پنجاه فرمان کلیدی برای موفقیت استارت‌آپ‌ها

پرویز نصرتی کردکندی

عضو انجمن ایرانیان فارغ‌التحصیل ژاپن

Parviz.nosrati1958@gmail.com

واژه استارت‌آپ در سال‌های اخیر به دفعات در دنیای کسب‌وکار شنیده شده و از آن در تعریف کسب‌وکارهای نوین استفاده می‌شود. استارت‌آپ‌ها معمولا راهکارهای جدیدی برای حل مشکلات و چالش‌های نو مطرح می‌کنند. نیل بلومنتال، موسس و مدیرعامل کمپانی واربی پارکر، از استارت‌آپ به‌عنوان یک کسب‌وکار نوپا یاد می‌کند که راه‌حل جدیدی برای حل چالش‌های حل نشده ارائه می‌کند.

این در حالی است که هیچ تضمینی از طریق راه حل ارائه شده نیز وجود ندارد. در تحقیق وسیعی که دانشگاه کالیفرنیا از هزاران شرکت نوپا انجام داده، سعی شده به فرامین کلیدی برای اینکه یک کسب‌وکار نوپا بتواند باقی بماند دست پیدا کند؛ توصیه‌هایی که البته در هر کسب‌وکاری می‌تواند کارساز باشد. پنجاه فرمان کلیدی به رهبری استارت‌آپ‌ها عبارت است از:

۱- بزرگ‌ترین حقیقت هر کسب‌وکاری این است که شما باید به آن عشق بورزید و شور و اشتیاق داشته باشید.

۲- اگر نمی‌توانید در باره کسب‌وکار خود شور و اشتیاق داشته باشید، حداقل در رابطه با دلیل راه‌اندازی آن مشتاق باشید. کار شما باید از نظر خودتان مهم و معنی‌دار باشد.

۳- باید اطراف خود را از افراد موفق و توانمند پر کنید. آن موقع است که شاهد پیامدهای مثبت در کسب‌وکار خود می‌شوید.

۴- اگر تمرکز خود و تیم رهبری کسب‌وکارتان را صرف استفاده از استعدادهایتان کنید و کارهایی را دنبال کنید و انجام دهید که در آن مهارت دارید، احتمال موفقیت شما بیشتر خواهد بود.

۵- سعی کنید در برخورد با نقاط ضعف سازمانتان خیلی با وسواس عمل نکنید؛ زیرا همه زمان شما صرف آن می‌شود. تقسیم تمرکز شما باید به صورتی باشد که از نقاط قوت خود نیز بتوانید استفاده کنید‌.

۶- تمرین و سعی کردن و سماجت در انجام کارها تنها راه درست برای خوب کار کردن و یادگیری مهارت‌های جدید است و باید در این مسیر از خود صبوری نشان دهید و به فرهنگ سازمانتان هم انتقال دهید‌.

۷- تنها راه به‌روز ماندن یادگیری مداوم است. به دانسته‌های خود دلبسته نباشید، بلکه با یادگیری مداوم هر روز خود را روزآمد کنید‌.

۸- یادگیری مهارت‌های جدید کسب‌وکار به معنی تازه‌کار بودن شما در آن زمینه است و باید ضمن اینکه خود را یک تازه کار با ذهن یادگیرنده می‌دانید، امکان بروز اشتباه را هم در نظر داشته باشید و با بروز اشتباه به جای تمرکز روی چرایی و چگونگی آن به دنبال انجام کار درست و بی‌عیب باشید.

۹- هرچه در ارتکاب به اشتباهات در کارهای نو راحت‌تر و با سعه صدر بیشتری برخورد کنید یادگیری موارد جدید برای شما و سازمانتان به راحتی اتفاق می‌افتد‌.

۱۰- اگر احساس می‌کنید فرآیندی از مجموعه کارهای شما نیاز به تغییر دارد، اولین کسی باشید که آن تغییر را مدیریت و پشتیبانی کنید‌.

۱۱- در هر زمینه‌ای ابتدا از کارهای کوچک شروع کنید و سپس اوج بگیرید، فراموش نکنید برای اوج گرفتن نیاز به طی مسیر و ایجاد شرایط پرواز است‌.

۱۲- ابتدا میوه‌های رسیده و در دسترس را بچینید تا ضمن بزرگ شدن به بلندپروازی لازم برسید. از کارهایی که شفافیت آن مشهود است شروع کنید تا به کارهای پیچیده برسید‌.

۱۳- سعی کنید همیشه رو به جلو حرکت کنید. از جنبه‌های فنی تا مهارت‌های رهبری و حتی شیوه‌های ارتباطی روزبه‌روز خود را غنی‌تر کنید‌.

۱۴- سخت‌ترین درس کسب‌وکار برای یادگیری این است که بیاموزید چه زمانی باید راهتان را ادامه دهید و چه زمانی از آن دست بکشید.

۱۵- اگر واقعا به آنچه انجام می‌دهید اعتقاد دارید و به پیامد مثبت آن بینش عمیقی پیدا کردید، خودتان را باور کنید و دست از تلاش و سماجت برندارید، حتی اگر تمام دنیا شما را دیوانه بنامند‌.

۱۶- تعریف فرد دیوانه این است که کاری را به روش‌های قبلی انجام دهد و انتظار نتیجه متفاوتی داشته باشد. اگر نتیجه کارها خوب نیست روش‌های انجام را تغییر دهید تا نتایج متفاوتی را ملاحظه کنید‌.

۱۷- هیچ‌کس به تنهایی نمی‌تواند موفق شود. باید سعی کنید تا تیم رهبری سازمانی با تنوع مهارت تشکیل بدهید تا بتوانید موفق شوید‌.

۱۸- اگر نیاز به کمک کسی یا سازمانی دارید، درخواست کمک کنید و زمان دریافت کمک، سپاسگزاری را به شکل برازنده‌ای انجام دهید‌.

۱۹- افراد و سازمان‌ها جهان را به شکل متفاوتی تجربه می‌کنند. دو نفر می‌توانند در یک جلسه شرکت کنند و با دریافت تاثیرات متفاوت از آن جلسه بیرون بیایند. با این موضوع نجنگید، بلکه از آن استفاده مثبت کنید‌.

۲۰- از تفاوت‌ها استقبال کنید. بهترین راه برای پوشش نقاط ضعف در سازمان این است که تیم‌هایی انتخاب کنید که تفاوت‌های کارکردی و مهارتی داشته باشند‌.

۲۱- شما مجبور نیستید کسی را به اجبار دوست داشته باشید یا به او فرصت‌های نامحدود بدهید. ریزش نیروهای نا کارآمد شاید به مراتب بیشتر از جذب افراد کارآمد تاثیرگذار باشد‌.

۲۲- سعی نکنید مدام به دیگران بگویید چه بکنند و چه نکنند و اجازه ندهید دیگران هم با شما همین رفتار را داشته باشند‌.

۲۳- همیشه افراد و سازمان‌هایی هستند که بهتر از شما و سازمانتان عمل کنند. پس بر دستاوردهای خودتان تمرکز کنید تا بهتر نتیجه بگیرید‌.

۲۴- در نظر داشته باشید که افراد و سازمان‌هایی هم هستند که نسبت به شما دستاوردهای کمتری دارند. نگذارید غرور کاذب از رشد شما بکاهد‌.

۲۵- همیشه همه منابع لازم در اختیار وجود ندارد و هیچ سازمانی منابع نامحدود ندارد. سعی کنید منابع خود را در اولویت‌های کارکردی خود هزینه کنید‌.

۲۶- کمبود منابع نباید بهانه کم‌کاری شما و سازمانتان شود تفاوت رهبری در همین لحظات مشخص می‌شود‌.

۲۷- خلاقیت و نوآوری مهارت‌هایی هستند که عنصر پویای سازمان شما هستند و باید مداوم آموخته و تمرین شود‌.

۲۸- در مراحل اولیه استارت‌آپ شاید مجبور شوید کلمه بله را زیاد به‌کار ببرید. مراقب باشید به بله گفتن عادت نکنید؛ چون باید در مواقعی هم با توجه به نوع پاسخ «نه» بگویید‌.

۲۹- باز خورد و نقد از خود و سازمانتان را فراموش نکنید و از نقد دیگران هراسناک نباشید، بلکه از آن به‌عنوان یک حقیقت شفادهنده استفاده کنید‌.

۳۰- اگر از شما به شکل غلو شده تعریف می‌کنند، امکان دارد نقاط ضعف شما پوشیده شود. بیشتر این تعاریف را که با کارکرد شما برابری ندارد نپذیرید، بلکه به درستی این تعاریف بیشتر مواقع شک کنید‌.

۳۱- اجازه ندهید نظر دیگران چه خوب چه بد بر شما تاثیر آنی بگذارد. پس از هر اظهار نظری به دنبال حقیقت آن نظر باشید‌.

۳۲- وقتی مسوولیت انتقاد به شما واگذار شده است، در رابطه با فرآیندهای کار صحبت کنید و از نقد شخص و شخصیت افراد پرهیز کنید‌.

۳۳- بزرگ فکر کنید و رویاهای بزرگ داشته باشید؛ در غیر این صورت مجبور خواهید بود با حداقل‌ها پیش روید و با کوچک‌ترین نوسانی مجبور به خروج شوید‌.

۳۴- با رویای خود همانند یک نقشه راه برخورد کنید. هرچند قرار نیست فوری به رویاهای خود برسید؛ اما تنها راه رسیدن به آن این است که قدم‌های سریع و بیشتری به سمتش بردارید‌.

۳۵- در بیشتر مواقع شما بیشتر نه می‌شنوید تا بله. قرار نیست دیگران کار شما را انجام دهند و تصمیم بگیرند. شما هستید که باید تصمیم بگیرید‌.

۳۶- وقتی به نتایج موفقیت‌آمیزی می‌رسید، به شما فشار مضاعفی خواهد آمد که بیشتر و سریع‌تر کار کنید. سعی کنید فشارهای ناشی از چنین شرایطی را مدیریت کنید‌.

۳۷- اگر برای موفقیت فقط یک راز وجود داشته باشد آن راز چیزی جز طرح برنامه‌های خود با دیگر همکاران و مدیران نیست. به هر طریق ممکن سعی کنید با در میان گذاشتن و همفکری کارها را پیش ببرید‌.

۳۸- شبکه کاری خود را رشد و گسترش دهید. تلاش کنید با افراد جدید ملاقات کنید‌.

۳۹- مهم نیست که شرکت شما چه نوع فناوری یا خدمتی را انجام می‌دهد. سعی کنید افراد سازمانتان را ارتقا دهید تا بتوانید به آینده امیدوار باشید‌.

۴۰- مهم نیست چقدر به موفقیت رسیده‌اید. امکان دارد باز شکست را تجربه کنید‌.

۴۱- شکست همیشه چیز بدی نیست برخی مواقع بخشی از دلایل رسیدن به موفقیت‌های جدید است.

۴۲- ریسک کنید؛ اما مراقب ریسک‌های بی‌پروا باشید‌.

۴۳- انتظار شکست را نکشید؛ ولی برای آن برنامه داشته باشید. بهترین راه برای همیشه برنده شدن در رقابت‌های بزرگ این است که برای مواقع شکست برنامه‌های جایگزین داشته باشید‌.

۴۴- برخی مواقع مجبور می‌شوید بی‌پروا عمل کنید و به‌راحتی بر سر آنچه که در چشم‌انداز خود می‌بینید ریسک کنید. هیچ‌کس نمی‌تواند به شما در چنین موارد بسیار حساس کمک کند. زمانی‌که به قدر کافی احساس قدرت می‌کنید چنین ریسک‌هایی را انجام دهید‌.

۴۵- به رقبا توجه کنید و به جای آنکه آنها را نادیده بگیرید، در طرح کسب‌وکارتان به آنها بپردازید.

۴۶- یکی از راه‌های موفقیت این است که بتوانید در بیشتر مواقع «بله» بگویید‌. برای گفتن بله خط قرمزهای خود را در نظر بگیرید.

۴۷- داشتن ایده اگرچه مهم است، اما به تنهایی نمی‌تواند یک استارت‌آپ را موفق کند. توجه داشته باشید سازگاری ایده با تیم و نحوه اجرایی کردن آن ایده موثرتر از خود ایده است.

۴۸- رسیدن به آنچه می‌خواهید به معنای خوشبختی نیست. خوشبختی به معنی رضایتمندی از چیزی است که در اختیار دارید‌.

۴۹- روی مواردی که می‌خواهید اتفاق بیفتد تمرکز کنید، نه روی مواردی که نمی‌خواهید اتفاق بیفتد‌.

۵۰- اگر واقعا می‌خواهید که جهان را تغییر دهید باید قدرت نفوذ داشته باشید و از آن نفوذ برای تغییر سهم خودتان سود ببرید. این کار را آشکارا انجام دهید و سعی کنید الگو باشید‌.

در بخش‌های بعدی به موارد دیگری از آنچه استراتژیست‌ها باید بدانند می‌پردازیم. سه‌شنبه‌ها با ما باشید‌.