دلایل از دست دادن پیشنهاد شغلی در دقیقه نود چیست؟

نویسنده: Liz Ryan

مترجم: مریم مرادخانی

مشاور عزیز،

به‌تازگی یک پیشنهاد شغلی را از دست دادم. قرار بود هفته آینده کار خود را آغاز کنم. بعد از اینکه برگه پیشنهاد شغلی را امضا کردم و نزد مسوول استخدام بازگشتم، یادم آمد که در ماه اکتبر، یک جلسه تجدید دیدار خانوادگی داریم و مجبورم ۱۰ روز مرخصی بگیرم تا در این میهمانی حاضر شوم.

۱۰ روز که زیاد نیست! باورم نمی‌شود به خاطر موضوع به این سادگی، پیشنهادشان را پس گرفته باشند. اگر دلیلشان را به من می‌گفتند، هر چقدر که می‌خواستند برای مرخصی صبر می‌کردم. به نظر شما عکس‌العملشان یک مقدار غیرمنطقی نبوده؟

پاسخ: دوست عزیز، تا اکتبر فقط دو ماه باقی مانده. من حدس می‌زنم آنها از شنیدن درخواست مرخصی، آن هم در دقیقه نود، جا خورده باشند. اگر فکر می‌کنی که آنها عجولانه تصمیم گرفته‌اند یا سیاست‌های شرکت در رابطه با مرخصی سختگیرانه است، همان بهتر که قرار نیست با آنها همکاری کنی. به‌طور کلی، اگر می‌خواهی برای مناسبتی که از قبل برنامه‌ریزی شده درخواست مرخصی کنی، باید درخواستت را قبل از دریافت پیشنهاد شغلی مطرح کنی. اگر فراموش کردی، به محض اینکه پیشنهاد را دریافت کردی، این موضوع را مطرح کن. اما وقتی برگه درخواست شغلی را امضا می‌کنی، ‌می‌فرستی و سپس یادت می‌افتد که حرف مرخصی را پیش بکشی، این برای مدیران استخدام یک زنگ خطر است. ممکن است با خودشان بگویند: «وقتی او تا این حد سر به هواست که یک جلسه مهم خانوادگی را فراموش کرده، خدا می‌داند چه چیزهای دیگری را فراموش خواهد کرد.» ممکن است احساس کنند گمراه شده‌اند. شاید مرخصی تو با پر مشغله‌ترین ماه سال یا با دوره آموزشت همزمان است. اغلب شرکت‌ها طی ۶ ماه اول به کارمند جدید اجازه مرخصی با حقوق نمی‌دهند و حتی اگر کسی بخواهد مرخصی بدون حقوق بگیرد، باید چند ماهی صبر کند، مگر اینکه وضعیت اضطراری خاصی پیش آمده باشد. دلایلی که باعث از دست دادن پیشنهاد شغلی در آخرین لحظه می‌شوند، از این قرارند:

۱) اگر پیشنهادی دریافت کنی، مدتی بگذرد اما هیچ پاسخی از تو دریافت نکنند، ممکن است پیشنهاد خود را پس بگیرند. اگر به زمان نیاز داری که درباره پیشنهاد شغلی فکر کنی (که این حق طبیعی توست)، کافی است برای آنها بنویسی که «پیشنهاد شما را دریافت کردم و از این بابت بسیار هیجان‌زده‌ام. اگر ممکن است تا آخر هفته درباره‌اش فکر کنم و سپس پاسخ دهم.»

۲) اگر به هر دلیل صلاحیتت تایید نشود، احتمال آنکه پیشنهاد شغلی را از دست بدهی زیاد است. متاسفانه طی این سال‌ها با موارد مشابه بسیاری روبه‌رو شده‌ام. درست نیست در مورد مدرک تحصیلی، مدت زمان اشتغالت در شرکت‌های قبلی یا عنوان شغلت اغراق کنی. این کارها به قیمت از دست دادن پیشنهاد شغلی تمام می‌شود.

۳) اگر با کارفرما وارد یک جنگ مزایده‌ای شوی، امکان دارد پیشنهاد را از دست بدهی. وقتی وارد مذاکره چند‌جانبه می‌شوی، باید بدانی که هر یک از طرفین مذاکره چگونه پاسخ خواهند داد. باید بدانی که کدام شغل را از همه بیشتر دوست داری. ممکن است کارفرمایی پیدا شود که بگوید: «پیشنهاد شرکت ایکس، ۱۰۰ هزار دلار است؟ ما به تو ۱۱۰ هزار دلار پیشنهاد می‌کنیم». اما اغلب کارفرمایان می‌گویند: «ما با شما درباره حقوق چانه نمی‌زنیم. بهتر است بروید و با همان شرکت ایکس قرارداد ببندید».

۴) اگر پیش از شروع کار، با آنها درباره مسائلی که قبلا توافق کرده‌ای، چانه بزنی یا به اصطلاح زیر حرفت بزنی، ممکن است فرصت شغلی را از دست بدهی. یکی از دوستانم که مدیر منابع انسانی یک شرکت خدمات مالی است اخیرا با چنین مشکلی روبه‌رو شده بود. او شغلی تحت عنوان «دستیار نایب رئیس» را به خانمی پیشنهاد کرده بود. یک هفته پیش از شروع کار، آن خانم با شرکت تماس گرفته بود و گفته بود: «دوستانم به من اطلاع داده‌اند که در شرکت‌های مالی، دستیار نایب رئیس یک جایگاه شغلی سطح پایین است. من این را نمی‌دانستم. اگر اشکالی ندارد، مایلم من را نایب رئیس صدا کنید». شغلی که به او پیشنهاد شده بود، دستیار نایب رئیس بود، نه نایب رئیس! پس پیشنهاد شغلی لغو شد.

۵) اگر پس از اتمام آخرین مصاحبه، برای آنها یک نامه «تشکر» نفرستی، احتمال دارد فرصت شغلی را از دست بدهی. البته فرستادن نامه تشکر اجباری نیست، اما اگر مدیر استخدام نداند که از بین تو و چند گزینه دیگر کدام را انتخاب کند، کسی که یک نامه هوشمندانه نوشته باشد، شانس بیشتری برای انتخاب شدن دارد.

۶) اگر رفتارها یا قضاوت‌های ناشایستی از تو سر بزند، ممکن است فرصت شغلی را از دست بدهی. این اتفاق برای «جیک» افتاد. او برای جلسه آخر مصاحبه به صرف شام با نایب رئیس شرکت دعوت شده بود. او نه تنها ۴۰ دقیقه دیر سر قرار رسید (و قبلش هم به او اطلاع نداده بود که ممکن است دیر کند) بلکه یکی از دوستانش را نیز همراه خودش برده بود. او فکر می‌کرد دوست خوش‌مشربش می‌تواند فضا را خودمانی‌تر کند. اما نایب رئیس با این ایده موافق نبود، در نتیجه، جیک فرصت شغلی را از دست داد.

۷) اگر تفاوت میان مصاحبه اول، دوم و سوم را ندانی، ممکن است پیشنهاد شغلی را از دست بدهی. در مصاحبه اول، درباره سازمان اطلاعات کسب می‌کنی و آنها نیز درباره تو اطلاعات می‌گیرند. در مصاحبه دوم از تو انتظار می‌رود که با نکات اولیه شغل مربوطه آشنا شده باشی و بتوانی سوالات بجا و اندیشمندانه بپرسی. کسانی که این تفاوت را درک نمی‌کنند در رقابت با سایر کاندیداها محکوم به شکست خواهند بود.

۸) اگر برگه‌ای را که کارفرما به تو فرستاده به او پس نفرستی یا در مدتی که گفت‌وگوهای مربوط به پیشنهاد شغلی در جریان است ناپدید شوی و خبری از تو نشود، پیشنهاد را از دست خواهی داد.

۹) در پایان، اگر پیش از آنکه پیشنهاد شغلی را بپذیری، وضعیت شغلی خود را در لینکدین یا سایر شبکه‌های اجتماعی تغییر دهی (مثلا بنویسی «مدیر فروش شرکت ایکس») ممکن است فرصت شغلی را از دست بدهی. صبر کن تا جوهر نامه پیشنهاد یا قراردادت خشک شود، سپس خبرش را پخش کن.از دست دادن پیشنهاد شغلی به معنای شکست نیست. شاید مسیر بهتری برایت رقم زده شده باشد. اگر از کنار نشانه‌ها ساده نگذریم، هر روز می‌توانیم یک درس جدید یاد بگیریم.

منبع: Forbes