نویسنده: سوزان ام هیتفیلد

مترجم: سیدحسین علوی لنگرودی

alavitarjomeh@gmail.com

قسمت بیست و نهم

در بخش اول این مطلب اشاره شد که راه‌های مختلفی برای رسیدن به شادی در کار وجود دارد که از جمله آنها به چهار مورد شامل انتخاب شاد بودن در کار، انجام دادن حداقل یک فعالیت مورد علاقه در هر روز کاری، فراهم آوردن زمینه پیشرفت کاری با همت خود و تلاش برای جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز در مورد پروژه‌های کاری اشاره شد. در ادامه به ۴ مورد باقی‌مانده اشاره خواهیم کرد.

5) به‌طور پیوسته به دنبال گرفتن بازخوردها باشید: آیا شما هم جزو آن دسته از کارمندان هستید که از عدم دریافت بازخورد کارهایشان از طرف رئیس شان شاکی‌اند و مدعی هستند که به همین دلیل نمی‌دانند کیفیت کارشان چگونه است؟ واقعیت این است که هیچ‌کسی بهتر از خود شما نمی‌تواند در مورد عملکردتان اظهار نظر کند و چنانچه عملکردتان از نظر خودتان مطلوب بوده است همین مساله نوعی احساس شادی و رضایت مندی از کار در شما به وجود می‌آورد. پس اگر می‌خواهید در کارتان شادتر باشید به‌طور دائم خود را مورد ارزیابی و گرفتن بازخوردها قرار دهید، نه اینکه از دیگران انتظار داشته باشید این کار را برای شما انجام دهند.

6) فقط قول‌هایی بدهید که از عهده انجام آنها بر می‌آیید: یکی از مهم‌ترین عوامل استرس‌زا و تنش‌آور در کار این است که قول انجام کارهایی را بدهید که قادر به انجام شان نیستید و همین استرس و پیامدهای احتمالی ناشی از بدقولی تان است که شادی را از کارتان دور می‌کند. در صورت عدم تحقق قول‌ها بخش عمده انرژی شما صرف پیدا کردن عذر و بهانه یا راهی برای جبران کم‌کاری‌ها خواهد شد. پس اگر می‌خواهید در کارتان شاد باشید، حتما درک درستی از توانایی‌ها و امکاناتی که در اختیارتان است داشته باشید تا بتوانید به قول و قرارهای کاری تان عمل کنید و از استرس‌های کاری دور بمانید.

7) از منفی بافی اجتناب کنید: برای شاد بودن در محیط کار حتما باید از منفی بافی، پخش شایعات منفی و معاشرت با همکاران غمگین دوری کنید. شما هر چقدر هم مثبت اندیش باشید، در صورت قرار گرفتن در معرض افراد منفی‌نگر دچار یأس و ناامیدی خواهید شد و شادی در کارتان را از دست خواهید داد.

8) در کارتان متفاوت باشید: یکی از راه‌های اصلی موفقیت در هر کسب‌وکاری متفاوت بودن نسبت به دیگران و برخورداری از وجوه تمایز است و همین تفاوت‌ها است که مشتریان را به سمت شما ترغیب می‌کند و باعث می‌شود در کارتان احساس رضایتمندی و در نتیجه شادی کنید. پس از متفاوت بودن و متفاوت دیده شدن نهراسید، بلکه از آن استقبال کنید.

منبع: Forbes