نویسنده: سوزان ام هیتفیلد

مترجم: سیدحسین علوی لنگرودی

alavitarjomeh@gmail.com

قسمت سی‌ام 

خیلی‌ها فکر می‌کنند که برای شاد بودن در محل کار و به اصطلاح «شادکاری» به مقدمات و امکانات متعددی نیاز است، درحالی‌که تجربه نشان داده به هیچ عنوان چنین نیست و با اقداماتی کوچک و آسان می‌توان به شادی‌های بزرگی در محل کار دست پیدا کرد و در نتیجه از بودن در محل کار احساس لذت و خوشی کرد. در ادامه به چند توصیه کاربردی و ساده برای نیل به این مقصود اشاره خواهد شد.

1) به همکارانتان لبخند بزنید. هیچ چیزی دلپذیرتر از لبخند زدن به یک همکار نمی‌تواند به او و البته به شما احساس خوشایندی را منتقل کند. پس سعی کنید به همه همکارانتان لبخند بزنید، آن‌گاه خواهید دید که پس از مدتی آنها هم به شما لبخندهای شادی‌آوری تحویل خواهند داد.

2) یک مربی یا مشاور برای خود داشته باشید. بودن یک مربی یا مشاور در کنار شما باعث می‌شود بتوانید از فرد دیگری الهام بگیرید و ایده‌هایتان را با او در میان بگذارید و مهم‌تر از همه اینکه از ایده‌های او برای پیشرفت در کار و شادشدن ناشی از آن بهره‌مند شوید.

3) جلسات توفان فکری فراموش نشود. یکی از جذاب‌ترین و هیجان انگیزترین رویداد‌ها در محل کار برگزاری جلسات هم‌اندیشی و توفان فکری است که در آن افراد تمام تراوش‌های فکری و هر آنچه به ذهن‌شان می‌رسد را مطرح می‌کنند و از نظرات و ایده‌های دیگران نیز بهره‌مند می‌شوند. برگزاری چنین جلساتی می‌تواند برای همه کارکنان شادی‌آفرین باشد.

4) در وقت‌های استراحت بازی کنید. اگر می‌خواهید در کارتان شاد باشید گاهی اوقات به کودک درونتان اجازه بازیگوشی دهید و چه بهانه‌ای بهتر از بازی یا ورزش ذهنی کردن در وقت‌های استراحت و زمان صرف ناهار.

5) وقت‌های استراحت کوتاه و متعدد داشته باشید. داشتن چند وقت استراحت چند دقیقه‌ای در محل کار دارای اثر مثبت به مراتب بیشتری نسبت به داشتن یک یا دو وقت استراحت یک ساعته است. در این وقت‌های استراحت کوتاه می‌توانید به تحلیل ذهنی کارهایی که انجام داده یا می‌خواهید انجام دهید، بپردازید.

6) یک دسکتاپ تمیز و یک وال پیپر زیبا داشته باشید. برای کارمندانی که با کامپیوتر سر و کار دارند هیچ چیزی آرامش‌بخش‌تر و شادی‌آفرین‌تر از یک دسکتاپ تمیز و مرتب به همراه تصویر زیبای پس‌زمینه آن نیست. همین جزئیات به ظاهر بی‌اهمیت می‌تواند لبخند رضایت و شادی را بر لبان شما جاری کند.

منبع: Forbes