مترجم: مریم رضایی

سال گذشته، گرگ های‌وود، مدیرعامل شرکت رسانه‌ای فرفکس مدیا (Fairfax Media)، اعلام کرد شرکتش قصد دارد حرکتی تازه کند و با کاهش رسانه‌های چاپی، به صورت تمام وقت بر مدل دیجیتال متمرکز شود. این خبر سر و صدای زیادی در رسانه‌ها به پا کرد و خیلی از شرکت‌های رسانه‌ای به متوقف کردن عملیات چاپی خود روی آوردند. اما یک دنیای کاملا دیجیتالی و اجتماعی چه شکلی است؟ نظرسنجی دلویت در سال ۲۰۱۶ نشان داد که نسبت شرکت‌کنندگانی که از رسانه‌های اجتماعی به عنوان اصلی‌ترین منبع خبری خود استفاده می‌کنند در مقایسه با یک‌سال قبل از آن دو برابر شده است. طی دو سال گذشته، رسانه‌های اجتماعی اخبار را حتی قبل از اینکه در خبرگزاری‌ها تایید شود، انتشار داده‌اند. در نتیجه، سازمان‌های خبری نظارت دائم بر رسانه‌های اجتماعی را نیز به عنوان یکی از منابع خبری، در دستور کار قرار داده‌اند.

امروز بیشتر افراد اخبار را به صورت آنی روی ابزارهای دیجیتالی که در اختیار دارند، دریافت می‌کنند. این یعنی بازاریاب‌ها و آژانس‌های تبلیغاتی به این نتیجه می‌رسند که آگهی‌های تلویزیونی و چاپی دیگر کارآیی گذشته را ندارند. رسانه‌های اجتماعی به قدری به‌ویژه در میان جوانان نفوذ یافته‌اند که می‌توانند تاثیر قابل‌توجهی بر یک برند یا کسب‌وکار داشته باشند. آگاهی از اخبار روز به شرکت‌ها امکان می‌دهد به آنچه در موردشان منتشر می‌شود، به موقع واکنش نشان دهند. با توجه به آنچه گفته شد می‌توان از ظهور پدیده‌ای به نام «نفوذگر» رسانه‌های اجتماعی سخن گفت. درحالی‌که بازاریابی نفوذگر هنوز پدیده‌ای جدید محسوب می‌شود، اما به برندها در یافتن مخاطبان جدی کمک می‌کند. همچنین روشی جدید برای دستیابی به نسل هزاره است که دیگر با رسانه‌های سنتی سروکار ندارند. برای مدیریت خوب رسانه‌های اجتماعی و دیجیتال و اثر مثبت آنها چهار نکته کلیدی توصیه می‌شود:

1) طرحی انعطاف‌پذیر ایجاد و اجرا کنید: وقتی نتایج مناسب به دست نمی‌آورید، ایجاد و اجرای یک طرح که بتوانید با آن سازگار شوید، ضروری است. این انعطاف‌پذیری به شما امکان می‌دهد فعالیت‌تان را به خوبی نظارت کنید و در صورت لزوم رویکردی جایگزین را به اجرا درآورید.

2) با استفاده از داده‌های داخلی و خارجی فعالیت یا برندتان را ارزیابی کنید: استفاده از یک ابزار اطلاعات رسانه‌ای در کنار داده‌هایی که از قبل دارید به این معنا است که می‌توانید بفهمید دیگران در مورد برند، شرکت و رقبای شما چه می‌گویند. برای اینکه به شناخت کامل برسید، باید بدانید افرادی که خارج از شبکه شما هستند در مورد برند و محصولاتتان چه می‌گویند.

3) استفاده از دیدگاه‌هایی برای ایجاد استراتژی‌های کسب‌وکار موثر: داده‌های داخلی و خارجی خود را تقویت کنید تا با شناخت رویدادها، نظارت بر فعالیت رقبا و تعداد اشاراتی که به برند شما می‌شود بتوانید استراتژی‌های کسب‌وکار جدید ایجاد کنید.

4) آموزش داخلی در مورد رسانه‌های دیجیتال: مطمئن شوید شرکت‌تان نوآور است و همگام با تکنولوژی پیش می‌رود. گرفتن تایید برای امتحان کردن چیزهای جدید کار دشواری است، مگر اینکه همه ذی‌نفعان را راضی کنید. برای این کار آموزش دادن به آنها در مورد رویدادهای بازار اطمینان‌بخش است.

بازاریاب‌ها برای اینکه در روند تغییر به سوی رسانه‌های دیجیتال دوام بیاورند، باید خود را سازگار کنند و به این دانش برسند که روش‌ها و معیارهای قدیمی دیگر کاربرد ندارد. استفاده از طرح‌های نوآورانه و منعطف، به‌کار بردن ابزارهای موثر برای سنجش برند و شرکت و نیز استفاده از داده‌های داخلی و خارجی برای ایجاد استراتژی‌های کسب‌وکار، در این مسیر ضروری است.

منبع: Marketing Magazine