مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد

شاید برای بوریس موردکوویچ، یک کارآفرین سریالی ۳۰ ساله، توسعه محصولات برای بازار سالخورده بیبی بومرها هرگز جالب نبود، اما یک روز، متوجه شد که والدینش استفاده از یک دوچرخه الکتریکی را شروع کرده‌اند؛ دوچرخه‌ای که برادرش یوگنی آن را برای خود و همسرش تغییر داده بود. موردکوویچ که مالک یک شرکت نرم‌افزار و یک مجله نیز است می‌گوید: «دوچرخه‌های الکتریکی به دوچرخه‌سوار اجازه می‌دهند تا تصمیم بگیرد چه اندازه رکاب خواهد زد». به گفته او امسال، شرکت تولیدکننده دوچرخه‌های الکتریکی «Evelo» که او و برادرش آن را تاسیس کرده‌اند، درآمد آنها را تا ۴میلیون دلار افزایش خواهد داد و این یعنی سودآوری. او می‌افزاید: «مشتریان بالقوه همواره وجود دارند.»

این شرکت تنها یکی از شرکت‌هایی است که به تکه‌ای از ثروت جمعیت بالای ۵۰ سال به نام «بازار طول عمر» وصل شده‌اند؛ بازاری که طبق آمار منتشر شده، فعالیت سالانه اقتصادی آن در حال حاضر ۶/ ۷ تریلیون دلار برآورد می‌شود. با توجه به گزارش «مرکز پژوهش Pew» که جمعیت بیبی بومرها را ۹/ ۷۴ میلیون تخمین می‌زند، بزرگ‌ترین فرصت بازار برای استارت‌آپ‌ها در اختیار آمریکایی‌های مسن‌تر است تا نسل هزاره فقیر. افراد نسلی که در آمریکا نسل «راک اند رول» تعریف می‌شوند هر چقدر پیرتر می‌شوند، طیف وسیعی از کالاها و خدمات را به سبک زندگی خود می‌افزایند. در چند سال گذشته، بزرگی بازار طول عمر (بزرگ‌تر از حتی بازار ژاپن) کارآفرینان، سرمایه‌گذاران ثروتمند و مکان‌های بیشتری را برای ارائه ایده‌های جدید جذب کرده است.ماری فرلانگ، مشاور بازاریابی و استراتژی در بیش از ۵۰ بازار و نویسنده «تبدیل نقره به طلا» می‌گوید « هر ناهماهنگی سنی یک فرصت بازاریابی است». به گفته فرلانگ ایده‌های جدید کسب و کار که برای بیبی بومرها فراهم می‌شود، تقریبا بی‌پایان است. او می‌گوید «استعدادهای بیشتری در حال ورود به بازار هستند».برادران ماردکوویچ در ابتدا Evelo را با ۱۰۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری کردند که از فروش کسب و کارهای پیشین آنها به‌دست آمده بود. آنها اکنون در حال برنامه‌ریزی برای افزایش ۵/ ۱میلیون دلار از جانب سرمایه‌گذاران از طریق Fundable (یک سایت جمع‌سپاری سرمایه عمومی) هستند. اهداف آنها افزودن دوچرخه‌های برقی بیشتر (از جمله دوچرخه‌هایی که می‌خورد)؛ گسترش در سطح بین‌المللی و ارائه ویژگی‌های بیشتر برای دوچرخه، (مانند محافظت در برابر دزدیده شدن) است.

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های آنها یافتن کارخانه‌های خوب در آسیا بوده است و با کمک‌های بسیار از جانب اتحادیه‌ها، آنها کارخانه‌هایی در تایوان و چین پیدا کردند. کارشناسان هشدار می‌دهند که استفاده از راه‌حل‌های با تکنولوژی بالا برای محصولات موجود همیشه کارگر نیست. به عنوان مثال، تجهیزات پوشیدنی برای بازبینی و پیگیری سلامتی بین نسل هزاره بسیار محبوب بوده‌اند؛ اما ضرورتا برای کاربران مسن‌تر محبوب نیستند. جودی هالتزمن، نایب رئیس نوآوری بازار در AARP (اتحادیه آمریکایی افراد بازنشسته) می‌گوید: «مردم به سرعت علاقه خود را به پوشیدنی‌ها از دست می‌دهند». او می‌افزاید طبق مطالعات AARP، کاربران با همگام‌سازی محصولات پوشیدنی با کامپیوترهای خود یا حتی یافتن دستورالعمل‌هایی که توضیح می‌دهد چگونه از آنها استفاده کنند، با دشواری روبه‌رو هستند. آقای هالتزمن می‌گوید: «سرمایه‌گذاری‌های بسیار زیادی وجود دارد. چند سال پیش، زمانی که در یک رخداد سرمایه‌گذاری خطرپذیر حاضر شدیم، مردم از آنچه آنجا انجام دادیم، شگفت‌زده شدند».

او می‌گوید: «مردم به دنبال این هستند که چگونه در طول عمر خود سرمایه‌گذاری کنند و اولین نگرانی آنها هزینه خدمات درمانی است». یک سرویس آنلاین «حافظ خانواده» به نام Envoy جزو سرویس‌هایی است که پشتیبان‌هایی برای خدمت در این حوزه یافته‌اند. این شرکت که اکنون ۴ ساله است، ۲/ ۴ میلیون دلار از سرمایه‌گذاران برجسته مانند SoftTech VC و Lowercase Capital به‌دست آورده است.Envoy با استخدام مادران خانه‌دار با برنامه زمانی منعطف خودش را متمایز ساخته است. آنها کارهای سبکی انجام می‌دهند؛ مانند شستن ظرف یا خرید از خواربارفروشی.این خدمات اکنون در ۲۲ ناحیه شهری با جمعیت سالخورده قابل‌توجه مانند فونیکس، میامی و لاس‌وگاس وجود دارد. جاستین لین که در Envoy سرمایه‌گذاری کرده است، می‌خواهد این خدمات را در ۱۰۰ ناحیه گسترش دهد. آقای لین که سه کسب و کار دیگر را نیز شروع کرده است، می‌گوید: «مادر خودم در اثر سرطان فوت شد. پدرم سریعا به کمک نیاز داشت اما گزینه‌های زیادی برای پرستاری وجود نداشت». به گفته او این اتفاق منجر به شروع Envoy شد. پس از چند سال آزمون Envoy با دوستان و خانواده، او دریافت که پرستاری یک سرویس موردنیاز است. آقای لین می‌گوید:«من سرویسی ساختم که به‌طور بالقوه قدرتمند است». البته این شرکت هنوز سودآور نیست.

حتی کسب‌وکارهایی با محصولات بسیار معمولی در حال یافتن راه‌هایی برای اخذ سود در بازار هستند. خانم بیتر می‌گوید: «به‌عنوان مثال مراقبت از پا یک بازار وسیع است و یافتن کفش‌هایی که جذاب باشند و حس خوبی به مشتریان بدهند قطعا یک معامله بزرگ خواهد بود». در سال ۲۰۱۳ بروس آر. کاتز، یکی از موسسان Rockport Company با راه‌اندازی شرکت «ساموئل هابارد» برای فروش کفش‌های مناسب و راحت برای مردان نسل بیبی ‌بومر شانس خود را امتحان کرد. او مجموعه‌اش را به عنوان «un-sneakers» که کفی سه بخشی دارند و بسیار سبک وزن هستند به بازار عرضه کرد. آقای کاتز که از نسل سوم سازندگان کفش است می‌گوید: «هر چه مردم پیرتر می‌شوند، پیاده‌روی به یکی از مهم‌ترین تمرینات ورزشی تبدیل شده و در عین حال مشکلات بیشتری در مورد پا گریبانگیر این افراد می‌شود». برای افزودن یک عامل جذاب، یک مجموعه محدود در رنگ‌های آبی آسمانی، ارغوانی و لیمویی از این کفش‌ها موجود است. این شرکت که کفش‌های خود را آنلاین و از طریق خرده‌فروشان به فروش می‌رساند، اکنون ۱۸ سبک از کفش‌های مردانه را ارائه می‌دهد و به‌زودی ارائه کفش‌های زنانه را شروع خواهد کرد. سال گذشته این شرکت عمدتا با فروش به بیبی‌ بومرها ۲ میلیون دلار درآمد کسب کرده است. آقای کاتز انتظار دارد امسال به فروش ۱۲ میلیون دلاری دست یابد و تخمین می‌زند که این شرکت در سال آینده پرسود خواهد بود.

منبع: nytimes