سرمایه‌گذاری فرشته: نکاتی که کارآفرینان باید بدانند

مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد

بخش اول

سرمایه‌گذاران فرشته در ازای یک حق مالکیت، در شرکت‌های نوپا یا استارت‌آپ‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند. در چند سال گذشته شاهد بوده‌ایم که سرمایه‌گذاری فرشته در استارت‌آپ‌ها در حال افزایش است. داستان‌های موفقیت شرکت‌های بسیار مشهور مانند اوبر، واتس‌اپ، فیس‌بوک و بسیاری از شرکت‌های دیگر، سرمایه‌گذاران فرشته را برانگیخته است تا به امید کسب بازدهی‌های‌ فراوان در این‌گونه استارت‌آپ‌ها سرمایه‌گذاری کنند. اما شاید برای شما هم سوالات فراوانی در مورد سرمایه‌گذاری فرشته وجود داشته باشد، در این مقاله برآنیم تا به چند پرسش در این زمینه پاسخ دهیم:

 

1. سرمایه‌گذاران فرشته چه مقدار در یک شرکت سرمایه‌گذاری می‌کنند؟

سرمایه‌گذاری فرشته به‌طور نمونه ۲۵ هزار دلار تا ۱۰۰ هزار دلار در یک شرکت است اما می‌تواند از این مقدار نیز بیشتر باشد.

2. نکات مهم برای سرمایه‌گذاران فرشته چیست؟

کیفیت، اشتیاق، تعهد و اتحاد موسسان شرکت. فرصت بازار شناسایی شده و پتانسیل شرکت بسیار زیاد باشد. یک برنامه کسب‌وکار سنجیده و واضح و هر نوع دلیل اولیه‌ای که کششی به سوی برنامه موردنظر ایجاد کند. تکنولوژی جذاب و مالکیت فکری (معنوی). یک ارزیابی مناسب با شرایط معقول. قابلیت افزایش دوره‌های سرمایه‌گذاری در صورت پیشرفت پروژه.

3. سرمایه‌گذاران فرشته در ابتدا می‌خواهند شاهد چه چیزی از سوی یک کارآفرین باشند؟

یک ارائه آسانسوری1 واضح و ماهرانه برای کسب‌وکار. یک خلاصه اجرایی یا فایل ارائه کسب‌وکار (اسلایدهای ارائه که در انگلیسی به آن pitch deck گفته می‌شود). یک نمونه اولیه یا مدل کاری از محصول یا خدمات پیشنهادی. پذیرندگان یا مشتریان اولیه.

4. افزایش سرمایه‌گذاری فرشته چقدر طول خواهد کشید؟

این یک برآورد نظری است که همیشه افزایش سرمایه‌گذاری فرشته بیش از آنچه انتظار دارید طول خواهد کشید و بسیار دشوارتر از آنچه امیدش را داشته‌اید، سخت خواهد بود. نکته مهم تنها این نیست که باید سرمایه‌گذاران مناسبی را که به حوزه شما علاقه دارند بیابید. افزایش سرمایه می‌تواند یک فرآیند بسیار زمانبر باشد.

5. کارآفرینان باید پیش‌بینی چه نوع سوالاتی در حوزه مالی را از جانب سرمایه‌گذاران فرشته داشته باشند؟

در حال افزایش چه مقدار سرمایه هستید؟ این سرمایه چه مدت طول خواهد کشید؟ میزان هزینه‌کرد ماهانه یک استارت‌آپ2 چه مقدار خواهد شد؟ آیا پیش‌بینی‌های مفصل مالی برای دو سال بعد دارید؟ فروض کلیدی در پیش‌بینی‌های شما چیست؟ عوامل کلیدی هزینه برای محصول یا خدمات موردنظر چیست؟ درآمدها و هزینه‌های مستقیم مرتبط با مدل کسب‌وکار چیست؟ سود ناخالص احتمالی چیست؟

6. کارآفرینان در مورد بازاریابی و جذب مشتری باید پیش‌بینی چه نوع سوالاتی را بکنند؟

سرمایه‌گذار فرشته می‌خواهد بداند که شرکت موردنظر چگونه برای بازاریابی خودش برنامه‌ریزی می‌کند، هزینه جذب مشتری چقدر است و ارزش بلندمدت یک مشتری چیست. بنابراین این کارآفرین باید برای موارد زیر آماده باشد:

شرکت موردنظر چگونه بازاریابی می‌کند یا چگونه می‌خواهد محصولات و خدمات خود را در بازار عرضه کند؟ استراتژی روابط عمومی این شرکت چیست؟ استراتژی رسانه‌های اجتماعی این شرکت چیست؟ هزینه جذب یک مشتری چه مقدار است؟ ارزش طول عمر یک مشتری (اینکه یک مشتری در طول عمر خود، چه میزان سود برای یک کسب‌وکار ایجاد می‌کند) چه مقدار است؟ چه تبلیغاتی برای شرکت انجام خواهید داد؟ چرخه فروش بین تماس اولیه مشتری و فروش کالا به آن مشتری چیست؟

7. کارآفرین باید انتظار چه سوالاتی در خصوص تیم مدیریتی و موسسان داشته باشد؟

موسسان و اعضای کلیدی تیم چه کسانی هستند؟ این تیم چه تجربیاتی دارد؟ ضمیمه‌های کلیدی برای این تیم در کوتاه‌مدت چیست؟ چرا این تیم به‌طور منحصربه‌فرد قادر به انجام برنامه کسب‌وکار مشتری است؟ چه تعداد کارمند دارید؟ چه چیزی به موسسان انگیزه می‌دهد؟ برای سنجش تیم در ۱۲ ماه آینده چگونه برنامه‌ریزی می‌کنید؟

8. سرمایه‌گذاری فرشته تا چه حد ریسک‌پذیر است؟

باید بگوییم که سرمایه‌گذاری فرشته بسیار ریسک‌پذیر است و یک سرمایه‌گذار فرشته تنها در صورتی سرمایه‌گذاری می‌کند که به‌طور بالقوه با از دست دادن سرمایه‌اش مشکل چندانی نداشته باشد. در بهترین حالت، تنها یک استارت‌آپ از هر ۱۰ استارت‌آپ موفق می‌شود.

9. چگونه می‌توانید سرمایه‌گذاران فرشته را بیابید؟

طیف وسیعی از راه‌ها برای یافتن سرمایه‌گذاران فرشته وجود دارد؛ از جمله از طریق:

کارآفرینان؛ وکلا و حسابداران شبکه‌های سرمایه‌گذاران فرشته (گروه‌هایی که سرمایه‌گذاران فردی را جمع می‌کنند). سرمایه‌گذاران خطرپذیر و موسسان تامین سرمایه؛ سایت‌های جمع‌آوری سرمایه عمومی مانند Kickstarter و Indiegogo

بهترین راه برای یافتن یک سرمایه‌گذار، معرفی قدرتمند از جانب یک همکار یا دوست یک سرمایه‌گذار فرشته است. استفاده از لینکدین نیز برای تعیین روابط می‌تواند بسیار سودمند باشد.

ادامه این مطلب را هفته آینده در همین ستون بخوانید.

پی‌نوشت: پ

۱.elevator pitch به خلاصه کوتاه، سریع و ساده برای معرفی فرد، محصول، خدمات، سازمان یا رویداد به عنوان یک ارزش کلیدی اطلاق می‌شود.

۲. burn rate: به میزان هزینه‌کرد یک استارت‌آپ در زمان مشخص می‌گویند. مبلغی است که یک استارت‌آپ در حال حاضر به‌طور ماهانه خرج می‌کند تا جوابگوی مخارج خود قبل از سوددهی اولیه باشد.

منبع: allbusiness