نویسنده: Katie Sewell

مترجم: مریم مرادخانی

در آینده نزدیک، «روز کاری هشت ساعته» به یک رویکرد کهنه و منسوخ تبدیل خواهد شد. می‌پرسید چرا؟ چون «جوانان نسل هزاره» وارد بازار کار شده‌اند. این جوانان خلاق آمده‌اند که مفهوم نیروی کار و فضای سنتی ادارات را به کلی دگرگون کنند.محل کار شما از نظر ساختاری تا حد زیادی معرف سازمان شما است. از این رو باید بکوشید برای کارکنان خود محیطی فراهم کنید که نوآورانه و انعطاف‌پذیر باشد و به آنها امکان پیشرفت بدهد. اگر می‌خواهید توجه استعدادهای جوان را جلب کنید، بهتر است با دنیای جوانان نسل هزاره آشنا شوید و هنگام صحبت از فرهنگ سازمانی و طراحی محل کار، این سه نکته را مد نظر قرار دهید:

 

 

1) سلامتی یک امر حیاتی است

به‌طور کلی، ساختار محیط‌های کار سنتی به گونه‌ای است که به سلامتی شما کمکی نمی‌کند. نشستن روی یک صندلی در یک فضای استرس‌زا در بلندمدت می‌تواند سلامت شما را به مخاطره انداخته و باعث کاهش بهره‌وری شما شود. برای جوانان نسل هزاره، ایجاد توازن میان کار و زندگی بسیار مهم است. از نظر آنها، شغل شما نباید تمام زندگی شما باشد و کاری که انجام می‌دهید باید در راستای بهبود وضعیت محیطی باشد که در آن زندگی می‌کنید (مثل فعالیت‌های پایداری برای کمک به محیط زیست).

در یک محیط کار سالم، کارکنان اجازه دارند در طول ساعات کاری چند بار استراحت کنند، از پشت میز بلند شوند و در محیط کار قدم بزنند. در چنین محیطی، امکاناتی مثل اتاق‌های مدیتیشن و آرام‌سازی، آشپزخانه‌هایی با انواع و اقسام خوراکی‌ها و حتی آشپزهایی که غذاهای باکیفیت در اختیار کارکنان می‌گذارند، یک امر عادی است.در فضای کار ایده‌آل این جوانان، کارفرمایان به کارکنان اجازه می‌دهند گاهی مرخصی بگیرند و به امور شخصی خود رسیدگی کنند یا به کارهایی بپردازند که به نظرشان معنادار و راضی‌کننده است.

2) آزادی از پول مهم‌تر است

جوانان نسل هزاره نسبت به «اقتصاد گیگی» گرایش بیشتری دارند. در اقتصاد گیگی، کارها پروژه‌ای هستند و دستمزد افراد نیز بر اساس نتیجه کار پرداخت می‌شود، نه براساس تعداد ساعات کاری. به نظر می‌رسد که کار کردن به صورت مستقل یک روش کاری جذاب است، چرا که به کارکنان این امکان را می‌دهد از هر کجا که می‌خواهند برای یک سازمان کار کنند. یک کارمند مستقل می‌تواند از اتاق کار خود در خانه یا از کافی‌شاپی در نزدیکی خانه با شما کار کند.

اما چگونه می‌توانید خود را با این گرایش جدید همسو کنید؟ می‌توانید به کارکنان خود حق انتخاب دهید تا بتوانند خودشان محل کار خود را تعیین کنند. مثلا می‌توانید رویکرد WFAW)Work From Anywhere Week) را در پیش بگیرید. این رویکرد به کارکنان این امکان را می‌دهد هر چهار ماه یک بار، به مدت یک هفته از هر جایی که دوست دارند برای شما کار کنند. یا دست کم ترتیبی بدهید که کارکنان یک روز در هفته، از خانه برایتان کار کنند، البته اگر در کسب‌وکار شما امکان دورکاری وجود دارد.به هر حال، کار انعطاف‌پذیر به‌زودی به یک رسم رایج تبدیل خواهد شد و گام بعدی شما این است که خود را با این روش جدید تطبیق دهید.

شرکت‌های انعطاف‌پذیر و سازگار، کارکنان خود را بیشتر حفظ می‌کنند. طی پنج سال گذشته، بیش از ۶۰ درصد جوانان نسل هزاره که حدود ۲۲ یا ۲۳ سال داشته‌اند بین یک تا چهار‌بار شغل خود را تغییر داده‌اند. این را تحقیقات شرکت خدمات مالی SSGA نشان می‌دهد. بر اساس نتایج این تحقیقات، حدود ۴۴ درصد این جوانان تا دو سال آینده، شغل فعلی خود را ترک خواهند کرد.

وقتی یک کارمند کارآزموده تصمیم می‌گیرد شرکت شما را ترک کند، هزینه جایگزین کردن او با یک کارمند دیگر بین ۱۵هزار تا ۲۵ هزار دلار خواهد بود.جوانان نسل هزاره معمولا به دو دلیل شغل خود را رها می‌کنند: آنها یا از کار خود راضی نیستند یا احساس می‌کنند در محل کار فعلی آنها جایی برای پیشرفت وجود ندارد. شرکت‌هایی که اسیر فرآیندهای سلسله‌مراتبی دست و پاگیر هستند، به مرور کارمندان خود را از دست خواهند داد. کارمندان ترجیح می‌دهند در محیط‌های نوآورانه و انعطاف‌پذیرتر کار کنند.

3) یادگیری از حقوق ثابت ماهانه ارزشمندتر است

برای کارکنان نسل هزاره، امکان یادگیری و پیشرفت دائمی اهمیت ویژه‌ای دارد. آنها باید از امکانات و برنامه‌های آموزشی کافی برخوردار شوند و اگر شما این امکانات را برای آنها فراهم نکنید، برای کسب دانش و یادگیری بیشتر، از منابع دیگر کمک خواهند گرفت.

برای جلوگیری از این مساله می‌توانید محیط کار را به گونه‌ای تغییر دهید که کارکنان بخش‌های مختلف بتوانند دانسته‌های خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. با ایجاد یک فضای کاری باز (Open Plan) می‌توانید این فرهنگ را تقویت کنید. راه‌حل دیگر، نصب قفسه‌های کتاب یا ایجاد یک پوشه مشترک در سیستم کامپیوتری شرکت است تا کارکنان بتوانند مقالات، کتاب‌ها یا مواد آموزشی مرتبط با کار را از این طریق در اختیار همکاران خود بگذارند و در راستای یادگیری مشارکتی اقدام کنند.

در عصر حاضر، جوانان نسل هزاره نیروی کار قدرتمند و مهمی هستند که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت. کوچک‌ترین خواسته آنها از شما، یک فرهنگ کاری انعطاف‌پذیر و آزادانه است، اما مطالبات آنها تنها به این یک مورد محدود نمی‌شود. یک جوان نسل هزاره ترجیح می‌دهد برای شرکتی کار کند که اولویت اصلی آن، سلامت و آموزش کارکنان باشد و فعالیت‌هایش به بهبود وضعیت شهروندان و جامعه کمک کند. اگر این اصول را رعایت کنید، می‌توانید توجه بهترین و باهوش‌ترین این جوانان را به کسب‌وکار خود جلب کنید.

منبع: Officespacesoftware.com