زنگ‌های تفریح کارکنان در محل کار

نویسنده: تام رث

مترجم: سیدحسین علوی لنگرودی

alavitarjomegh@gmail.com

در بخش نخست این مطلب گفتیم که تفریح کردن در محل کار نه‌تنها باعث کاهش بهره‌وری و پرت شدن حواس کارکنان نمی‌شود، بلکه به طرز چشمگیری بر راندمان کاری و موثر بودن کارکنان می‌افزاید و به همین دلیل مدیران، به‌ویژه مدیران جوان و کم تجربه‌ای که به شدت به دنبال بیشتر کردن بهره‌وری و بهبود عملکرد کارکنان‌شان هستند، می‌توانند با پیاده کردن این توصیه‌ها علاوه‌بر تحقق هدف افزایش بهره‌وری پرسنل، محیط کاری رویایی را برای افراد به وجود آورند که در آن همه با لذت و آرامش مشغول به‌کار هستند و احساسی شبیه بودن در خانه شان را تجربه می‌کنند. در بخش دوم این مطلب نکاتی پیرامون زنگ‌های تفریحی که کارکنان می‌توانند در محل کارشان داشته باشند و همچنین ورزش‌هایی که می‌توان در محل کار انجام داد، اشاره شده است. بسیاری از ما به کودکانمان، فرصت کافی می‌دهیم تا به صورت تفننی غذایی بخورند و به بازی‌های کودکانه بپردازند، چرا که می‌دانیم این کار به کاهش استرس و آزاد شدن انرژی درونی آنها کمک می‌کند، اما بزرگسالان نیز در محل کار خود به وقت استراحتی برای خوردن و تفریح نیاز دارند.

 

 

هفت زنگ تفریح

• به مدت دو دقیقه پشت میزتان، بدنتان را کش و قوس دهید.

• با دوستی که معمولا او را در موقع ناهار نمی‌بینید، ملاقاتی دوستانه ترتیب دهید.

• به مدت دو دقیقه، نفس عمیق بکشید و هیچ کار دیگری در این دو دقیقه انجام ندهید.

• در اطراف محیط اداره چرخی بزنید.

• به مادر یا هر کدام از خویشاوندان نزدیک خود تلفن کنید.

• در طول وقت استراحت خود یک کتاب خنده دار مطالعه کنید.

• یک شعر بسرائید.

به‌طور کلی، با تنظیم یک برنامه منظم برای وقت‌های تفریح و استراحت خود می‌توانید کاری شادتر با بهره‌وری بالاتر داشته باشید و استرس‌های مزاحم و محدود کننده را از خود دور کنید. تفریح و شادی به شما کمک می‌کند شرایط مساعدی برای تقویت و تحریک خلاقیت در کار و زندگی تان مهیا سازید و در چنین بستر مناسبی، به اوج بهره‌وری و کارآیی فردی و سازمانی دست یابید. باید دانست که کار و تفریح، تاثیر متقابل چشمگیری بر هم داشته و مکمل همدیگر به حساب می‌آیند. پس همیشه زمانی را برای خوش گذراندن در محل کار و لذت بردن از آن اختصاص دهید، خواهید دید که استرس‌ها و مشکلات مربوط به‌کار خیلی زود ناپدید خواهند شد.

در محل کار خود ورزش کنید: خون در بدن انسان نیازمند جریان داشتن آزاد و سریع است. جریان سریع خون در بدن شما می‌تواند به پاکسازی رگ‌ها از پلاک‌های چسبیده به آن کمک کند. در برخی موارد، شغل افراد فاقد هیجان و حرکت کافی برای به جریان انداختن سریع خون در رگ بوده و به همین دلیل باید با روش‌هایی خاص این جریان را به وجود آورد.هنگامی که صحبت از ورزش کردن در محل کار به میان می‌آید، منظور این نیست که کارمندان با لباس و تجهیزات ورزشی در محیط کارشان ورزش کنند، بلکه می‌توان حداقل ۲۰ دقیقه از یک روز کاری را به انجام ورزش‌های سبک اختصاص داد تا انرژی مضاعفی برای کارکردن به دست آورد. هنگام کارکردن، یکسری ورزش‌های مناسب و کاربردی را انجام دهید. اگر مدعی هستید که امکان ورزش کردن در محل کار برایتان وجود ندارد، قاطعانه به شما می‌گویم که نه چنین نیست و همه می‌توانند از راه‌های مختلف در محل کارشان ورزش کنند.

به پیاده روی بروید: برای پیاده روی به اطراف اداره تان بروید. این یکی از متداول‌ترین شکل‌های ورزش در محل کار به‌شمار می‌آید. من همیشه به مدت پانزده دقیقه در اطراف ساختمان شرکتمان قدم می‌زنم، آن هم با سرعتی نسبتا بالا تا ضربان قلبم افزایش پیدا کند. البته اگر این کار را در فصل تابستان انجام می‌دهید، اسپری خوشبو کننده را فراموش نکنید. در نتیجه چنین پیاده روی‌هایی است که استرس شما کاهش یافته و نگرانی‌ها از ذهن شما پاک می‌شوند و این یعنی زندگی شادتر.

روی صندلی تان نرمش کنید: بسیاری از دردهای ماهیچه‌ای بدن در نتیجه باقی ماندن آن در حالتی ثابت یا انجام کارهای تکراری به وجود می‌آیند. پس حتما به مدت چند دقیقه به مچ دست، پشت و شانه‌های خود نرمش دهید و این کار را چندین مرتبه در روز تکرار کنید.

یک دقیقه آرامش: مغز شما هم مانند ماهیچه‌ها و مفصل‌هایتان به ورزش نیاز دارد. همان‌طور که با انجام فعالیت‌های ورزشی در طول روز به جسمتان ورزش می‌دهید، همین کار را با آرامش یافتن می‌توانید به مغز و روحتان هدیه دهید. اگرچه ورزش برای مغز نیز خوب است و به عملکرد بهتر آن کمک می‌کند، اما با آرامش یافتن می‌توان ذهن را از همه چیز پاک وآن را مهیای پذیرش ایده‌های جدید کرد. بهره‌وری آن چیزی است که زمینه ساز شکل گیری شادی در کار خواهد بود و با مهار درست استرس‌ها می‌توان به تشدید و گسترش این شادی کمک کرد. من خودم تا قبل از پیاده کردن ایده آرامش فعال یک دقیقه‌ای، در پایان هر روز کاری نیاز مبرمی به یک فنجان قهوه داغ و تسکین‌دهنده داشتم، اما حالا به واسطه برگزاری چند وقت آرامش فعال در طول روزهای کاری ام از نوشیدن فنجان‌های قهوه بی نیاز شده ام.

شنا روی زمین: من عاشق شنای روی زمین و حرکات کششی مشابه آن هستم، چرا که به ماهیچه‌های بدنم آمادگی فوق‌العاده‌ای می‌دهد. من معمولا در طول وقت ناهارم چند بار روی زمین شنا می‌روم و چون دیگر آدم خجول و کم رویی نیستم، گاهی اوقات این کار را در پیاده رو یا زمین‌های ورزشی هم انجام می‌دهم. به عقیده من، شنای روی زمین یک حرکت ورزشی حیاتی برای تقویت استخوان‌ها و ماهیچه‌ها است. همه ما با داشتن بدن قوی‌تر می‌توانیم زندگی راحت‌تر و شادتری را تجربه کنیم و اعتماد به نفس بیشتری به دست آوریم. در مورد خودم، اعتماد به نفس من بعد از پنج بار شنا رفتن به‌شدت افزایش می‌یابد.