ناتمگ، شرکتی که به همه امکان سرمایه‌گذاری می‌دهد

گردآوری و ترجمه: مریم رضایی

در خیابان کوچکی در جنوب لندن، دفتر مرکزی شرکت ناتمگ(Nutmeg) قرار گرفته است؛ استارت‌آپی با اهداف بلندپروازانه که می‌خواهد سرویس‌های مالی قدیمی را با تکنولوژی جدید پیوند دهد. ناتمگ یک شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری آنلاین است که در آوریل ۲۰۱۱ توسط نیک هانگرفورد (Nick Hungerford) و ویلیام تاد(William Todd) تاسیس شد. این شرکت از زمان تاسیس، گزینه‌های سرمایه‌گذاری موجود برای عموم مردم را متحول کرده است. در واقع، ناتمگ یک شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری اختیاری است، به این صورت که به جای ارائه پلت‌فرمی که افراد در آن به مبادله بپردازند، کلیه تصمیم‌های سرمایه‌گذاری را از طرف مشتریان خود اتخاذ می‌کند. این شرکت وجوه مشتریان را در راستای اهداف سرمایه‌ای آنها و تمایل‌شان به ریسک، سرمایه‌گذاری می‌کند. این سرمایه‌گذاری‌ها عمدتا در اوراق بهادار، بدهی‌ها، نقدی، کالاهای پایه و دیگر کلاس‌های دارایی صورت می‌گیرند. در واقع ناتمگ به سرمایه‌گذاران امکان می‌دهد با الهام‌گیری از دنیای تکنولوژی، به جای بخش مالی، به مدیریت سرمایه دسترسی آنلاین داشته باشند. تعداد کاربران این شرکت تا آوریل ۲۰۱۶ به ۹۵هزار نفر رسید. همچنین تا پایان سال ۲۰۱۵، مبلغ کل ۵۰میلیون دلار سرمایه را تامین کرد.

چگونگی تاسیس

به عقیده هانگرفورد ۳۴ ساله، فعالیت‌های سنتی مدیران ثروت که پول را از طرف مشتریان سرمایه‌گذاری می‌کنند، با قابلیت‌های مخلی مانند تکنولوژی دیجیتال، پتانسیل زیادی برای نوآوری دارد. او که به مدت ۶ سال کار مدیریت ثروت برای مشتری را در موسسات مالی انجام داده بود، برای تحصیل در رشته MBA به مدرسه کسب‌وکار استنفورد در آمریکا رفت. در همان جا بود که ایده اولیه نسخه ناتمگ زاده شد. هانگرفورد به این موضوع پی برده بود که مدیریت سرمایه‌گذاری فقط به عده معدودی از ثروتمندان اختصاص یافته و با استفاده از قدرت تکنولوژی مدرن و دیجیتال می‌توان این روند را تغییر داد و برای همه دسترس‌پذیر کرد. صنعت سرمایه‌گذاری سال‌ها زبان پیچیده‌ای داشت و شرکت‌های بزرگ مالی از این پیچیدگی و اینکه کارمزدهای بالایی از مشتریان می‌گرفتند، بهره می‌بردند. هانگرفورد قصد داشت دنیای سرمایه‌گذاری را ساده‌سازی کند تا برای همه شفاف و عادلانه باشد. او می‌گوید: «افرادی که می‌دانستند من در حوزه مالی کار می‌کنم، از من می‌خواستند پولشان را مدیریت کنم.» او در این میان دریافت مشکل این افراد این بود که پول کافی برای سود رساندن به شرکت‌های مدیریت ثروت سنتی که کارمزد زیادی هم دریافت می‌کردند، نداشتند. «بنابراین به تشویق اریک اشمیت، که در آن زمان مدیر اجرایی گوگل بود و در استنفورد درس می‌داد، یک طرح کسب‌وکار برای شرکتی که شکل جدیدی داشت ایجاد کردم. می‌دانید که وقتی ریسک از انجام یک کار به انجام ندادن یک کار تغییر می‌یابد، وقت پیگیری آن فرارسیده است. اگر نگرانید شغل فعلی خود را از دست بدهید، یعنی هنوز آماده نیستید کاری را شروع کنید.» هانگرفورد می‌افزاید: «زمانی که شرکت را تاسیس کردیم، اینترنت ۱۰۰ درصد در بازار هدف ما نفوذ یافته بود. ما می‌دانستیم مردم تشنه خدمات‌مان هستند، اما سال‌ها تلاش کرده‌اند دریابند چه چیزی و چه کسی برایشان مناسب است. وب‌سایت و تلاش‌های بازاریابی ما راه را برای این مخاطب سردرگم هموار کرد. تهیه نسخه اول طرح کسب‌وکار جدید دو هفته طول کشید و مثل وب‌سایت‌های اجتماعی مشتریان و مشاوران را به هم مرتبط می‌کرد. بعد از مدتی مشخص شد مشاوران تمایل ندارند با تعداد زیادی مشتری مواجه شوند. به همین دلیل، به تدریج طرح را تغییر داده و به شکل یک «آمازون» برای مدیران ثروت درآوردم.» در حال حاضر، ناتمگ مثل آمازون یک سرویس آنلاین و ارزان‌قیمت به مشتریان ارائه می‌دهد و در به‌کارگیری افراد حرفه‌ای که پول را از طرف مشتریان سرمایه‌گذاری می‌کنند، مثل یک شرکت مدیریت ثروت سنتی عمل می‌کند.

نوع فعالیت‌ و مزایای رقابتی

ناتمگ به‌دلیل مقرون به صرفه بودن، خدمات مدیریت پول را به جمعیت زیادی ارائه می‌کند. حداقل پول لازم برای سرمایه‌گذاری ۱۰۰۰ پوند است. حتی افراد باتجربه‌ای که مدت‌ها مشتری شرکت‌های مالی خصوصی بوده‌اند، با اختصاص بخشی از پورتفوی خود به ناتمگ، این سرویس را امتحان می‌کنند. به گفته هانگرفورد، برخلاف صندوق‌های سنتی که در آن مدیران سهام را انتخاب می‌کنند، سرویس‌هایی همچون ناتمگ شاخصی از سهام یا اوراق قرضه را با کارمزدی کمتر دنبال می‌کنند. طرح پیشنهادی دیجیتالی نوآورانه این شرکت تغییر روش مدیریت پول است، چرا که سرمایه‌گذاری هوشمندانه را تسهیل می‌کند. مدیران ناتمگ همزمان با متحول کردن دنیای سرمایه‌گذاری، تیمی از افراد حرفه‌ای را ایجاد می‌کنند که جنس موفقیت را می‌شناسد، به استعدادها و خرد دیگران احترام می‌گذارد و در محیطی از رشد سریع و چالش‌های تازه به پیشرفت می‌رسد. مدل کسب‌وکار ناتمگ تاکنون از سوی بسیاری افراد مورد تایید و تحسین قرار گرفته است، از جمله اینکه در سال ۲۰۱۴ این شرکت به عنوان یکی از ۵۰ برند نوآور و مخل در تکنولوژی مالی شناخته شد. مزیت اصلی ناتمگ نسبت به مدل سنتی، سرعت و سادگی همراه با داده‌هایی است که ارائه می‌شود. عصر دیجیتال باعث بی‌طاقتی و بی‌حوصلگی مصرف‌کننده شده و سرعت و شفافیت در این عصر بالاترین مزیت است. شرکت‌های مدیریت سرمایه سنتی نمی‌توانند خود را در این زمینه سازگار کنند. مزیت رقابتی دیگر ناتمگ ایجاد شفافیت نسبت به مدل‌های سنتی است. این شرکت دائما در حال بهینه‌سازی فرآیندها و قالب‌های خود برای سودرسانی به کاربران است. مفهوم تجربه کاربر با خدمات‌رسانی آنلاین خوب معنی شده و ناتمگ یک تیم طراحی اختصاصی دارد که وظیفه آن توسعه سفر مشتری و تجربه او در هر مرحله و با انعطاف‌پذیری است. مدیران ناتمگ قصد دارند در آینده خدمات خود را به طیف گسترده‌تری از کاربران، به‌ویژه نسل جوان ارائه دهند. محصول جدید این شرکت به نام SIPP دقیقا همین هدف را دارد و جوانان را به کسب اطلاعات و تفکر در مورد آینده مالی‌شان تشویق می‌کند. هانگرفورد می‌گوید: «من فکر می‌کنم پلت‌فرم دیجیتال در حال حرکت از یک نقطه قوت به نقطه دیگری است و من می‌توانم خدماتی را تصور کنم که یکی پس از دیگری برای موفقیت ناتمگ وارد رقابت می‌شوند.»