سرمایه‌گذاران فرشته: نکاتی که کارآفرینان باید بدانند

نویسنده: Richard Harroch

مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد

بخش دوم وپایانی

سرمایه‌گذاران فرشته در ازای یک حق مالکیت، در شرکت‌های نوپا یا استارت‌آپ‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند. در چند سال گذشته شاهد بوده‌ایم که سرمایه‌گذاری فرشته در استارت‌آپ‌ها در حال افزایش است. داستان‌های موفقیت شرکت‌های بسیار مشهور مانند اوبر، واتس‌اپ، فیس‌بوک و بسیاری از شرکت‌های دیگر، سرمایه‌گذاران فرشته را برانگیخته است تا به امید کسب بازدهی‌های‌ فراوان در این‌گونه استارت‌آپ‌ها سرمایه‌گذاری کنند، اما شاید برای شما هم سوالات فراوانی در مورد سرمایه‌گذاری فرشته وجود داشته باشد، پیرو مقاله هفته گذشته برآنیم تا به چند پرسش دیگر در این زمینه پاسخ دهیم:

1. آیا سرمایه‌گذاران فرشته پیمان‌نامه عدم افشا را امضا خواهند کرد؟

در توضیح پیمان‌نامه عدم افشا، باید بگوییم قراردادی حقوقی میان حداقل دو دسته است که در آن دو طرف موافقت می‌کنند اطلاعات محرمانه، دانش و دیگر معلومات موردنظر خود را برای اهداف به‌خصوصی با یکدیگر به اشتراک بگذارند، اما آن اطلاعات را از دسترس دسته سوم دور نگه دارند. در این زمینه باید بگوییم که پاسخ سوال بالا خیر است. سرمایه‌گذاران فرشته با معامله‌های بسیار زیادی سر و کار دارند و قطعا نمی‌خواهید در جذب سرمایه‌‌گذار در شرکت‌تان مانعی ایجاد کنید. کارآفرین باید مراقب باشد و اطلاعات بسیار محرمانه را افشا نکند.

2. یک مدیر ارشد اجرایی چه سوالاتی را باید از سرمایه‌گذاران بالقوه فرشته بپرسد؟

کارآفرین باید تعیین کند که آیا این سرمایه‌گذار فرشته برای آنها کاملا مناسب است. در اینجا سوالاتی که اغلب پرسیده می‌شود را آورده‌ایم: آیا می‌توانید من را به سایر کارآفرینانی که با آنها کار کرده‌اید ارجاع دهید؟ چگونه می‌خواهید به شرکت‌های موجود در سبد سهام خود(شرکتی که سرمایه‌گذاری VC را دریافت کرده و تاکنون از آن خارج نشده است) کمک کنید؟ فکر می‌کنید شرکت‌تان به چه میزان سرمایه‌گذاری‌های متوالی (مجدد) برای موفقیت نیاز خواهد داشت؟ روابط‌تان با سرمایه‌گذاران خطرپذیری که در دور بعدی ما سرمایه‌گذاری می‌کنند، چگونه است؟ فکر می‌کنید در رشد کسب و کار تا چه حد می‌توانید سودمند باشید؟ دوست دارید با شرکت‌های موجود در سبد سهام چگونه تعامل داشته باشید؟ سرمایه‌گذاری‌های دیگر شما در حوزه ما چیست؟

3. عوامل کلیدی در تعیین ارزیابی مناسب در دور اول (سرمایه‌گذاری مرحله کشت ایده) سرمایه‌گذاری چیست؟

نهایتا ارزشیابی با مذاکرات انجام خواهد شد؛ اما عوامل کلیدی شامل موارد زیر خواهند بود: تجربه و موفقیت‌های گذشته تیم؛ شرایط بازار؛ محیط رقابتی؛ فرصت بازار ؛ میزانی که باید سرمایه‌گذاری شود؛ ارزش افزوده موردانتظار که توسط سرمایه‌گذار فراهم شده است؛ پتانسیل برای خروج بزرگ

4. مقدمه ایمیل یک کارآفرین برای یک سرمایه‌گذار فرشته باید حاوی چه چیزهایی باشد؟

من هزاران ایمیل از استارت‌آپ‌ها دریافت می‌کنم که حاوی این نکته است که آیا در شرکت آنها سرمایه‌گذاری خواهم کرد یا خیر. در اینجا المان‌های کلیدی که توجه من را جلب خواهند کرد بیان می‌کنم:

؛ به من بگویید چگونه آدرس من را پیدا کردید؟ آیا این یک ارجاع از جانب یکی از همکاران مورد اعتماد من یا دوستانم بوده است؟

؛ چند نکته کلیدی کوتاه در خلال ایمیل در مورد آنچه شرکت‌تان انجام می‌دهد، چه مشکلی را برطرف می‌کند و هر نوع اقبال و پذیرش عمومی اولیه که این شرکت دریافت می‌کند را بیان کنید.

؛ چیزی به من بگویید که نشان می‌دهد موسسان شرکت شایسته، با تجربه و مشتاق هستند.

؛ یک خلاصه اجرایی ۲ تا ۳ صفحه‌ای یا یک پاورپوینت ۱۵ صفحه‌ای را ضمیمه ایمیل‌تان کنید.

5. به چه دلایلی سرمایه‌گذاران فرشته یک سرمایه‌گذاری را رد خواهند کرد؟

دلایل بسیار زیادی وجود دارد که یک سرمایه‌گذار فرشته آنچه به او ارائه داده‌اید را رد کند. در حقیقت، طیف وسیعی از سرمایه‌گذاران احتمالا دست رد به سینه شما بزنند. در اینجا چند دلیل معمول برای عدم پذیرش را بیان می‌کنیم:

فرصت بازار یا اندازه بالقوه کسب و کار بسیار کوچک ارزیابی شود ؛ موسسان شرکت زیرک یا مشتاق به نظر نیایند. ؛ بخشی که استارت‌آپ می‌خواهد در آن فعالیت کند، مورد علاقه سرمایه‌گذار نیست ؛ پیش‌بینی‌های مالی باورپذیر نبودند و موسسان استارت‌آپ نتوانستند سرمایه‌گذار را متقاعد کنند ؛ شرکت موردنظر بسیار دورتر از سرمایه‌گذار فرشته مستقر شده بودند. (اکثر سرمایه‌گذاران فرشته تمایل دارند تا در مکانی نزدیک و در شهرهای تکنولوژی-محور سرمایه‌گذاری کنند) ؛ سرمایه‌گذار نسبت به ضرورت محصول یا خدمات شما متقاعد نشده بود ؛ سرمایه‌گذار متقاعد نشده بود که شرکت شما می‌خواهد خودش را از سایر رقبا متمایز کند.

6. یک کارآفرین می‌تواند چه منافعی از پذیرش یک سرمایه‌گذار فرشته به‌دست آورد؟

علاوه‌بر پول، برخی یا همه این منافع از سرمایه‌گذاران فرشته خوب قابل حصول است: ارتباطات با سرمایه‌گذاران خطرپذیر ؛ ارتباطات با شرکای استراتژیک ؛ مشاوره ؛ دستیابی به اعتبار در نتیجه پیوستن به سرمایه‌گذار ؛ ارتباطات با مشتریان بالقوه ؛ ارتباطات با کارمندان بالقوه ؛ ارتباطات با وکلا، بانک‌ها، حسابداران ؛ دستیابی به دانش بازار و استراتژی‌های شرکت‌های مشابه

7. یک کارآفرین برای یک جلسه طرح پیشنهاد به یک سرمایه‌گذار فرشته چه باید بکند؟

بازبینی پروفایل لینکدین و وب‌سایت سرمایه‌گذار موردنظر ؛ ارائه خود را جلوی جمعی تمرین کنید که به شما بازخورد صادقانه‌ای خواهند داد ؛ شرکت‌هایی که سرمایه‌گذار فرشته در آنها سرمایه‌گذاری کرده است را بازبینی کنید. ؛ ارائه پاورپوینت خود را بازبینی و اصلاح کنید. سعی کنید در زیر ۲۰ اسلاید خلاصه شود. برای راهنمایی می‌توانید به ارائه‌های شرکت‌های دیگر رجوع کنید. کارآفرینان می‌توانند در مورد افزایش سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران فرشته خوش‌بین باشند؛ چرا که داستان‌های موفقیت بسیاری وجود دارند که در مقیاس وسیع منتشر شده‌اند و سرمایه‌گذاران فرشته بیشتری را برای به‌کارگیری سرمایه در استارت‌آپ‌ها تشویق می‌کنند.

منبع: allbusiness