اولاف اشناپائوف مدیر IT شرکت آمادئوس

چالشی که آلموری و مدیرعاملش با آن مواجه شده‌اند، موضوع تازه و منحصربه‌فردی نیست. خیلی از شرکت‌ها با این مساله دست‌وپنجه نرم می‌کنند که آیا باید خدمات رایانش ابری را به‌کار بگیرند یا نه و اگر پاسخ مثبت است، چگونه. شرکت آمادئوس نیز چند سال پیش در چنین موقعیتی قرار داشت. شرکت ما به کمک مرکز داده‌ای که خوب مدیریت شده بود، به یکی از پیشتازان ارائه راه حل‌های تکنولوژی پیشرفته در صنعت جهانگردی در سطح دنیا تبدیل شده است. امروز، هزاران ارائه‌دهنده خدمات مسافرتی، بر سیستم‌هایی متکی هستند که مرکز داده آمادئوس میزبان و پشتیبانی‌کننده آنها است.

مدیریت اطلاعات سنتی، نمی‌تواند با نیاز برای به‌روز کردن راه حل‌ها، تولید اپلیکیشن‌ها، توسعه در بازار و تغییر مکان جغرافیایی خدمات همگام شود. نقش IT در شرکت‌هایی همچون آلموری تغییر کرده است. اگرچه IT باید کسب‌وکارهای واقعی این شرکت مثل فروش اسنک را تقویت کند، اما گاهی اوقات واقعا هزینه‌بر است. وقتی این بعد را در نظر بگیریم، رایانش ابری راه حل بهتری به نظر می‌رسد. به هر حال، اتخاذ این راهکارها در قالب خدمات، در چشم‌انداز گسترده IT اقدام ساده‌ای نیست و راه حل‌های خدمات ابری و معماری اجرای آن نیز بسیار متنوع است.کسی که به انتقال به رایانش ابری فکر می‌کند، باید مسائلی کلیدی را در نظر بگیرد: ماموریت، داده، شرکا و زمان. این آیتم‌ها با اینکه جداگانه لیست می‌شوند، اما به هم مرتبط هستند.

ماموریت: ماموریت می‌گوید کدام مشکلات باید با استفاده از تکنولوژی ابری حل شوند. اثرات مدیریت زیرساخت همراه با چالش‌های IT که قبلا به آن اشاره شد، باید مورد توجه قرار بگیرند. همچنین محرک‌های کسب‌وکار را هم باید مد نظر قرار داد: به‌عنوان مثال، روی آوردن به رایانش ابری، چطور می‌تواند اثر مثبتی بر هسته کسب‌وکار داشته باشد.

داده: از آنجا که دنیای IT به سرعت در حال تغییر است، انجام اقدامات و ارزیابی‌های درست، در صورت حمایت راه‌حل‌های ابری از ماموریت، مهم است. این امر مستلزم آن است که حجم قابل توجهی از داده برای مدل فعلی جمع‌آوری شود تا مسیری برای مدل آینده ایجاد شود.

شرکا: این تمرین را با شریکی که قرار است کارشناس رایانش ابری باشد یا هرکس دیگری که ارائه‌دهنده سرویس و تکنولوژی است، انجام دهید.

زمان: آماده شدن برای سفر ابری زمان می‌برد، حتی با مشارکت. این مشکل را در شرکت آمادئوس داشتیم. کلید کار این است که حساب و کتاب کنید. هزینه‌ها و مدل‌های هزینه‌ای مختلف امروز کدامند؟ کدام‌یک از این هزینه‌ها را می‌توان با خدمات ابری پشتیبانی کرد؟ برای تحول چه نوع منابع مالی نیاز دارید؟ رایانش ابری با هیجانات و افسانه‌های زیادی همراه است و آنقدر که به نظر می‌رسد، ارزان نیست. شراکت با کارشناسان در این زمینه می‌تواند از چنین هیجاناتی بکاهد.