اتوماتیک‌سازی انبارها با روبات‌های فچ

گردآوری و ترجمه: مریم رضایی

شرکت فچ روباتیکز (Fetch Robotics)، تولیدکننده سیستم‌های روبات برای صنعت تدارکات، در سال ۲۰۱۴ در سن‌ خوزه کالیفرنیا تاسیس شد و تا ۵۰ نفر پرسنل دارد. فچ برجسته‌ترین شرکت عرصه تولید روبات توصیف شده که تحت مالکیت گوگل نیست و قصد دارد روش کار در انبارها را متحول کند. البته بر خلاف شرکت‌های دیگر این صنعت، فچ قصد ندارد در محیط‌های کاری آینده انسان را به‌طور کامل حذف کند، بلکه نکته جالب این شرکت برای سرمایه‌گذاران این است که می‌خواهد محیطی را با ترکیب مناسب عملکرد انسان و روبات فراهم کند. سیستم روبات‌های این شرکت از دو بخش پلت‌فرم موبایل مستقل و یک بازوی پیشرفته موبایل تشکیل شده است. هر دو نوع روبات فچ بر اساس سیستم عامل متن باز ایجاد شده‌اند. طراحی آنها طوری است که به‌طور مستقل در کنار کارگران، وظایف تکراری مانند برداشتن اجناس از قفسه‌ها، حمل‌ونقل و بسته‌بندی و غیره را انجام می‌دهند.شرکت برای پشتیبانی روبات‌ها و سازگار کردن آنها با محیط انبار از نرم‌افزارهای همراه استفاده می‌کند. همچنین فچ برای عملیات انبارداری مداوم از جایگاه‌های شارژ مخصوص استفاده می‌کند تا روبات‌ها برای ادامه انجام کارهای خود همزمان شارژ هم شوند.

در واقع، روبات‌های جدید باربر این شرکت بیشتر مثل یک سگ دست‌آموز عمل می‌کنند و به همین دلیل می‌توانند در انبار با انسان همکاری داشته باشند؛ به صورتی که کارگر انبار آیتم‌ها را از قفسه برداشته و داخل روبات باربر می‌گذارد. این روبات به محض پر شدن به قسمت حمل بار می‌رود و در این فاصله روبات بعدی به صورت اتوماتیک به داخل انبار منتقل می‌شود. به‌طور کلی، این روبات‌ها انجام وظایف سنگین را تسهیل می‌کنند، بدون اینکه قرار باشد به‌زودی جایگزین نیروی انسانی در شرکت‌ها شوند. حتی در برخی موارد می‌توانند نجات‌دهنده مشاغل باشند.

این نظر ملونی وایز، مدیرعامل شرکت فچ روباتیکس است. وایز اعتراف می‌کند که افراد نگرانند ظهور روبات‌ها به معنای از دست دادن شغل‌شان باشد، اما او فکر می‌کند این تفکر غلطی است و برعکس، روبات‌ها عامل افزایش بهره‌وری هستند. او می‌گوید: «کامپیوتر شما باعث بیکاری شما نمی‌شود، روبات‌ها هم همین‌طور. شرکت‌هایی که از این تکنولوژی‌ها برخوردارند، سیاست‌های اجتماعی ایجاد می‌کنند و این سیاست‌های اجتماعی است که فضای کار را تغییر می‌دهد. ما نباید از تکنولوژی بترسیم، چون نحوه استفاده ما از آن تکنولوژی مهم است؛ اینکه آن را برای خیر استفاده می‌کنیم یا شر.» روبات‌ها در اصل می‌توانند به کمک انسان بیایند. کارگرانی که کمردرد و زانودرد دارند، دیگر مجبور نیستند مسیرهای طولانی را در کارخانه‌ها طی کنند، چرا که این روبات‌ها قابلیت دارند کالاهای بیشتری را در مقایسه با انسان حمل کنند و بهره‌وری کارگران را برای مدیریت انبار بالا ببرند. وایز توضیح می‌دهد: «کارخانه‌هایی که از روبات استفاده می‌کنند کارآمدتر می‌شوند و احتمال تعطیلی آنها به‌دلیل افزایش بهره‌وری، کاهش می‌یابد. حتی اگر یک کارگر شغل خود را به خاطر وجود روبات از دست بدهد، بهتر از این است که بیش از ۴۰ کارگر شغل‌شان را به‌دلیل تعطیلی کارخانه از دست بدهند.» البته او اذعان می‌کند که دولت‌ها و شرکت‌ها باید استانداردهای امنی تعیین کنند که تضمین شود هیچ اتفاق وحشتناکی قرار نیست رخ دهد.

درست است که وایز خودش یک شرکت تولید روبات را اداره می‌کند و مسلما چنین ایده‌ای دارد، اما با توجه به این دیدگاه که روبات‌ها در سال‌های اخیر بسیار پیشرفته شده‌اند و می‌توانند بسیاری از وظایف انسانی را انجام دهند و فضای کار را به‌طور کلی تغییر دهند، عقیده‌اش ارزشمند است. ملونی وایز معتقد است در آینده شرکت او می‌تواند از الگوریتم‌های محاسبه‌ای بیشتری استفاده کند که به نتایج تصویری یا هدایتگر مثبت‌تر در روبات‌ها منجر شود و رفتارهای آنها را طبیعی‌تر کند. نظر او در مورد آینده بازار هم این است که رقابت برای جذب استعدادهای برتر این عرصه بسیار تنگاتنگ شده است. سخت‌افزار ارزان و تکنولوژی‌های نوظهور به تولیدکنندگان و شرکت‌ها امکان داده روبات‌ها را سریع‌تر از هر زمانی ایجاد کنند. در منطقه سیلیکون ولی، رقابت با گوگل برای جذب استعدادها بسیار سخت است. به علاوه، به جز افزایش تعداد استارت‌آپ‌های روباتیک، شرکت‌هایی مثل اوبر نیز فعالیت‌های مشابهی در عرصه روباتیک و جذب استعدادها انجام می‌دهند.

محصولات

Fetchcore: نرم‌افزار مدیریت حمل‌ونقل است که به مدیران تاسیسات شرکت‌ها امکان می‌دهد با اضافه کردن مکان‌های بلااستفاده، مسیرهای مناسب، نقشه‌های سرعت و نقاط خطرناک به تاسیسات، جریانات کاری را متناسب‌سازی کنند. نرم‌افزار Fetchcore روبات‌های باربر را با مدیریت کلیه وظایف آنها سازماندهی می‌کند و انعطاف‌پذیری‌ آن امکان تغییرات در فرآیند کار را به وجود می‌آورد.

Freight: یک پلت‌فرم موبایل مستقل است که می‌تواند نیازهای مختلف جریانات کاری تولیدی را برطرف کند. این ابزار با هدایت عملیاتی مانند برداشتن آیتم‌ها از قفسه، انجام تک تک وظایف انتقال کالا یا توزیع قطعات به واحد مونتاژ، عملکرد نیروی کار را ارتقا می‌بخشد و باعث بالا رفتن بهره‌وری می‌شود.

hmiShelf: پلت‌فرم Freight برای اضافه کردن اتصالات سخت‌افزاری برای پشتیبانی از نیازهای ویژه مشتریان مختلف طراحی شده است. یکی از نمونه‌های این اتصالات hmiShelf است که روشی ساده برای انتقال آیتم‌ها از نقطه A به نقطه B در یک کارخانه ارائه می‌دهد.

اتوماتیک‌سازی انبارها با روبات‌های فچ