مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد

منبع: entrepreneur

امروزه فرهنگ شرکتی در محیط کار بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است؛ اما زمانی که VitalSmarts در ماه جولای ۱۲۰۰ کارمند را مورد ارزیابی قرار داد، دریافت که بسیاری از کارفرمایان در این زمینه موفق عمل نکرده‌اند.همواره این شانس وجود دارد که کارمندان محیط کار را به‌عنوان محیطی ببینید که در آن رقابت و پیش‌بینی‌پذیری وجود دارد.در اینجا می‌خواهیم بگوییم که فرهنگ ایده‌آل چگونه است، تفکر کارمندان در مورد آن چیست و اینکه چگونه می‌توانید این شکاف ارتباطی را در شرکت‌تان از بین ببرید:

فرهنگ ایده‌آل

زمانی که شما از نردبان ترقی شرکت بالا می‌روید، نظرات پیرامون فرهنگ شرکت بیش از پیش مثبت می‌شود. رهبران سازمانی موفق محیط کاری سرشار از نوآوری را در سر می‌پرورانند؛ آنها معتقدند که ابزارهای ضروری برای کارمندان برای حرکت موفقیت‌آمیز رو به جلو را فراهم کرده‌اند. آنها اطمینان دارند که همواره روش‌های جدیدی برای بهتر کردن فرآیند کار برای کارمندان ایجاد می‌شود.

این دیدگاه‌ها از یک فرهنگ کاری ایده‌آل شامل یک فرهنگ کار تیمی خواهد شد؛ فرهنگی که در آن کارمندان عقاید مشترک دارند و با یک روش بهره‌ورانه با یکدیگر کار می‌کنند. در این جهان چیزی به نام شکاف بین نسلی وجود نخواهد داشت؛ چرا که کارمندان یک شرکت همگی آموزش یکسان و میزان درستی از دانش برای تکمیل وظایف روزانه خود دارند.

واقعیت کارمندان

Globoforce با مطالعه‌ای بر بیش از ۸۰۰ کارمند تمام‌وقت آمریکایی در نوامبر سال گذشته دریافت که ۴۷ درصد پاسخ‌دهندگان احساس نمی‌کنند که رهبران شرکت‌شان برای ایجاد یک محیط کار انسانی تلاش کنند یا حتی علاقه‌ای از خود نشان دهند. بنابراین شاید کارفرمایان باید بررسی این موضوع را در راس کار خود قرار دهند: کارمندان آنها با واقعیت شکاف بین نسلی، پیشرفت‌های تکنولوژیک و چالش‌ها و ماهیت دائم‌التغییر کار مواجهند. همه این مسائل، موجب می‌شود که نه تنها یک محیط کاری فعال ایجاد نشود، بلکه ناامیدی را در سازمان تزریق کرده و بهره‌وری را کاهش می‌دهد.

شکاف بین نسلی همچنین ایجادکننده تنش در دیدگاه ایده‌آل کار تیمی خواهد بود. کارمندان از گروه‌های سنی مختلف ماهیت کار را به‌طور متفاوتی می‌بینند و ارزش‌های مختلفی برای مزایای گوناگون محیط کار قائل هستند. Unify با پژوهش بر ۹ هزار دانش‌ورز1 در ماه ژانویه، دریافت که دانش‌ورزان ۱۶ تا ۲۴ سال محیط کار ایده‌آل را خلاق، موفق و جذاب توصیف می‌کنند. در مقابل، دانش‌ورزان ۳۵ تا ۴۴ سال می‌خواهند تا بخشی از محیط کاری باشند که خلاق، موفق و حامی است.

در یک کار تیمی با یک نسلی که به دنبال هیجان و جذابیت در محیط کار است و نسل دیگری که به دنبال حمایت است، این فاصله‌ها می‌تواند برحسب درک کارمندان از طرف مقابل محو شود. این نوع از ارتباط ناصحیح می‌تواند شادی و بهره‌وری کارمندان را از بین ببرد. این احساس که ابزارهای درست در دسترس نیستند یا به‌روز نمی‌شوند می‌تواند فرهنگ یک شرکت را دچار یک وقفه ناامیدکننده و بی‌حاصل کند. شرکت‌هایی با تکنولوژی قدیمی و شرکت‌هایی با تکنولوژی جدیدتر اما بدون آموزش مستمر، به خودشان و کارمندان‌شان صدمه می‌زنند. رشد نوآوری اتفاق نمی‌افتد؛ مگر اینکه کارمندان بتوانند به صورت حرفه‌ای موانع بازدارنده تکنولوژیک را کنار بزنند.

چگونه می‌توان این شکاف را از بین برد؟

درک چگونگی نگاه کارمندان به فرهنگ شرکتی، در شاد و بهره‌ور نگه داشتن آنها تاثیر بسزایی دارد. ارائه اهداف خاص به کارمندان، اطمینان دادن به آنها از اینکه صدای آنها در سازمان شنیده می‌شود و برای رفع مشکلات آنها تلاش می‌شود، تنها چند راه برای ایجاد موفقیت و تفاهم بین آنهاست. در این مفهوم، ابزارهای مدیریت عملکرد، مانند (Reflektive) بازخورد فوری، بازبینی‌های عملکرد و تنظیم هدف را قادر می‌سازد. گوش دادن به هر نوع بازخورد از سوی کارمندان به کارفرمایان دیدگاهی از واقعیت را ارائه خواهد داد؛ دیدگاهی که ممکن بود بدون شنیدن این بازخوردها در آنها ایجاد نمی‌شد. این دیدگاه جدید و آنلاین به کارفرمایان کمک می‌کند تا یک نقشه راه جدید برای فرهنگ محیط کار ترسیم کنند.

بررسی‌های عملکردی به کارمندان کمک می‌کند تا در مورد پیشرفت‌هایشان با کارفرمایان در ارتباط باشند. نوآوری زمانی افزایش می‌یابد که کارمندان درک کاملی از آنچه برای بهبود سازمان مورد نیاز است داشته باشند. بررسی‌های جداگانه برای هر کارمند مهم است؛ چرا که هر فرد احساس می‌کند عملکرد او فارغ از طیفی از مسوولیت‌های شغلی مورد بازبینی قرار می‌گیرد. تعیین اهداف در جلسات هفتگی مرحله بعدی است. تنظیم هدف می‌تواند فرآیند از بین بردن شکاف بین نسلی را با تشویق کار تیمی شروع کند. تشویق به تعیین هدفی که همه دیدگاه‌ها از همه نسل‌ها را شامل شود، اعضای تیم را به یکدیگر نزدیک‌تر خواهد کرد بنابراین ایجاد راهبردهایی که یک وظیفه را برای نسل جوان‌تر «جذاب و هیجان‌انگیز» کند و ارائه ابزارهایی برای کمک به همه افراد، قطعا نشان‌دهنده «حمایت» از نسل قدیمی‌تر خواهد بود.

پژوهش Unify که در بالا توضیح داده شد همچنین دریافته است که محیط کار ایده‌آل یک محیط کار غیررسمی است. ۹۵درصد دانش‌ورزان اذعان داشته‌اند که تمایلی به‌کار در یک محیط تحت کنترل ندارند. با به‌خاطر داشتن این آمارها در ذهن، شاید مهم‌ترین هدفی که می‌توانید به‌منظور ایجاد یک فرهنگ شرکتی منسجم وضع کنید و به آن دست یابید، کشف این نکته است که چه چیزی برای کارمندان‌تان بیشترین اهمیت را دارد و سپس برای دستیابی به آن وارد عمل شوید.

پی‌نوشت:

۱- دانش‌ورز به کارکنان فنی و حرفه‌ای گفته می‌شود که کارشان مبتنی بر اطلاعات است. در واقع کار اصلی آنها توسعه و استفاده از دانش است. مانند دانشمندان، مهندسان و مدیران فناوری.