هوش مصنوعی خلاق در حال

هوش مصنوعی به افراد خلاق کمک می‌کند به‌طور موثرتری محتوا را با مخاطب سازگار کنند. الگوریتم‌هایی که مبتنی بر شبکه‌های عصبی هستند، اولویت‌های کاربر را – از فیلم‌های مشاهده شده در نت‌فلیکس، موسیقی‌های انتخاب شده در اسپاتیفای یا محصولات خریداری شده در آمازون - شناسایی و دسته‌بندی می‌کنند تا محتوای مناسب یک کاربر را به او پیشنهاد دهند.  هوش مصنوعی با ساده‌سازی یا اتوماتیک‌سازی وظایف، به تولید کمک می‌کند. در تبلیغات، از هوش مصنوعی برای زمینه‌سازی گفت‌وگوها در رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌شود تا مشخص شود مصرف‌کننده چه احساسی نسبت به محصول دارد. سرویس‌هایی مثل Amper یا Jukedeck موسیقی را با هوش مصنوعی تلفیق می‌کنند تا افراد خلاق بتوانند از موسیقی باکیفیت برای پادکست‌ها، فیلم‌ها و بازی‌های خود با قیمت پایین استفاده کنند.  همچنین هوش مصنوعی محتوای مختص خودش را بدون نظارت انسانی تولید می‌کند. این کاربرد هوش مصنوعی در مطبوعات و نشریات بسیار گسترده خواهد شد و تولید خبر اتوماتیک‌سازی می‌شود. خبرگزاری آسوشیتدپرس از هوش مصنوعی برای آزاد کردن حدود ۲۰ درصد وقت گزارشگران خود استفاده کرده و بازده خود را تا ۱۰ برابر افزایش داده است. واشنگتن‌پست ابزاری ایجاد کرده که خبرهای ورزشی و سیاسی را پوشش می‌دهد و در اولین سال استفاده، توانسته حدود ۷۰ مقاله در ماه تولید کند. در موسیقی، هوش مصنوعی اصواتی را با دستگاه تولید کرده که انسان هیچ‌گاه قبلا نشنیده است. همچنین تصاویر پیچیده‌ای از عکاسی تولید شده است. در مد، محققان طراحی‌های جدیدی با استفاده از هوش مصنوعی ایجاد کرده‌اند و در نهایت در فیلم‌سازی، نمایشنامه‌ای برای یک فیلم تخیلی-علمی منطبق بر دستورالعمل‌های صحنه نوشته شده است.  خیلی از این کاربردها که گفته شد، هنوز به دخالت و نظارت انسان نیاز دارند؛ چه برای ویراستاری، چه برای کنترل کیفیت و چه مرتب کردن قالب‌های نامتناسبی که هوش مصنوعی تولید کرده است. اما طولی نمی‌کشد که هوش مصنوعی تقریبا به‌طور کامل جایگزین انسان می‌شود.

هوش مصنوعی خلاق در آینده

وقتی مشاغل به‌طور کامل اتوماتیک‌سازی شوند، هوش مصنوعی عمیق‌ترین عواقب اجتماعی خود را نشان خواهد داد؛ چون تقریبا برای هر شغلی، وظایف بهتر و ارزان‌تر از نیروی انسانی انجام خواهد شد. محققان می‌گویند احتمال ۵۰ درصدی وجود دارد که هوش مصنوعی ظرف ۴۵ سال آینده در کلیه وظایف، از انسان بهتر عمل کند.  در حال‌حاضر هم هوش مصنوعی در حوزه‌های خلاقانه مختلفی خود را اثبات کرده است. اخیرا شعری توسط هوش مصنوعی نوشته شده که یک ژورنال ادبی معتبر پذیرفته آن را چاپ کند، بدون اینکه بداند آن را یک دستگاه نوشته است.

هوش مصنوعی در آینده چه کار خواهد کرد؟ در اینجا پنج‌نقطه تحول که بر اساس نظرسنجی از بیش از ۳۵۰ کارشناس هوش‌مصنوعی، پیش‌بینی شده معرفی می‌شود:

سال ۲۰۲۰- برنده در همه بازی‌ها: پیش‌بینی می‌شود تا دو سال آینده، هوش مصنوعی در همه بازی‌های کامپیوتری و شرط‌بندی‌ها بتواند انسان‌های حرفه‌ای را شکست بدهد.

۲۰۲۶- نوشتن متون تحقیقاتی برای مدرسه: در کمتر از ۱۰ سال آینده، انتظار می‌رود هوش مصنوعی بتواند برای درس‌های سطح دبیرستان مقالاتی بنویسد که نمره خوبی کسب کنند و کارشناسان نتوانند تشخیص دهند که آن را یک دستگاه نوشته است.

  سال‌‌های ۲۰۲۷ تا ۲۰۲۸ – تقلید از هنرمندان و تولید موسیقی‌های برتر: همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، هوش‌مصنوعی در حال‌حاضر برای تولید موسیقی به شیوه‌های مختلف استفاده می‌شود. کارشناسان معتقدند تا سال ۲۰۲۷ می‌توان یک ترانه کامل را با هوش مصنوعی ساخت؛ بدون اینکه از همان نسخه‌ای که به دست انسان ساخته شده، قابل تشخیص باشد. انتظار می‌رود تکنولوژی شنونده‌های باتجربه موسیقی را فریب دهد، به طوری‌که نتوانند تفاوتی بین نسخه‌های اصلی ماشینی موسیقی‌های موردنظرشان حس کنند.  

۲۰۲۸ – تولید فیلم‌های خلاقانه: هوش مصنوعی می‌تواند برای تشخیص صحنه‌های روایی در فیلم‌ها و پیش‌بینی واکنش مردم نسبت به آن مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین می‌توان از داده‌های ورودی به شکل متن برای ساخت فیلم ویدئویی استفاده کرد. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند تا سال ۲۰۲۸، هوش مصنوعی بتواند با تصویربرداری از یک صحنه کوتاه ویدئویی، مدل سه‌بعدی همان صحنه را به شکل واقع‌گرایانه و از زاویه‌ای متفاوت بسازد.

۲۰۴۹ – نگارش کتاب‌های پرفروش: تنها ۳۰ سال بعد، هوش مصنوعی می‌تواند رمان یا داستان کوتاهی بنویسد که در لیست کتاب‌های پرفروش قرار بگیرد. تحول – چه مثبت و چه منفی – با سرعتی حیرت‌انگیز و سرگیجه‌آور در حال رخ دادن است. اما برخی کارشناسان چارچوب‌های نظارتی فعلی هوش مصنوعی را ناکافی می‌دانند و بنابراین این سوال مطرح می‌شود که آیا دنیا آماده چالش‌ها و فرصت‌هایی شده که هوش مصنوعی با خود به همراه می‌آورد؟ امروز، بیش از هر زمان دیگری برای جوامع مهم است که در مورد هوش مصنوعی و اثرات آن بر همه جنبه‌های زندگی فکر کنند و رهبران کسب‌وکار و سیاست‌گذاران هر کدام باید نقشی در حمایت از گسترش تکنولوژی‌های طراحی‌شده، توسعه‌یافته و مورد استفاده هوش مصنوعی داشته باشند.