رشد شغلی، رشد حرفه‌ای و رشد فردی

به منظور پیشروی در مسیر سه گانه اما هم راستای رشد فردی، حرفه‌ای و شغلی، به افراد حمایتگر و آگاهی‌های خاصی نیاز است. کلید رشد شغلی درآگاهی از کسب و کار، کلید رشد حرفه‌ای در آگاهی از روند سازمانی و کلید رشد شخصی در خودآگاهی نهفته است.

روش‌های ساده‌ای وجود دارد که با استفاده و تمرکز بر آنها می‌توانید به عواملی بیندیشید که به رضایت شغلی کلی منتهی می‌شوند،برای این منظور باید دسته‌بندی‌های مشخص برای تمرکز بیشتر داشته باشید:

 کاری که انجام می‌دهید- صنعت، شرکت، سازمان، مدیر و شغل

 کسی که با او کار می‌کنید- همکاران، شرکا، مشتریان و مربیان

 نحوه‌ای که کار می‌کنید- فناوری، فرآیند، خرد، فرهنگ سازمانی

  دانش، نگرش، مهارت‌ها و عادات

این مدل در بردارنده مفاهیم زیر است:

 دانش- چیزی که می‌دانید

 نگرش- نگرش شما همراه با به کارگیری ارزش‌ها و باورها

 مهارت ها- قابلیت‌های شما

 عادات- کاری که عملا انجام می‌دهید

 این مدل روشی برای اجرای مربیگری و همچنین مدل ساده‌ای است که می‌توان به کمک آن فاصله میان دانستن و انجام دادن و مشکل «انتقال به مرحله تمرین» را از میان برداشت. افراد می‌دانند باید چه کاری انجام دهند، اما آن را انجام نمی‌دهند یا نمی‌خواهند انجام دهند. بسیاری از افراد به خاطر «مهارت‌ها» و «دانش»‌شان استخدام می‌شوند اما به دلیل «نگرش» و «عادات» خود از کار اخراج می‌شوند. به عبارت دیگر، تمرکز بر دانش و مهارت‌ها آسان است اما اغلب این نگرش و عادات افراد است که آنها را محدود می‌کند.

مربیان، راه میانبر هستند

مربی مناسب می‌تواند به شما کمک کند از سرازیری‌ها اجتناب کنید و به شکل موثرتری از نردبان‌های پیشرفت بالا بروید. برای استفاده هر چه بهتر و بیشتر از مربی خود، بهتر است موارد زیر را مد نظر داشته باشید:

 بدانید از رابطه با مربی خود چه می‌خواهید.

 از قبل آماده باشید- شما باید جلسات ملاقات تان با مربی را هدایت کنید و سوالات درستی را بپرسید.

 در مورد اینکه این شخص چه کسی می‌تواند باشد هوشیار باشید.

 به کسانی فکر کنید که در گذشته مربی شما بوده‌اند.

 می توانید بیشتر از یک مربی داشته باشید.

مربی‌ها به درستی همان راه میانبر هستند؛ به‌طوری که اگر کسی را پیدا کنید که قبلا در موقعیت شما بوده یا کاری را که شما در حال انجامش هستید انجام داده، مانند این است که یک راهنمای مخصوص برای سفر خود دارید. نقشه راهی که مربی‌ها از روی تجربه برنامه ریزی می‌کنند می‌تواند شما را از زمان‌های هدر رفته نجات دهد، از بروز موانع جلوگیری کند و مسیرهای کوتاه تری برای رسیدن به مقصدتان پیدا کند.یک مربی همچنین می‌تواند به شما در پیدا کردن نقاط کور کمک کند و در مورد نگرش‌ها و عادتی که ممکن است شما را محدود کنند، بازخوردهای موثری ارائه دهد. به این منظور، باید مربی‌هایی را جست‌وجو کنید که به موفقیت شما متعهد هستند و شما نیز به بازخوردها و دیدگاه هایشان اعتماد دارید. معمولا گذشته امکان مناسبی برای جست‌وجوی یک مربی مناسب است، به گونه‌ای که می‌توانید از میان کسانی که قبلا به شما کمک کرده‌اند، یک نفر را به‌عنوان مربی پیدا کنید.

همچنین، در نظر داشته باشید که برای رشد کردن، می‌توانید چندین مربی در حیطه‌های مختلف داشته باشید و حتی خود متقابلا به‌عنوان مربی برای سایر کسانی که در مسیر هستند عمل کنید تا رشدشان را به حداکثر برسانند. برای رسیدن به موقعیت شغلی مورد نظرتان، باید از قبل به سوالاتی از این دست پاسخ دهید: می‌دانی چه چیزی را می‌خواهی؟ مسیر از قبل مشخص شده‌ای برای این شغل وجود دارد؟ چه تجارب و مهارت‌هایی را باید داشته باشی تا به آن جا برسی؟ این سوالات به افراد و شبکه حمایتی آنها، یعنی مربی‌ها کمک می‌کند تا از قبل، مدل‌ذهنی را برای مسیر شغلی دلخواه‌شان ترسیم کنند که مقصد مشخصی دارد.

برای خلاصه کردن مواردی که از ابتدا در مورد آنها صحبت شد، یک نقشه راه ساده و کلی طرح ریزی کنید:

۱.بدانید چه می‌خواهید.۲.مربی پیدا کنید. ۳.نقشه تان را طراحی کنید.۴.در جست‌وجوی حمایت برآیید.

هر روز می‌توانید شخص، فرد حرفه‌ای یا مدیر بهتری شوید که می‌خواهید باشید. از فرآیند رشد و پیشرفت کردن لذت ببرید و به خودتان یادآوری کنید که این تنها یک مسیر، و نه مقصدی معین است. در ضمن، حواس تان باشد که هر چند وقت یک بار مسیری را که طی می‌کنید بررسی کنید و از درستی آن مطمئن شوید.