نوآوری تبدیل دوده به جوهر برای کاهش آلودگی هوا

براساس گزارش‌های موسسه Greenpeace در هند، سالانه نزدیک ۲/ ۱میلیون نفر بر اثر آلودگی هوا در این کشور جان خود را از دست می‌دهند. یکی از منابع اصلی این آلودگی، دود موتورهای دیزلی است. وقتی دمای هوا در هند بالا می‌رود، استفاده از این موتورها برای کار‌انداختن کولرها و دستگاه‌های تهویه بیشتر می‌شود و دودی که تولید می‌کنند به مشکل مزمن آلودگی هوا در این کشور اضافه می‌کند.اما تکنولوژی جدیدی به کمک حل این مشکل آمده است. در برخی ساختمان‌های شهر گوروگرام در نزدیکی دهلی، تجهیزاتی به ژنراتورها متصل شده که دوده‌های آنها را می‌گیرد و به جوهر تبدیل می‌کند.

استارت‌آپ‌ هندی چاکر (Chakr Innovations) که با هدف خلق تکنولوژی‌های پیشتاز، پایدار و قابل‌سنجش برای مبارزه با تهدید مهلک آلودگی راه‌اندازی شده، ابزاری طراحی کرده که ۹۰ درصد دوده‌های موتورهای دیزلی را می‌گیرد و سرد می‌کند و آنها را به‌صورت قطعات جامد درمی‌آورد و سپس در یک حلال ذخیره می‌کند. هوای تمیز از طرف دیگر این وسیله بیرون می‌آید و دوده ذخیره شده که در اصل کربن سیاه است، بعدا برای ساختن جوهر سیاه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ابزار Chakr Shield نام دارد.

این استارت‌آپ که در دهلی واقع شده در سال ۲۰۱۵ به دست سه جوان هندی تحصیلکرده در حوزه تکنولوژی به نام‌های دوپار، کوشاگرا سریواستاوا و پراتیک ساچان تاسیس شد. ماموریت آنها این است که راه‌حل‌های نوآورانه‌ای ایجاد و اجرایی کنند که می‌تواند آلودگی را به‌طور موثری کنترل کند، محیط‌زیست را نجات دهد و حافظ سلامت انسان باشد. آنها در سال ۲۰۱۶ پروژه مطالعاتی خود را عرضه کردند و در همان سال توانستند در «چالش نوآوری لابراتوارهای شهری» دانشگاه شیکاگو که با مشارکت این دانشگاه و دولت هند اجرایی شده بود، پیروز شوند. این طرح قرار بود ایده‌های بومی هند را به هدف کاهش آلودگی هوا در پایتخت، برون‌سپاری کند.

از آن زمان، این شرکت توانسته سرمایه اولیه قابل‌توجهی از موسسه‌های ملی و بین‌المللی مختلف جذب کند؛ از جمله خود دولت هند که همراه با دانشگاه شیکاگو، ۱۰۰ هزار دلار در سال ۲۰۱۶ به این استارت‌آپ کمک مالی کرد.

  فرصت‌شناسی یک شرکت بزرگ

شرکت کامپیوتری دل اولین شرکتی است که برای چاپ بسته‌بندی محصولات خود در هند، به استفاده انبوه از این نوع جوهر روی آورده است.

دل این استارت‌آپ را به‌عنوان بخشی از برنامه جست‌وجو برای نوآوری خود کشف کرد و به گفته پیوش بارگاوا، از مدیران ارشد دل، «هرجایی که فکر می‌کنیم فرصت‌هایی وجود دارد که بتوانیم از آن بهره‌برداری کنیم، به نوآوری روی می‌آوریم؛ استفاده از تکنولوژی‌های نوظهور و سپس ارائه تخصص‌مان در جایی که عملکرد خوبی برای سنجش تکنولوژی‌ها و زنجیره تامین داریم، در همین راستا است.»

شرکت دل قصد دارد مدل «اقتصاد مدور» را پیاده کند که در آن مواد اولیه مورداستفاده قابل بازیافت یا تجدیدپذیر هستند و در یک حلقه بسته به‌کار می‌روند. در اقتصاد مدور، هیچ‌چیز هدر نمی‌رود و همه مواد مصنوعی و فلزی و موادی که به محیط‌زیست آسیب می‌رسانند، بازیافت می‌شوند.

دل عملکرد و ایمنی این جوهر جدید را آزمایش کرده و به این نتیجه رسیده که مثل جوهر معمولی کار می‌کند و سپس چاپ بسته‌بندی با این جوهر را در دسامبر ۲۰۱۷ آغاز کرده است. این شرکت برای چاپ دستورالعمل استفاده از محصول برای کاربران و دیگر نوشته‌ها از این جوهر استفاده می‌کند و معتقد است که کاربرد آن می‌تواند فراگیرتر باشد.

بارگاوا می‌گوید: «این محصول چیزی نیست که کاربرد محدودی داشته باشد. طبق آنچه در همکاری با استارت‌آپ چاکر دیده‌ایم، عقیده ما بر این است که جوهر جدید پتانسیل تولید در مقیاس صنعتی را دارد و نباید فقط در بسته‌بندی و تکنولوژی به‌کار رود، بلکه هر جا چیزی چاپ شود، کاربرد دارد.» این جوهر همچنین برای چاپ روی پارچه هم می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

از آنجا که ۱۴ شهر از ۲۰ شهر آلوده دنیا در هند واقع شده، این کشور مدتی است که مبارزه با آلودگی هوا را شروع کرده و در نتیجه استفاده از موتورهای دیزلی رو به کاهش خواهد بود. همین حالا هم وقتی در برخی ماه‌های سال آلودگی هوا به اوج خود می‌رسد، دولت هند استفاده از این موتورها را ممنوع می‌کند (البته آلودگی هوا در هند دلایل مهم دیگری هم دارد؛ از جمله افزایش تعداد خودروهای قدیمی و آلوده‌کننده). اما چند سال طول می‌کشد تا بتوان انرژی‌های پاک مثل انرژی خورشیدی را برای تولید برق جایگزین موتورهای دیزلی کرد.

شرکت دل استفاده از نوآوری استارت‌آپ چاکر را راه‌حلی ماندگار تا آن زمان می‌داند.