کرونا هم نمی‌تواند اصالت را بگیرد

با این حال، شرکت سینمای زنجیره‌ای آلامو درافت‌هاوس (Alamo Drafthouse) ایالات‌متحده نشان داد که همچنان قصد دارد اصالت و تمایز خود را با سایر رقبایش حفظ کند. این شرکت که در سال ۱۹۹۷ در ایالت تگزاس فعالیت خود را شروع کرد، به ارائه شام و نوشیدنی در سالن‌های نمایش و مقررات سختگیرانه‌اش شهرت دارد. در وب‌سایت این شرکت که در حال‌حاضر ۴۱ مجتمع سینمایی در تگزاس و ۹ ایالت دیگر آمریکا دارد، مقررات سینما رفتن و شرایط آن به‌طور کامل توضیح داده شده است. هیچ‌کس مجاز به استفاده از تلفن‌همراه یا حرف زدن نیست و چنین اقداماتی در مرحله نخست با تذکر و در مرحله دوم با اخراج از سالن سینما همراه می‌شود. حتی سفارش غذا که به گفته نظردهندگان، از باکیفیت‌ترین و تازه‌ترین غذاهای ممکن است، با نوشتن روی کاغذ و بدون تبادل کلام با خدمتکاران انجام می‌شود.

علاوه بر ممنوعیت استفاده از تلفن همراه (حتی برای پیام دادن) و حرف زدن، از ورود مشتریان پس از شروع فیلم جلوگیری می‌شود. از دیگر ویژگی‌های متمایز سالن‌های سینمای آلامو درافت‌هاوس می‌توان به امکان خرید در وب‌سایت یا اپلیکیشن این شرکت، بازشدن درب‌های سالن ۳۰ دقیقه پیش از آغاز فیلم، پخش نکردن تبلیغات، رزرو قطعی صندلی‌های سالن‌ها (که همه آنها راحت و بزرگ هستند)، امکان عودت بلیت‌ها تا یک ساعت پیش از شروع فیلم، تاریکی مطلق سالن‌های نمایش، تنوع غذا و نوشیدنی حتی برای گیاهخواران مطلق (وگان) و اعطای بلیت‌های رایگان و جوایز «غیرمنتظره» به مشتریان دائمی براساس شخصیت آنها اشاره کرد. به‌طور کلی، هدف این شرکت سینمایی، ایجاد منحصر‌به‌فردترین و عالی‌ترین تجربه سینمایی برای عاشقان فیلم است و طبیعی است که قیمت بلیت‌های آن اندکی گران‌تر از سایر سینماها باشد.

اما تیم لیگ (Tim League)، مدیرعامل شرکت آلامو درافت‌هاوس، در یک گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با پایگاه خبری سی‌ان‌بی‌سی آمریکا توضیح داد که قصد ندارد برای کسب درآمد بیشتر، در بازگشایی سالن‌های سینما عجله کند و سلامت مشتریان و کارکنان خود را به‌خطر بیندازد. او همچنین به‌طور غیرمستقیم بیان کرد که تغییر شرایط در پی کرونا، نمی‌تواند اصالت و وجه تمایز شرکت او نسبت به رقبا را از بین ببرد. ترجمه کامل این گفت‌وگو را در زیر می‌خوانید:

 من یکی از هواداران شرکت شما هستم و باور دارم که نقش مهمی در آینده صنعت فیلم و سینمای ایالات‌متحده دارید. اما استراتژی شما برای بازگشایی سالن‌های نمایش فیلم، در ایالت‌هایی مانند تگزاس چیست؟

لیگ: خب، ما قطعا سالن‌های نمایش را بازگشایی می‌کنیم، اما بازه زمانی گسترده‌ای برای آن در نظر گرفته‌ایم. در حال‌حاضر، رویه‌ها و آموزش‌هایی به کارکنان داده‌ایم تا بتوانیم یک بازگشایی ایمن داشته باشیم. اما هفته گذشته اعلام کردیم که به‌رغم صدور مجوز دولت، هنوز اقدام به بازگشایی نخواهیم کرد و تاریخ معینی هم برای آن در نظر نگرفته‌ایم. زمانی سالن‌های سینمای آلامو درافت‌هاوس بازگشایی می‌شوند که از سلامت کامل مهمانان و کارکنان مطمئن شویم و برای چنین هدفی باید تمهیدات فراوانی در نظر بگیریم.

ما باید تجهیزات پزشکی جدیدی برای کنترل و پیشگیری بیماری به مجتمع‌های سینمایی خود اضافه کنیم؛ باید رویه‌های مختلفی را در نظر بگیریم؛ باید در منوی غذای خود بازنگری کنیم؛ باید آموزش کارکنان را تکمیل کنیم و در نهایت باید مطمئن شویم زمانی که آنها به سر کار می‌آیند، سلامت خود و مهمانانمان تضمین شده است. به هر حال، هنوز آماده بازگشایی نیستیم. در حال‌حاضر، در آزمایشگاه به افزایش بهداشت و سلامت تمام موارد سینما مشغول هستیم و هدف اصلی ما آن است که مهمانان و کارکنان، احساس سلامت و ایمنی کامل داشته باشند؛ همانند وقتی که با خیال راحت به سوپرمارکت می‌روند. پس تا آن زمان، برنامه کاری ما به این شکل است.

 آیا احساس می‌کنید در سال میلادی جاری، سالن‌ها را بازگشایی می‌کنید یا خیر؟

 بله، قطعا در سال‌جاری این اتفاق خواهد افتاد. اما هر روز، ادراک ما از جهان اطراف تغییر می‌کند. درست است؟ ادراک ما هم هر روز تغییر می‌کند و روزی برنامه بازگشایی را اعلام خواهیم کرد که مطمئن شویم سلامت مهمانان و کارکنان ما تضمین شده است. هنوز تاریخ خاصی در ذهن ندارم اما می‌توانم با اطمینان بگویم که این اتفاق در سال‌جاری رخ خواهد داد.

 شما به سمت نمایش فیلم به مشتریان براساس درخواست آنها پیش رفته‌اید. این موضوع را به کرایه و فروش فیلم هم بسط داده‌اید. از این نگران هستم که شاید به دنبال مدل جدیدی در کسب‌وکار باشید و با نمایش فیلم‌های قدیمی، سینمای فیزیکی را به حاشیه برانید. آیا استراتژی شما این است؟

 خیر، قطعا مسیر پیش‌روی ما این نیست. من تمام زندگی خود را روی سینما سرمایه‌گذاری کرده‌ام و هرچه دارم، از همین راه است و منافع آینده من هم در ادامه حیات سینمای فیزیکی است.

با این حال، ما به گفت‌وگوی خود با مشتریان ادامه می‌دهیم و از نظرات آنها مطلع می‌شویم. گاهی آنها فرصت تماشای یک فیلم را در زمان اکران آن از دست می‌دهند. به همین دلیل، اگر احساس کنیم که برای یک فیلم قدیمی هم تقاضا وجود دارد، آن را برای مهمانان خود به نمایش گذاشته یا در اختیارشان می‌گذاریم.

در شیوه سنتی فعالیت سینماها، ارتباط آنها با مشتریان با پایان اکران یک فیلم به پایان می‌رسید. اما کرونا و آزاد شدن وقت و مشغله، این فرصت را به من داد تا به بازنگری و تفکر در وضعیت موجود بپردازم. به این نتیجه رسیدم که هیچ‌کدام از ما نمی‌توانیم در زمان اکران فیلم‌ها، تمام فیلم‌های موردعلاقه خود را تماشا کنیم و باید راهی جایگزین برای آن و البته ادامه تعامل بین شرکت‌های سینمایی و عاشقان فیلم باز گذاشت. با این حال، چنین رویه‌ای به معنای آن نیست که اکران فیلم در سالن‌های سینما، تبدیل به استراتژی فرعی ما شده است.

 شرکت‌های خواهرخوانده‌ای مثل یونیورسال، با توجه به بحران کرونا و ممنوعیت فعالیت سالن‌های سینما به همکاری با شبکه‌های تلویزیونی و اینترنتی پرداختند و به‌صورت دیجیتالی به نمایش فیلم پرداختند. آمارها هم نشان از استقبال قابل توجه مردم از چنین اقدامی دارد. واکنش شما به آن چیست؟

من واکنشی به این رویکرد نخواهم داشت. ما گفت‌وگوهای زیادی با استودیوهای فیلم‌سازی داشته‌ایم و آنها هم موافق نمایش فیلم‌هایشان در سالن‌های سینما هستند. درست است که شرایط موجود، برخی شرکت‌ها را وادار به حرکت به سمت ابزارهای جایگزین کرده است، اما ما صبر می‌کنیم و قرار نیست آسمان به زمین بیاید. خود من در خانه، سینما و هر مکان دیگری فیلم می‌بینم، اما آینده را هنوز متعلق به سالن‌های سینما می‌دانم. اکران فیلم باید در سینما باشد.

 آیا نگران این موضوع نیستید که مردم در شرایط جدید از بازگشایی سینماها استقبال نکنند؟ به‌عنوان مثال، من حتی پیش از کرونا هم به این فکر می‌کردم که بقیه حاضران سالن سینما، بیش از اندازه سرفه می‌کنند. این دغدغه و مسائلی مانند فاصله اجتماعی و رویه‌های بهداشتی را چگونه مدیریت خواهید کرد؟

به هر حال، درصدی از جمعیت جامعه حتی پس از برداشته شدن ممنوعیت‌ها هم ترجیح خواهند داد که در خانه خود بمانند و فاصله اجتماعی خود را با دیگران حفظ کنند. چنین افرادی حتی در گذشته هم وجود داشتند و ترجیح می‌دانند که فیلم را در خانه خود تماشا کنند. با این حال، ما تمام رویه‌ها و توصیه‌های آژانس دولتی کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات‌متحده را رعایت می‌کنیم و در حال لحاظ کردن آن در مجتمع‌های سینمایی خود هستیم. هنوز تاریخی برای بازگشایی سالن‌ها در ذهن ندارم اما بالاخره این شرایط تمام خواهد شد. ما به‌عنوان یک جامعه از بحران کرونا عبور خواهیم کرد. چشم‌انداز من متمرکز بر آینده‌ای است که فارغ از نگرانی بخشی از مردم از بیماری، شرایط عادی دوباره حکمفرما شده است و البته باید سلامتی و ایمنی همه را تامین کرد.

 به‌عنوان سوال آخر، آیا فکر می‌کنید که آینده‌سینما در گسترش مجتمع‌های سینمایی دارای چند سالن نمایش است؟ و آیا به باور شما، شرکت‌های دیگر هم از شیوه کسب‌وکار شما تقلید خواهند کرد و شیوه کار شرکت شما در ایجاد تجربه‌ای «واقعی» از فیلم دیدن را از انحصارتان بیرون خواهند آورد؟

خب، فکر می‌کنم که من یک آدم مجتمع هستم! ما در هر مجتمع سینمایی خود، چند سالن نمایش داریم. با این حال، ویژگی ما به همین مورد خلاصه نمی‌شود. مواردی که منحصر به ما هستند، ارائه غذا و نوشیدنی در لابی سینما و تمام سالن‌های نمایش است. از طرفی، ما طیف بسیار گسترده‌تری از فیلم‌ها را برای مهمانان خود نمایش می‌دهیم. فیلم‌های کلاسیک و قدیمی، فیلم‌های مستقل و البته فیلم‌های در حال اکران و پرطرفدار در فهرست پخش ما قرار دارند.

اما منحصر به فرد بودن کسب‌وکار ما آنچنان اهمیت ندارد. من به این دلیل وارد کسب‌وکار سینما شدم که خودم عاشق فیلم و تماشای انواع فیلم‌ها در مکان‌های مختلف بودم. اگر دیگر سینماها هم فیلم‌های متنوع‌تری پخش کنند، بسیار خوب می‌شود. اصلا شاید فراتر از آن. خیلی عالی می‌شود که دیگر سینماها از شیوه کار ما تقلید کنند و سالن‌های نمایش با کیفیت و فیلم‌های متنوع را همه جا ببینیم.