مدیریت جریان نقدی دغدغه اصلی آزادکاران

مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد

یکی از استرس‌زاترین مسائل در مورد خوداشتغالی، مدیریت جریان نقدی است. این مساله زمانی که مشتریان به موقع پول شما را نمی‌پردازند، دشوارتر نیز می‌شود. چگونه می‌توانید اطمینان یابید که هزینه‌ها و حقوق شما به موقع پرداخت می‌شود؟ و اگر مشتری در پرداخت حقوق تاخیر داشته باشد، چگونه باید این مساله را حل کنید؛ به‌خصوص اگر می‌خواهید با این شرکت دوباره کار کنید؟ آیا مساله‌ای است که برای حل آن نیاز به یک وکیل داشته باشید؟

آنچه کارشناسان می‌گویند

زمانی که فریلنسر (آزادکار) بودن منبع اصلی درآمد شماست، باید در مورد مجموعه حساب‌ها و مخارج‌تان بسیار دقیق و منظم باشید. این را جان یانگر، موسس Agile Talent Collaborative، یک موسسه تحقیقاتی غیرانتفاعی و یکی از نویسندگان «استعداد چابک» می‌گوید. او معتقد است که «اگر در مورد دریافت حقوق منضبط و سختگیر نباشید، موفق نخواهید شد.» «این بخش مهمی از اعتبار شماست.» و حتی اگر همه چیز را درست انجام دهید، مشتری شما می‌تواند به طرز ناامیدکننده‌ای در مورد پرداخت‌هایش تاخیر داشته باشد. طبق تحقیق «اتحادیه آزادکاران»، یک گروه غیرانتفاعی که منافع کارمندان مستقل را توسعه و ترویج می‌دهد، بالای ۷۰ درصد فریلنسرها در یک نقطه خاص در حرفه خود در دریافت پول مشکل دارند.کیتلین پیرس می‌گوید «زمانی که برای یک شرکت بزرگ آزاد کار می‌کنید، یک عدم توازن قدرت اساسی وجود دارد.» بنابراین اگر چک دستمزد شما به موقع پرداخت نمی‌شود، فکر می‌کنید که «چه کار اشتباهی انجام داده‌ام؟» در اینجا چندین استراتژی برای کمک به راه‌اندازی «دپارتمان صورت‌حساب» کسب‌و‌کار آزاد شما آورده شده است.

تکلیف خود را انجام دهید

به گفته یانگر بهترین راه برای اطمینان یافتن از پرداخت به موقع، این است که تنها برای شرکت‌های معتبر و با بودجه خوب کار کنید؛ شرکت‌هایی که با فریلنسرها با شأن و احترام برخورد می‌کنند. این کار مستلزم دقت کافی است. او می‌گوید: «پیش از اینکه به یک درخواست واکنش نشان دهید یا اینکه وارد حیطه بازاریابی شوید، نیاز به شرکتی دارید که بتواند حقوق‌تان را پرداخت کند.» «باید دریابید که آنها چه مدل افرادی هستند؟ افرادی محترم، وسواسی یا از آن دسته افرادی که قطعا مشکلی در صورت‌حساب شما خواهند داشت.»پیرس صحبت با سایر فریلنسرهایی که برای سازمان موردنظر کار کرده‌اند را پیشنهاد می‌دهد؛ او معتقد است که باید از تجربیات آنها پرسید. همچنین با کارمندان تمام‌وقت شرکت نیز صحبت کنید. او می‌گوید «در مورد فرهنگ شرکتی بپرسید.» «چگونگی برخورد شرکت با کارمندانش شاخص خوبی از چگونگی برخورد با فریلنسرهاست.» مخلص کلام: با مشتریانی که سابقه بدی دارند، کار نکنید.

سازماندهی کنید

سپس باید در نظر بگیرید که چگونه به مشتریان خود صورت‌حساب خواهید داد. یانگر معتقد است «روش‌های بسیاری در مورد آن وجود دارد و مزایا و معایب بسیاری نیز برای هر کدام موجود است.» انتخاب یک «کارمند واقعا مستقل بودن» و مدیریت همه صورت‌حساب‌ها به‌دست خودتان نیاز به حسابداری بیشتر- و به‌طور بالقوه دردسرهای بیشتر- دارد؛ اما تمام سود آن به شما می‌رسد. (خوشبختانه ابزارها و اپلیکیشن‌های متعددی وجود دارند که این فرآیند را خودکارسازی می‌کنند) به عبارت دیگر، بخشی از یک پلت‌فرم استعدادیابی آنلاین بودن که خریداران را به فروشندگان متصل می‌کند (مانند Jobbatical، Business Talent Group، Upwork یا Toptal که یانگر در آن مشاور است)- به معنای دوندگی و تشریفات اداری کمتر است؛ چرا که آنها این پول را برای شما جمع‌آوری می‌کنند؛ گرچه این پلت‌فرم‌ها بخشی از درآمدهای شما را می‌گیرند. به گفته پیرس، صرف‌نظر از آنچه انتخاب می‌کنید، هوشمندانه است که گهگاه با یک حسابدار مشورت کنید. «اکثر فریلنسرها برای حساب و کتاب‌ها از حسابدار استفاده نمی‌کنند؛ بلکه از آنها به عنوان مشاوران دوره‌ای بهره‌ می‌برند.» آنها به شما کمک می‌کنند تا مالیات‌ها را آماده کنید، اطمینان یابید که هزینه‌های شما تحت کنترل است و مطمئن شوید که کسب‌و‌کار شما ساختار صحیحی دارد.»

همه چیز را مکتوب کنید

پیش از شروع کار، نیاز به قراردادی دارید که حجم پروژه، شریط پرداخت و انتظارات هر دو طرف را بیان کند. یانگر می‌گوید «دست دادن با مشتری کافی نیست.» قراردادهای غیررسمی تقریبا منبع هر مشکلی در پرداخت است؛ بنابراین مطمئن شوید که همه چیز را مکتوب می‌کنید. پیرس معتقد است «برای پروژه‌های کوچک یک سری ایمیل کفایت می‌کند؛ اما برای تعهدات طولانی‌تر، کار با یک وکیل، پیشنهاد می‌شود.»اکثر فریلنسرها یک قرارداد الگوی استاندارد دارند که برای مشتریان متفاوت تغییر می‌کند. او می‌گوید «اگر امکان‌پذیر است، با قرارداد خودتان کار کنید. چرا که از محتویات قراردادتان آگاهی دارید و شرایط آن برای شما قابل پذیرش است و می‌توانید در مورد آن مذاکره کنید.»

چرخه پرداخت مشتری‌تان را بدانید

به گفته یانگر صحبت با مشتری‌تان پیرامون جداول زمانی و سیاست‌های پرداخت پیش از شروع هر کاری بسیار مهم و ضروری است. دریابید که سال مالی آنها چگونه بوده است، فرآیند پرداخت‌های آنها چه مدت طول می‌کشد؛ چه روزهایی از هفته چک حقوق را می‌نویسد و چگونه به کارمندان قراردادی حقوق پرداخت می‌کند. پیشنهاد پیرس این است که «سعی کنید تا جای ممکن پول‌تان را جلوتر دریافت کنید.» او می‌گوید: «بیعانه‌ای حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد مبلغ تخمینی شما در بسیاری از صنایع پذیرفته شده است.»ترفند دیگر: «اطمینان حاصل کنید که نام اطلاعات تماس فردی که در بخش مالی است، به همراه کسی که با او مواجه خواهید بود را دارید.» در این صورت اگر تاخیری وجود داشته باشد، فردی هست که با او تماس بگیرید.

صورت‌حساب را زود آماده کنید

صرف‌نظر از شرایط پرداخت مشتری، پیشنهاد یانگر ایجاد چرخه حسابداری خودتان است که مکرر و قابل‌پیش‌بینی باشد. او می‌گوید: «بر یک مبنای هفتگی یا هر زمان که اندکی از کارتان را به پایان رساندید، صورت‌حساب بنویسید.»صدور صورت‌حساب علامتی است که نشان می‌دهد شما برای زمان‌تان ارزش قائل هستید. برای پروژه‌های طولانی‌مدت‌، پیشنهاد پیرس پرداخت هزینه‌ها در «نقاط خاص از پیش‌ تعیین شده» است به این ترتیب پرداخت شما در نقاط خاصی از زمان تضمین شده است. او می‌گوید: «تعیین مراحل پرداخت نه تنها به شما در مدیریت جریان نقدی‌تان کمک می‌کند بلکه ابزاری برای ارتباط نیز هست.» تهیه صورت‌حساب نه تنها به شما کمک می‌کند تا جریان نقدی خود را مدیریت کنید، بلکه ابزاری برای ارتباطات نیز هست. این کار به شما و مشتری‌تان این اطمینان را می‌دهد تا هر دو راضی باشید.هر کاری که می‌کنید، با شرط پرداخت دستمزد تنها بعد از اتمام کار کنار نیایید. شما نمی‌خواهید سه ماه وقت و انرژی خود را روی یک پروژه بگذارید تنها برای اینکه مشتری‌تان در آخر کار به شما بگوید «از اتمام کار راضی نیستم. تنها برای ۵۰ درصد آن به شما پول خواهم پرداخت.»

حرفه‌ای بودن خود را ثابت کنید

پیرس می‌گوید: «امرار معاش به عنوان یک فریلنسر نیاز دارد با خودتان مانند یک کسب‌و‌کار برخورد کنید.» عجول و بی‌دقت کاری را انجام ندهید، صورت حساب را فراموش نکنید و در ارتباطات خود بی‌دقت نباشید.یانگر می‌گوید: «دستمزد شما مشروط به کیفیت کارتان و کیفیت رابطه شما با مشتری است.اگر کاری را سرسری انجام ‌دهید، این امر بر توانایی شما در کسب درآمد تاثیر خواهد گذاشت.» به یاد داشته باشید که در مورد حقوق خود ساده و با شرایطی مانند کسب‌و‌کار صحبت کنید. «ارزش کارتان را ثابت کنید.»

پیگیری کنید

پیرس می‌گوید «اگر مشتری شما در مورد پرداخت‌های خود تاخیر داشت، سعی کنید مدام پیگیری کنید.» او می‌افزاید «اگر پیگیری می‌کنید ولی هیچ‌کس پاسخگو نیست، تماس‌های تلفنی خود را بیشتر کنید یا شخصا به دفتر کار آنها بروید.» چرا که بی‌اعتنایی به یک ایمیل آسان‌تر از بی‌اعتنایی به یک انسان است. توصیه یانگر این است که در مورد پرداخت‌های خود پافشاری کنید.او می‌گوید «از تلاش دست برندارید؛ حتی در صورت نیاز می‌توانید به مدیریت ارشد سر بزنید.» ایمیل‌ها و تماس‌های شما در مورد پرداخت‌های معوقه مانند سندی برای تلاش‌های شما در جهت پرداخت دستمزدتان است.

منبع: HBR