تاسیس بنگاه با تمرکز بر مشتریانی از یک نسل

گردآوری و ترجمه: مریم رضایی

ادگار بلازونا در یک میهمانی شام شکایت‌های متعددی در مورد سختی خرید لوازم خانه به گوشش رسید؛ اینکه انتخاب‌ها محدود است و زمان ارسال وسیله‌ای که سفارش می‌دهیم خیلی طولانی است. این جملات باعث شد در بهار ۲۰۱۵ او شرکت لوازم خانگی بنچ‌مید (BenchMade Modern) را در شهر سانفرانسیسکو تاسیس کند و تمرکز خود را بر ساخت مبل‌های راحتی مطابق خواست مشتری قرار داد. مبل‌های تولیدی او طوری طراحی می‌‌شوند که طول آنها برای مشتری قابل تغییر است. این شرکت همچنین نمونه‌های کاغذی مبل‌ها را در ابعاد واقعی و ده‌ها رنگ و طرح ارائه می‌کند تا مشتری به خوبی ببیند مبلی که می‌خرد چگونه با فضای خانه تناسب دارد. همچنین حداکثر زمان ارسال کالا ۷ روز است که اگر مشتری تمایل داشته باشد مبلغ ویژه‌ای پرداخت کند، سفارش او ظرف ۲۴ ساعت به دستش می‌رسد.


کارخانه بنچ‌مید در لس‌آنجلس فرآیند ساخت را دنبال می‌کند، به‌روزرسانی‌های آنلاین را در اختیار مشتری قرار می‌دهد و خدمات حمل رایگان دارد. به محض اینکه مشتری سفارش خود را ثبت می‌کند، جزئیات سفارش او به کارخانه منتقل می‌شود و در مرحله نخست دستگاه ردیاب به محصول تولیدی متصل می‌شود که گزارش پیشرفت کار را ارائه می‌کند. با این کار مشتری می‌تواند هر مرحله از ساخت سفارش خود شامل چارچوب‌بندی، دوخت پارچه، نصب و بسته‌بندی را به صورت آنلاین پیگیری کند. حتی بعد از بارگیری و ارسال، مسیری که کامیون برای حمل طی می‌کند در نقشه قابل پیگیری است.

بلازونا که پیش‌ از این انبار سفالگری داشت و شرکتش اکنون 16 کارمند دارد، می‌گوید: «می‌خواستم ناامیدی مشتریان را برطرف کنم. با اینکه خرده‌فروشی‌های بزرگی در زمینه لوازم خانه داشتیم، اما مبل‌ها در اندازه‌ها و رنگ‌های محدودی عرضه می‌شوند و ارسال آنها برای مشتری دو تا چهار هفته طول می‌کشد.» به گفته بلازونا، بنچ‌مید در حال حاضر به صورت سر به سر فعالیت می‌کند. او برای اینکه هزینه‌ها را پایین نگه دارد از یک مدل فروش دوگانه استفاده می‌کند که طی آن هم لوازم را به صورت آنلاین می‌فروشد و هم در نمایشگاه کالای دائمی خود در سانفرانسیسکو. برای اینکه فرآیند فروش و تحویل کالا تسریع شود، سفارش‌ها مستقیما به کارخانه ارجاع داده می‌شوند. تکنولوژی در تسهیل و ارزان‌سازی این فرآیند بسیار موثر بوده است.

بلازونا می‌گوید: «روزهای ابرفروشگاه‌های لوازم خانه به سر رسیده است. اداره کردن چنین کسب‌وکارهایی بسیار گران تمام می‌شود و مشتریان با گزینه‌های متعدد گیج و سرگردان می‌شوند.» او با اشاره به فرآیند تولید می‌گوید: «صنعت لوازم خانگی بسیار قدیمی است و من باید کارخانه خودم را تاسیس می‌کردم تا این مشکلات را برطرف کنم.»

بلازونا در این صنعت دارای تجربه بود و پیش از آن، شرکت دیگری در این حوزه تاسیس کرده بود. او شرکت را با 140 هزار دلار وام خانوادگی تاسیس کرد و از آن زمان، میزان سرمایه خود را افزایش داده است. از آنجاکه خرده‌فروشی‌های لوکسی مثل آیکیا و Crate & Barrel جذابیت خود را درمیان برخی مشتریان از دست می‌دهند، مجموعه استارت‌آپ‌هایی در زمینه اسباب و لوازم خانه مثل بنچ‌مید فرصت‌ها را می‌ربایند. این نوع استارت‌آپ‌ها به‌طور خاص مشتریان نسل جدید را که به دنبال لوازم منحصربه‌فرد و بادوام هستند، جذب می‌کنند. همچنین ارسال سریع کالا با توجه به رقابتی بودن خرده‌فروشی آنلاین در این زمینه، برای این کسب‌وکارها اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

لئورا فاین، موسس و مدیر سایت طراحی داخلی آنلاین Laurel & Wolf معتقد است نسل هزاره خلاق است و می‌خواهد خانه‌اش خاص باشد. این مساله به نفع برندهای کوچکی همچون بنچ‌مید است. کاهش موانع ورود به بازار نیز می‌تواند محرک شکل‌گیری کسب‌وکارهای طراحی محور بیشتری باشد. جان هامفری شرکت خود به نام گری‌کورک (Greycork) را در سال 2013 به هدف ارائه وسایل خانه با طراحی عالی تاسیس کرد. او چوب‌های با کیفیت را از منطقه اسکاندیناوی یا روسیه وارد می‌کرد. چهار تن از طراحان شرکت گری‌کورک فارغ‌التحصیل طراحی هنری از مدرسه رود آیلند هستند. طراحی لوازم این شرکت به گونه‌ای است که مصرف‌کننده به راحتی و ظرف چند دقیقه می‌تواند آن را سوار و نصب کند، همچنین خدمات حمل رایگان هم از سوی شرکت داده می‌شود.

هامفری که قبل از آن تحلیلگر یک شرکت‌ سرمایه‌گذاری بود، انتظار دارد درآمد شرکت تا پایان امسال به یک میلیون دلار برسد. هدف او این است که با ارائه محصولات ارزان و مقرون به صرفه، به سرعت رشد کند. او می‌گوید شرکتش به‌طور خاص بر جذب جوانان نسل هزاره متمرکز شده است؛ یعنی بازار رو به رشد مشتریان 18 تا 34 ساله. «فرصت جذب مشتری در میان این نسل بسیار بالا است. ما سعی می‌کنیم برندی ایجاد کنیم که با این نسل صحبت کند.»

آکرون استریت (Akron Street) شرکت کوچک دیگری در نیویورک است که توسط دو طراح تاسیس شده است. تولیدات این شرکت نیز که عمدتا از چوب بلوط سفید ساخته شده، به راحتی سوار و نصب می‌شوند. این شرکت نیز کار خود را با یک وام خانوادگی به ارزش 140 هزار دلار شروع کرد و سپس سرمایه آن افزایش یافت. موسسان شرکت خودشان وب‌سایت طراحی کردند و کار بازاریابی و تبلیغات را به صورت زبانی یا از طریق سایت تبلیغات Craigslist انجام می‌دهند. یونز، یکی از موسسان شرکت که طرفدار مشتریان نسل هزاره است، می‌گوید: «مردم دیگر به ابزارهای قدیمی علاقه ندارند و محصولات جدید باید حس هویت ایجاد کنند.» طبق تحقیق موسسه Fung، نسل هزاره بزرگ‌ترین گروه مشتریان لوازم خانگی در آمریکا شناخته شده، به طوری که هزینه‌ای که این نسل از سال 2012 تا 2014 برای لوازم خانگی صرف کرده، افزایش 142 درصدی داشته است.