رابین‏هود، اپلیکیشنی برای تسهیل معاملات در بورس

گردآوری و ترجمه: مریم رضایی

شرکت رابین‏هود (Robinhood markets) یک شرکت خدمات مالی آمریکایی است که در سال ۲۰۱۳ توسط ولادیمیر تنف (Vladimir Tenev) و بیجو بات (Baiju Bhatt)در کالیفرنیا تاسیس شد.تنف و بات دو هم‏اتاقی بودند که بعد از فارغ‏التحصیلی از دانشگاه استنفورد به نیویورک رفتند و در آنجا به ساخت پلت‌فرم‏های تجاری برای برخی از بزرگ‌ترین نهادهای مالی دنیا مشغول شدند. آنها به تدریج متوجه شدند شرکت‌های معاملات الکترونیکی سهام، برای انجام معاملات خود در بازار تقریبا هیچ مبلغی نمی‏پردازند و فقط ‏برای هر معامله تنها ۱۰ دلار به سرمایه‏گذاران می‏دهند. ایده تاسیس رابین‏هود از همین‌جا شکل گرفت و تنف و بات تصمیم گرفتند از طریق راه‏اندازی یک اپلیکیشن موبایل تکنولوژی را وارد بازار واسطه‏ای خرده‏فروشی کنند. این اپلیکیشن هوشمند به هر فردی امکان می‏دهد در شرکت‌های سهامی عام و صندوق‏های ارزی بورس آمریکا سرمایه‏گذاری کند، بدون اینکه کمیسیون ۶۵ دلاری برای هر معامله بپردازند.

ابزاری که رابین‏هود ایجاد کرده سریع‏ترین رشد را در تاریخ دارد و تعداد مشتریان آن روز به روز در حال افزایش است و بیش از ۲ میلیارد دلار معامله سهام تاکنون با این اپلیکیشن انجام شده است. در سال ۲۰۱۵ رابین‏هود ۵۰ میلیون دلار تامین سرمایه کرد و جایزه «طراحی اپل» را برد. تا مارس ۲۰۱۶ تعداد مشتریان این شرکت به یک میلیون نفر رسید. رابین‏هود تاکنون ۶۶ میلیون دلار در تامین سرمایه‏گذاری مخاطره‏آمیز کسب درآمد کرده است.نحوه درآمدزایی به همان شیوه‏های سنتی صورت می‏گیرد؛ از جمله: دریافت سود از مشتریانی که می‏خواهند به یک حساب مارجین (حسابی که از سوی کارگزاران بورس پیشنهاد می‏شود تا سرمایه‏گذاران از طریق آن بتوانند برای خرید سهام وام بگیرند) ارتقا پیدا کنند.

ویژگی‏ها

رابین‏هود یک کارگزار مجازی بورس است که روی گوشی‏های آی‌فون، اپل واچ و سیستم‏های اندروید نصب می‏شود و به مشتریان امکان می‏دهد با کمیسیون صفر در بورس آمریکا سهام خرید و فروش کنند. تا مه ۲۰۱۵ این شرکت تنها کارگزاری بود که کمیسیون صفر را برای تبادل سهام پیشنهاد داده بود. ۸۰ درصد مشتریان فعلی رابین‏هود از گروه جمعیتی نسل هزاره (جوانان بین ۱۸ تا ۳۰ سال) هستند و میانگین سنی آنها ۲۶ سال است. همچنین ۵۰ درصد کاربران روزانه از این اپلیکیشن استفاده می‏کنند و ۹۰ درصد به صورت هفتگی دوباره به آن مراجعه می‏کنند. رابین‏هود به دنبال توسعه بین‏المللی است و ۲۰ هزار کاربر این شرکت در استرالیا در لیست انتظار هستند.کارکنان رابین‏هود تیمی از مهندسان و طراحانی هستند که محصولات تولیدی خود را به بالاترین کیفیت می‏رسانند. آنها ساده‏سازی را در دستور کار خود قرار داده و معتقدند سیستم پیچیده مقررات، نهادهای مالی و دارایی‏ها می‏تواند برای افراد تازه‏وارد گیج‏کننده باشد. به همین دلیل رابین‏هود محصولات خود را ساده‏، متمرکز و قابل فهم کرده است. آنها معتقدند با این هدف می‏توانند کار ویژه‏ای انجام دهند.

بازار سهام یکی از بهترین ابزارهای موجود برای ثروت‏آفرینی فردی است. ماموریت شرکت رابین‏هود این است که به نسل جدید امکان دهد مالکیت بیشتری در آینده مالی خود داشته باشد تا بتواند اقتصاد جهانی قوی‏تر و سالم‏تری بسازد. در لیست ۵۰ شرکت نوآور سال ۲۰۱۶ مجله Fast Company، رابین‏هود رتبه ۱۱ را به دست آورده است. مدیران شرکت پس از به دست آوردن این عنوان اعلام کردند: «ما مفتخریم که در کنار شرکت‌هایی مثل فیس‌بوک، اوبر، نت‏فلیکس، اپل و الفت قرار گرفته‏ایم.»

کار با اپلیکیشن

کاربران برای متصل شدن به اپلیکیشن باید یک فرم را پر کنند. برای آنها به محض پذیرفته شدن فیلم کوتاهی فرستاده می‏شود که نحوه کار با اپلیکیشن، چگونگی انجام معاملات با کمیسیون صفر در آن توضیح داده می‏شود. کل فرآیند معرفی حدود ۸۰ ثانیه طول می‏کشد، چون کار با اپلیکیشن بسیار ساده است. کاربران می‏توانند به راحتی سهام را به قیمت بازار خرید و فروش کنند و سفارش‏ها را مدیریت کنند. فروش استقراضی، حساب‏های واسطه‏ای و دیگر ابزارهای خرید و فروش سهام در این مرحله در دسترس نیستند. کاربران می‏توانند کمترین سرمایه‏گذاری را داشته باشند، چون هیچ مرز حداقلی برای سرمایه‏گذاری وجود ندارد. این اپلیکیشن دارای ویژگی‏های مناسب دیگری مانند امکان اضافه کردن سهام به لیست، مشاهده اطلاعات اولیه در مورد سهام‏ افراد، حجم معاملات، ظرفیت بازار و غیره و نیز مرور سابقه معاملات و عملکرد پورتفوی شخص است.

مساله دیگر این است که رابین‏هود به جای توسعه پورتفوی خدمات خود تصمیم گرفته با شرکت‌های دیگر فعال در این حوزه شراکت کند، به طوری که همه افراد می‏توانند بر کاری که در آن تخصص دارند متمرکز شوند. به این ترتیب، کاربرانی که حساب کاربری شرکای جدید رابین‏هود مانند StockTwits و Openfolio را دارند، می‏توانند از ویژگی‏ها و خدمات اپلیکیشن‏های آنها استفاده کنند. ولادیمیر تنف در این باره گفته است: «در این فضا تاکنون چنین کاری انجام نشده بود. این کار مشتریان رابین‏هود را به ابزارهای سرمایه‏گذاری قوی مرتبط می‏کند و به شرکایی که خدمات جالبی در حوزه صنایع مالی ارائه می‏کنند، اما پیش از آن قادر نبوده‏اند معاملات موثری را ترتیب دهند، ارزش می‏افزاید.»

در نهایت باید گفت رابین‏هود مثل بسیاری از نوآوری‏های موفق امروز مانند نت‏فلیکس، اوبر، اتسی و AirBnB، تلاش می‏کند دو هدف را محقق کند: یکی ساده‏سازی یک محصول یا خدمات از طریق حذف ویژگی‏های اضافه و هزینه‏های آن و دیگری توجه به استقلال نسل جدید. این شرکت می‏خواهد با کمک به یادگیری نسل جوان برای سرمایه‏گذاری، بدون درگیر شدن با ویژگی‏های اضافی یا برچسب‏های قیمت معاملات سنتی، جایگاه ویژه‏ای برای خود ایجاد کند. به هر حال، برخی منتقدان نگرانند که فراهم کردن امکان خرید و فروش سهام برای سرمایه‏گذاران بی‏تجربه بدون کمترین تلاش و دانشی می‏تواند یک ایده بد باشد.