استراتژی دفاعی در چین

چین با جمعیت فراوانش دارای یکی از بزرگ‌ترین بازارهای مصرف در جهان است و به همین دلیل شرکت‌های متعددی در داخل چین به‌دنبال تصاحب این بازار بزرگ و وسوسه‌انگیز هستند. اما اینکه لنوو چگونه توانسته در این بازار پررقابت موفق عمل کند و سهم قابل‌توجهی را به خود اختصاص دهد به استراتژی خاص این شرکت در داخل چین مربوط می‌شود که کوشیده با ایجاد ارتباطات و اتحادهای هدفمند و راهبردی با شرکت‌های دیگر و از طریق به‌دست آوردن بازارهای متعلق به آنها جای پای خود را در آنجا محکم کند.

یکی دیگر از برگ‌های برنده لنوو در داخل چین، شبکه گسترده توزیع و فروش مستقیم و غیرمستقیم این شرکت است که هم از طریق فروش آنلاین و هم با استفاده از شبکه فراگیر فروشگاه‌ها و نمایندگی‌های لنوو در سراسر چین، سالانه میلیون‌ها دستگاه انواع محصولات این شرکت را به فروش می‌رسانند. علاوه بر این، لنوو در داخل چین از روابط بسیار خوبی با نهادهای آموزشی و دولتی برخوردار است و همین نهادها جزو مشتریان اصلی و خریداران عمده محصولات متنوع این شرکت محسوب می‌شوند و درآمد ثابت و قابل‌توجهی را نصیب این شرکت می‌کنند.

 استراتژی به‌شدت تهاجمی در خارج از چین

لنوو که دارای بازارهای مطمئن و درآمد پایدار در داخل چین است با خاطری آسوده و پشتوانه‌ای قوی به بازارهای بین‌المللی گام نهاده است با این تفاوت که در بازارهای خارجی، رویکردی به‌شدت تهاجمی دارد و هیچ بازاری را در امان نگذاشته است: درحال‌حاضر می‌توان ردپای شرکت لنوو را در مناطق مختلف جهان به‌خوبی مشاهده کرد از روسیه و برزیل و هند گرفته تا آفریقا و خاورمیانه و البته آمریکای شمالی. البته اتخاذ این رویکرد تهاجمی در کوتاه‌مدت در برخی موارد به ضرر شرکت لنوو تمام شده است چرا که هزینه‌های عملیاتی سنگینی را به شرکت تحمیل کرده اما در بلندمدت موجب محکم‌تر شدن جای پای لنوو در آن بازارها شده است. در واقع لنوو می‌کوشد از همان ترفندی برای نفوذ به بازارهای خارجی استفاده کند که در ابتدای حیات خود در چین در پیش گرفت و توانست رقبای شناخته‌شده‌ای همچون اپل، دل و اچ‌پی را کنار بزند و پس از آن به حاکم بلامنازع بازار کامپیوتر و تبلت و تلفن همراه در چین تبدیل شود.

در مجموع، اتخاذ استراتژی‌های متفاوت و هوشمندانه در داخل و خارج چین و اتحادهای هدفمند و ورود آگاهانه و برنامه‌ریزی شده به بازارهای مختلف موجب شده شرکت لنوو به موفقیت‌های بسیار بزرگی دست یابد و در رقابت با غول‌های دنیای تکنولوژی سربلند بیرون بیاید. لنوو به خوبی به سایر شرکت‌های فعال در عرصه تکنولوژی آموخته که به چه بازارهایی و در چه زمانی باید وارد شد و با چه شرکت‌هایی و در چه شرایطی شراکت کرد.

alavitarjomeh@gmail.con