تب کاغذدیواریهای خلاقانه، فرصتی برای کسبوکار جدید
مترجم: مریم رضایی
کتی دیدی روزی را بهیاد میآورد که وقتی کوچک بود پدر و مادرش او را به فروشگاهی بردند تا خودش کاغذدیواری اتاقش را انتخاب کند. او با نگاه به کاغذدیواریهای خالخالی و گلدار رنگی، در نهایت کاغذی را انتخاب کرد که عکس بزرگ میکیماوس با رنگ سیاه و سفید روی آن چاپ شده بود. او میگوید: «فکر کردم این بامزهترین کاغذدیواری است و بقیه چیزها در نظرم تکراری بود. »
این یک خرید متمایز بود، اما دو دهه بعد، شغلی را که دیدی برای خودش انتخاب کرد تحتالشعاع قرار داد.
مترجم: مریم رضایی
کتی دیدی روزی را بهیاد میآورد که وقتی کوچک بود پدر و مادرش او را به فروشگاهی بردند تا خودش کاغذدیواری اتاقش را انتخاب کند. او با نگاه به کاغذدیواریهای خالخالی و گلدار رنگی، در نهایت کاغذی را انتخاب کرد که عکس بزرگ میکیماوس با رنگ سیاه و سفید روی آن چاپ شده بود. او میگوید: «فکر کردم این بامزهترین کاغذدیواری است و بقیه چیزها در نظرم تکراری بود.»
این یک خرید متمایز بود، اما دو دهه بعد، شغلی را که دیدی برای خودش انتخاب کرد تحتالشعاع قرار داد. امروز او یک استارتآپ موفق در حوزه طراحی کاغذدیواری را به نام «گرو هاوس گرو» (Grow House Grow) اداره میکند. این شرکت همان سلیقهای را که دیدی در کودکی داشت پیاده میکند: یعنی مدرن بودن، غیرمنتظره بودن و خیالانگیز بودن. در میان طراحیهای جالب و متنوع شرکت او میتوانید میمونهایی بامزه با لباس قرمز، فانوسهای کاغذی رنگی ژاپنی یا طراحیهایی با الهام از قصهها بیابید. این کارها جزو پرفروشترین محصولات شرکت هستند.
دیدی در اینباره میگوید: «سعی میکنم الگوهایی بزنم که عجیب، تک و جالب و در عین حال بادوام باشند.» او به مد کاری ندارد و طرحهایی را ترجیح میدهد که محوریتی داستانی داشته باشند و کاغذدیواریها را به یک مجموعه عتیقه یا عکسهای جمعآوری شده شبیه میکند. او معتقد است: «طرحهای داستانگونه به جذابیت کاغذدیواریها میافزاید و ما دوست داریم محیط اطرافمان را با داستانهای جالب پر کنیم.» همزمان، یک دکور خانگی هم داریم که از نظر زیباییشناختی برای مشتری مطلوب است. «میخواهم کاغذدیواریهای ما هم زیبا باشد و هم مشتری آن را دوست داشته باشد، اما در ضمن میخواهم چیزی را به فضای خانه اضافه کنم که به دنیای اطراف ما معنی دهد.» از جزئیات معماری گرفته تا خاطرههای جالب و طرحهای نوستالژیک طرحهای کاغذدیواریهای این شرکت را دربرمیگیرد و هدف آن پر کردن فضای زندگی با چیزهایی است که محیطی هم شخصی و هم جهانی ایجاد کنند؛ درست مثل کاری که یک قصه انجام میدهد. هر الگویی که شرکت گروهاوسگرو طراحی میکند، قصه متفاوتی را تعریف و تلاش میکند خلاقانه و رمزآلود باشد.
شرکت گروهاوسگرو در سال ۲۰۰۸ با اندک پساندازی که دیدی داشت، در بروکلین نیویورک تاسیس شد و بعد از یک شکست اولیه، از سال سوم عایدی آن دوبرابر شد. موفقیت دیدی با افزایش تقاضا برای طراحیهای دکوراسیون جالب و نوآورانه همراه شده است. جاستین دیپیرو، طراح داخلی از استارتآپ هومپولیش میگوید: «در سالهای گذشته، فروش کاغذدیواری افزایش قابلتوجهی داشته است. این سادهترین روش برای اثرگذاری و اضافه کردن جزئیات طراحی به یک فضا است.» شرکت هومپولیش هم در سه سال گذشته بیش از ۱۰ هزار خانه و دفتر کار را طراحی کرده است. این استارتآپ علاوهبر افزایش تنوع الگوهای موجود، از تکنولوژی پیشرفته نیز بهره برده است. دیپیرو میگوید: «کاغذدیواریهای امروز طوری طراحی میشوند که نصب و کندن آنها آسان باشد و دیگر نیازی نیست نگران خراب شدن دیوار باشید یا نگران باشید که باید یک کاغذدیواری را برای همیشه روی دیوارتان داشته باشید.» او به تولید کاغذدیواریهای موقت اشاره میکند که به مشتریان امکان میدهد هر وقت میخواهند آن را عوض کنند و رنگ و الگویی را که دوست دارند داشته باشند. از نظر دیپیرو این میتواند برای افراد همواره مردد یا اجارهنشینها گزینه خوبی باشد.
حالا استارتآپهایی وجود دارند که به خانههای قدیمی هم جان میدهند. استارتآپ دیگری که در این حوزه حرفی برای گفتن دارد، هایگاندوست نام دارد. این استارتآپ مثل یک انکوباتور، هنرمندان و طراحان کاغذدیواری را پرورش میدهد و با آنها همکاری میکند. این شرکت که در سال ۲۰۰۸ توسط ایمیلاگوس و کریستین کوپ تاسیس شده، بهخاطر چاپ تصاویر جالب، مثل طراحیهای رویاگونه جولیا روتمن معروف شده است. لاگوس در این زمینه میگوید: «ما در هر مجموعه کارمان با طراحان و هنرمندان متفاوتی کار میکنیم و بنابراین طیف زیباییشناسی گستردهای در محصولاتمان داریم که کار خالق آن را منعکس میکند.» شرکت هایگاندوست در دو سال گذشته رشد ۶۰ درصدی داشته و قرار است خط تولید خود را به محصولات جدیدتری مثل پارچه و پرده حمام گسترش دهد.
علل رونق تولیدکنندگان کاغذدیواری
دلیل افزایش علاقه به استفاده از کاغذدیواریهای جدید چیست؟ دلیل عمده آن این است که تکنولوژی جدید به تولیدکنندگان امکان میدهد چاپ طرحها را آسانتر و با هزینه کمتری انجام دهند و دیگر بر دستگاههای چاپ سیلک متکی نباشند. این موضوع هم کیفیت کار را بالاتر میبرد و هم قیمت را پایینتر میآورد. فاکتور دیگر وجود رسانههای اجتماعی است. حساب کاربری اینستاگرام طراحان نقش زیادی در الهامبخشی به مشتریان داشته است. کریستین کوپ، از بنیانگذاران هایگاندوست میگوید: «رسانههای اجتماعی در چند سال گذشته نقش مهمی داشتهاند و تعداد افرادی که عکس دکورهای خانگی را میبینند روز به روز افزایش مییابد. این باعث میشود ذهن افراد سریعتر حرکت کند و ما فقط محدود به ژورنالهای دکور نباشیم.» امروز افراد تقریبا هر طرحی را که برای دیوارهای خود بخواهند، میتوانند پیدا کنند.
منبع: Fast Company
ارسال نظر