مترجم: سیدحسین علوی لنگرودی

alavitarjomeh@gmail.com

اخیرا به‌عنوان مدیر بخش مالی شرکت «ب» منصوب شده‌اید که یک شرکت تهیه غذا برای بخش عمومی است و یکی از مشتریان اصلی آن را شرکت «الف» تشکیل می‌دهد که شما برای چندین سال در آنجا به‌عنوان مدیر مالی کار می‌کردید و تسلط کاملی بر اطلاعات و وضعیت مالی، حسابداری، استخدام، مناقصه‌ها و قراردادهای آن داشتید. به‌زودی قرار است شرکت ب در مناقصه‌ای شرکت کند که از طرف شرکت الف برگزار خواهد شد. تا اینجای کار همه‌چیز طبیعی و عادی به‌نظر می‌رسد اما مساله هنگامی پیچیده می‌شود که رئیس شرکت جدیدتان از شما می‌خواهد بخشی از اسرار مالی و نحوه انعقاد قرارداد در شرکت الف را در اختیار او و اعضای شرکت‌کننده در مناقصه قرار دهید تا در نتیجه شرکت ب بتواند با پیشنهاد کمترین عدد ممکن برنده مناقصه باشد و رقبا را کنار بزند.

سابقه کاری طولانی شما در شرکت الف و آگاهی‌تان از اسرار مالی و روش‌های مذاکره مدیران آن شرکت کامل و وسوسه‌انگیز است و به این فکر افتاده‌اید که علت اصلی جذب و استخدام شما در شرکت ب همین تسلط شما بر اطلاعات مهم‌ترین و اصلی‌ترین مشتری آن شرکت بوده است. به‌خوبی می‌دانید که مدیران شرکت الف تا چه میزان حاضرند برای انعقاد قرار داد با شرکت‌های تهیه غذا هزینه کنند و همین اطلاعات می‌تواند قدرت چانه‌زنی شرکت‌تان را افزایش دهد و موقعیت شما را در برابر رقبا تقویت کند. حالا بر سر یک دوراهی قرار گرفته‌اید: از یکسو نمی‌خواهید به شرکت سابق خود خیانت کنید و با افشای اطلاعات مالی و قراردادی آن به کارفرمای کنونی‌تان خوش‌خدمتی کنید و از سویی دیگر نمی‌خواهید و نباید کاری کنید که شرکت‌تان در این مناقصه شکست بخورد چراکه این قرارداد می‌تواند سود خوبی نصیب شرکت‌تان کرده و موقعیت شما در آنجا را تثبیت کند.

پاسخ مدیران اخلاق‌گرا

اصل اعتمادپذیری و وفاداری به شرکت‌هایی که قبلا در آن کار می‌کردید حکم می‌کند که نباید این اطلاعات را در اختیار شرکت جدیدتان قرار دهید، حتی اگر مسوولیت شما در شرکت جدیدتان به حداکثر رساندن سود و درآمد باشد. در مورد مناقصه‌ای که قرار است برگزار شود افشای اسرار شرکت الف توسط شما موجب متضرر شدن آن شرکت خواهد شد و در واقع شما اسراری را افشا می‌کنید که در دوران فعالیت‌تان در آن شرکت در اختیار شما قرار گرفت و با ترک آن شرکت توسط شما آن اسرار نیز باید در همانجا باقی بماند، نه اینکه به ابزاری برای سوءاستفاده شرکت جدیدتان قرار بگیرد.بهترین کاری که می‌توانید در این قضیه انجام دهید که نه به خیانت به شرکت قبلی‌تان منجر شود و نه اینکه کارفرمای کنونی‌تان را از شما برنجاند، این است که از رهبری تیم بررسی‌کننده و مذاکره‌کننده در مناقصه موردنظر کناره‌گیری کنید و فقط در زمینه‌هایی اظهارنظر کنید که متضمن افشای اطلاعات محرمانه شرکت قبلی‌تان نباشد. علاوه‌بر این، باید برای اعضای هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت ب توضیح دهید که به خاطر رعایت کدهای اخلاقی از افشای اطلاعات و اسرار شرکت قبلی‌تان معذورید و همین کار را در مورد شرکت بعدی‌تان که در آینده ممکن است در آنجا مشغول به‌کار شوید انجام خواهید داد.

منبع: مجله Ethical Management