیطی فعالیت ۱۵ شرکت مختلف در این صنعت سوئیس بررسی شده بود.

 هرکس که می‌خواهد کسب‌وکاری پایدار داشته باشد، باید نگاه انتقادی هم به فعالیت زنجیره تامین خود داشته باشد. شرکت شما چگونه مطمئن می‌شود که تامین‌کنندگان آن هم استانداردهای زیست‌محیطی مشابهی را رعایت می‌کنند؟

به دلیل آنکه ما در صنعتی لوکس فعال هستیم، شیوه تامین مواد اولیه (و مسائلی که به‌عنوان مثال در تجارت الماس خونین۱ مشاهده می‌شود)، برایمان اهمیت فراوانی دارد و آن را جدی می‌گیریم. ما از سال ۲۰۱۲، یکی از اعضای شورای جواهرات مسوولانه (RJC) هستیم و توجه ویژه‌ای به گواهینامه‌های این شورا برای خود و تامین‌کنندگانمان داریم. این سخن به معنای آن است که مثلا تامین‌کنندگان طلا و الماس ما، علاوه بر اثرات اجتماعی و زیست‌محیطی فعالیت‌هایشان باید در حسابرسی‌های سختگیرانه و مستقل شورا هم قبول شوند. ما همچنین نخستین شرکت لوکس در صنعت ساعت‌سازی سوئیس هستیم که خود را با استانداردهای جدید فعالیت شورا که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد، انطباق دادیم. در نهایت، هدف ما ایجاد یک زنجیره تامین کاملا شفاف است که بتوان هر کدام از قطعات یک ساعت را ردیابی کرد و از جزئیات معدنکاری تا تراشکاری و مونتاژ آن را دید. البته این چشم‌انداز بلندمدت ما است و به‌طور مستمر در حال سرمایه‌گذاری برای بهبود شفافیت هستیم.

 می‌توانید به ما بگویید چه گام‌های دیگری برای هدایت آی‌دبلیوسی به سمت یک آینده پایدارتر در پیش گرفته‌اید؟

پایداری یک سفر است که هیچ‌گاه به پایان نمی‌رسد. یکی از نمونه اقدامات اخیر ما، کاهش مصرف پلاستیک است. در ژانویه ۲۰۱۹، تعهد جدید بنیاد الن مک‌آرتور را با عنوان «اقتصاد جهانی پلاستیک» امضا کردیم. با این اقدام، تعهد کرده‌ایم که تمام پلاستیک‌های غیرضروری را از فعالیت‌های خود حذف کنیم و تا سال ۲۰۲۵ نیز پلاستیک‌های موجود در بسته‌بندی‌هایمان ۱۰۰ درصد تجزیه‌پذیر، قابل بازیافت یا قابل تبدیل به کود برگ باشند. ما این رویکرد را به بقیه پلاستیک‌های موجود در شرکت هم تعمیم داده‌ایم. در آوریل ۲۰۱۹، جعبه‌های قدیمی ساعت را کنار گذاشتیم و به جای آن، یک کیف کوچک و باکیفیت مسافرتی به بازار معرفی کردیم که علاوه بر حفاظت از ساعت‌ها، می‌توانند به‌طور جداگانه یک محصول قابل استفاده و جذاب برای مشتریانمان باشند. ما همچنین می‌توانیم برای افرادی که قصد هدیه دادن دارند یا کلکسیون ساعت جمع می‌کنند، کیف‌های بزرگ‌تری ارائه کنیم. با این اقدام، وزن و حجم بسته‌های خود را تا ۳۰ درصد و میزان استفاده از پلاستیک‌ها را تا ۹۰ درصد کاهش داده‌ایم. ما نشان دادیم که لوکس بودن نیازی به ضایعات و اسراف ندارد و می‌توان ضمن رسیدن به بالاترین استانداردهای کیفیت، پایدار بود.

ما همچنین به مسوولیت‌های اجتماعی خود آگاه هستیم و به‌عنوان مثال، آینده کودکان کره زمین برایمان اهمیت دارد. در حال حاضر با چند بنیاد انسانی و خیریه جهان فعالیت داریم. یکی از آنها ۱۶۰ برنامه ورزشی در ۴۰ کشور جهان برای کودکان بدسرپرست برگزار می‌کند. با بنیاد آنتوان دوسنت اگزوپری هم از سال ۲۰۰۹ همکاری داریم که روی آموزش و فرهنگ کودکان تمرکز دارد. از سال ۲۰۱۳، ساعت‌هایی اختصاصی برای این بنیاد تولید کرده‌ایم که با فروش آن در مزایده‌ها، عوایدش را صرف برنامه‌های بشردوستانه خود می‌کنند.

 شرکت‌های دیگر از بخش‌های اقتصادی مختلف چه درس‌هایی می‌توانند از رویکرد آی‌دبلیوسی در مدیریت پایداری بیاموزند؟

ما باید متوجه باشیم که پایداری یک ذهنیت است. این مفهوم مانند یک فیلتر است که باید آن را برای تمام چیزهایی که اطراف خود می‌بینیم، به کار ببریم. زمانی که به هر قسمتی از شرکت خود نگاه می‌کنیم، باید خود را به چالش بکشیم؛ آیا هر کاری که انجام می‌دهیم، به پایدارترین شکل ممکن است؟ آیا چیزی وجود دارد که بتوانیم آن را بهبود دهیم؟ من همچنین توصیه می‌کنم که کارکنانتان را در فرآیند خود دخالت دهید. به‌عنوان مثال، متخصصانی که ما در مرکز تولیدمان داریم، تمام فرآیندها را با جزئیات آن می‌دانند و اغلب ایده‌های شگفت‌انگیزی ارائه می‌دهند. به تازگی، شرکت هایدن کاکس (Hayden Cox) سفیر نشان تجاری ما، در بازدیدی که از مرکز تولید داشت، یک رویکرد جدید و تحول‌آفرین اجرا کرد که از ضایعات ما در کارخانه تولید تخته موج‌سواری‌اش استفاده مجدد می‌کند. به این صورت، ضایعات دور ریخته نمی‌شوند و علاوه بر کاهش آسیب به محیط‌زیست، باعث افزایش درآمدها هم می‌شود. لازم است که جریانی دائمی از اطلاعات درباره موضوعات پایداری داشته باشیم. لازم است که تیزبینی افراد را افزایش داده و آنها را به نقش‌آفرینی در مسیر تشویق کنیم.

 ممنون از زمانی که به گفت‌وگو با ما اختصاص دادید. آیا موضوع دیگری وجود دارد که بخواهید با خوانندگان ما به اشتراک بگذارید؟

پایداری یک سفر و یک دگردیسی مستمر است. هر قدر که بیشتر درباره آن فکر کنید، برایتان چالشی‌تر و در عین حال جذاب‌تر می‌شود. شرکت آی‌دبلیوسی می‌خواهد پیشگام صنعت در این حوزه باشد. من آرزو دارم که بتوانیم به اهداف جاه‌طلبانه خود برسیم و شرکت را به سمت یک آینده کاملا پایدار هدایت کنیم. همچنین امیدوارم که بتوانیم الهام‌بخش شرکت‌ها یا سازمان‌های دیگر برای حرکت در مسیری مشابه شویم.

۱- به آن دسته از الماس‌هایی که در مناطق جنگی و در اردوگاه‌های کار اجباری استخراج می‌شوند، گفته می‌شود.