۱- زاکربرگ از همان آغاز اطرافش را با افرادی درست و ارزشمند پر کرد. یکی از رازهای کامیابی زاکربرگ در فیس‌بوک این بوده که او از همان آغاز بهترین و توانمندترین افراد را در اطراف خود جمع می‌کرد. بسیاری از کسانی که از ماه‌های اولیه فعالیت فیس‌بوک در کنار زاکربرگ فعالیت می‌کردند، همچنان به فیس‌بوک وفادار مانده‌اند و امروزه مقامات ارشد این شرکت را تشکیل می‌دهند. به‌عنوان مثال ادواردو ساورین که جزو هفت کارمند اولیه شرکت فیس‌بوک بود، همچنان به‌عنوان دستیار ویژه زاکربرگ فعالیت می‌کند یا شریل سندبرگ که کمی بعد از تاسیس فیس‌بوک به آن پیوست، هم‌اکنون به‌عنوان مدیر عملیاتی ارشد فیس‌بوک مشغول به کار است و وظیفه اصلی اش این است که ایده‌ها و تصوراتی را که در ذهن زاکربرگ می‌گذرد، به مرحله برنامه‌ریزی و اجرا درآورد.

۲- زاکربرگ هم مانند استیو جابز خیلی زود دانشگاه را ترک کرد. همان‌طور که استیو جابز فقید، تنها پس از یک ترم حضور در یکی از بهترین دانشگاه‌های جهان، یعنی دانشگاه استنفورد آنجا را ترک کرد و فهمید که مسیر تحقق رویاهایش از دانشگاه نمی‌گذرد، مارک زاکربرگ نیز کمی پس از ورود به یکی دیگر از بهترین دانشگاه‌های دنیا، یعنی دانشگاه‌هاروارد، آنجا را ترک کرد تا رویایی را که در سر داشت تحقق ببخشد؛ رویایی که خودش آن را این‌گونه توصیف کرده است: «ساختن چیزی که کمتر کسی بر روی کره خاکی توانایی ساختنش را دارد و آن چیز باید به شکلی باشد که دنیا را به مکان بهتری برای زندگی انسان‌ها تبدیل کند.»

۳- برگزاری جلسات هفتگی پرسش و پاسخ. یکی از ویژگی‌های جالب سبک مدیریتی زاکربرگ در فیس‌بوک که به بخشی از فرهنگ سازمانی این شرکت تبدیل شده، برگزاری جلسات هفتگی پرسش و پاسخ بین مدیران و کارکنان است. این جلسات به‌طور منظم و بدون وقفه و با شرکت تمام مدیران شرکت از جمله مارک زاکربرگ برگزار می‌شود و طی آنها کارکنان شرکت در جریان برنامه‌ها و تصمیم‌گیری‌های سازمانی قرار می‌گیرند و به درک روشن‌تری از مسیری که شرکت به آن سو می‌رود دست می‌یابند.

۴- درب اتاق کار زاکربرگ به روی همه کارکنان باز است. سیاست درهای باز دفتر کار مدیران در شرکت فیس‌بوک به‌طور کامل رعایت می‌شود. مارک زاکربرگ این سیاست را از خودش شروع کرده و هیچ‌گاه در اتاقش را به روی کارکنان نمی‌بندد و معتقد است که شاه کلید موفقیت در هر کاری، برقراری و حفظ ارتباط با همه است. جالب‌تر آنکه محل کار زاکربرگ در فیس‌بوک اتاق کاری با دیوارهای شیشه‌ای و شفاف است که همه کارکنان می‌توانند او را درحال کار کردن ببینند. از نظر رفتاری و برخورد با دیگران نیز زاکربرگ نمونه یک مدیر فروتن و دوست داشتنی است که به هیچ عنوان به هیچ‌کدام از کارکنانش نگاه بالا به پایین ندارد و سلسله مراتب دقیقا افقی را در شرکت فیس‌بوک به مرحله اجرا درآورده است.

۵- در فیس‌بوک کارکنان اجازه دارند روی ایده‌های مورد علاقه‌شان کار کنند. در شرکت فیس‌بوک، مانند شرکت گوگل قانونی وجود دارد که به کارکنان اجازه می‌دهد بخشی از ساعات کاری‌شان را به کار روی ایده‌ها و پروژه‌های مورد علاقه و دلخواهشان اختصاص دهند و به عبارت روشن‌تر نه برای شرکت بلکه برای خودشان کار کنند؛ البته به شرطی که آن پروژه یا ایده به نوعی با پروژه‌ها و برنامه‌های کلان شرکت فیس‌بوک همسویی و ارتباط موضوعی داشته باشد.

 

alavitarjomeh@gmail.com