مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد

منبع: agilevietnam

کشور ویتنام در جنوب شرقی آسیا و با جمعیتی حدود ۹۰میلیون نفر، پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی تلاش بسیاری برای آزادسازی اقتصاد خود کرد و در سال ۲۰۰۷ به عضویت سازمان تجارت جهانی درآمد. شهرهای هانوی، هوشی‌مین، هایفونگ و هویه از شهرهای مهم و استراتژیک ویتنام به‌شمار می‌روند.

اقتصاد

امروزه ویتنام فرصت‌های بسیاری به سوی شرکت‌های خارجی برای انجام کسب و کار با این کشور گشوده است. با گشوده شدن درهای اقتصاد ویتنام، شرکت‌های خارجی بیشتری خواستار سرمایه‌گذاری در این کشور هستند. گرچه بزرگ‌ترین اقتصادهای نوظهور جهان شامل روسیه، برزیل و چین دچار تزلزل شده‌اند، اما رشد اقتصادی ویتنام امسال حدود ۷درصد بوده (که نسبت به سال ۲۰۱۵ ثابت مانده است) و در نتیجه آن را میان سریع‌ترین رشدهای اقتصادی جهان قرار خواهد داد. افزایش تقاضای داخلی و شکوفایی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به ویتنام کمک کرده است تا بتواند با تهدید‌های جهانی روبه‌رو شود که موجی از فروش سهام و تنزل ارزش پول را به همراه داشته است. به نظر می‌رسد این کشور دوران‌گذاری را شروع کرده است که اصلاحات و رشد اقتصادی را ایجاد خواهد کرد. پیش‌نویس برنامه اجتماعی-اقتصادی حزب کمونیست برای سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ نشان می‌دهد که این کشور هدفی بیش از ۷ درصد متوسط سالانه را در برنامه خود قرار خواهد داد. برنامه پیش‌نویس اقتصادی ویتنام نشان می‌دهد که دولت این کشور خواستار افزایش سرانه تولید ناخالص داخلی از ۳۲۰۰ دلار به ۳۵۰۰ دلار تا سال ۲۰۲۰ است. این مقدار در مقایسه با تخمین صندوق بین‌المللی پول در سال ۲۰۱۵ که حدود ۲۱۷۱ دلار است به مراتب بیشتر است و تورم زیر ۵ درصد نگه داشته خواهد شد.

زبان

زبان رسمی ویتنامی‌ها یک «زبان نواختی»1 است که می‌توان آن را با زبان رسمی کامبوجی (خمر) مقایسه کرد. در هر سیلاب، ۶لحن و آهنگ مختلف وجود دارد که هر کدام می‌توانند معنی کلمه را تغییر دهند و این موضوع باعث شده تا اغلب یادگیری این زبان برای خارجی‌ها دشوار باشد.

جامعه

آموزه‌های کنفوسیوس تاثیر بسزایی بر تفکر و سنت ویتنامی‌ها به‌خصوص توصیف ویتنامی‌ها از جایگاه فرد در جامعه داشته است. این مکتب سیستمی از رفتارها و اصول اخلاقی است که بر تعهدات افراد نسبت به یکدیگر و بر مبنای رابطه آنها تاکید دارد. با تاثیر از ساختار سلسله‌مراتبی مکتب کنفوسیوس کاملا معمول است که تفکر اکثر کارمندان ویتنامی به گونه‌ای باشد که آنها را متعهد به احترام به افرادی در جایگاه بالاتر یا مسن‌تر از خودشان سازد.

جلسات

قرار ملاقات‌ها باید چند هفته قبل برنامه‌ریزی شود. بهترین ابزار برای انجام چنین کاری از طریق یک نماینده محلی است که می‌تواند به عنوان منبع، مترجم یا مفسر عمل کند. توجه داشته باشید ویتنامی‌ها به‌خصوص در جلسات کاری بسیار وقت‌شناس هستند. گرچه بازه زمانی حدود ۵ دقیقه دیر رسیدن به جلسات عموما در فرهنگ کسب‌وکار این کشور پذیرفته شده است.

توجه داشته باشید که استخدام یک مترجم در جلسات با ویتنامی‌ها می‌تواند بسیار مفید باشد؛ چرا که بسیاری از ویتنامی‌ها در استفاده از زبان بومی خود نسبت به زبان انگلیسی راحت‌تر هستند. البته هر زمان که یک خارجی بخواهد چند کلمه ویتنامی یاد بگیرد بسیار مورد تحسین واقع می‌شود. به‌طور مثال عبارت « Xin Chao» که
«seen chow» تلفظ می‌شود به معنای «سلام» است. برای ایجاد موفقیت در کسب‌وکارتان نیاز به پرورش این روابط دارید.

روابط کاری

رابطه کاری در ویتنام بعد از مدتی به ناچار یک رابطه اجتماعی می‌شود، برخلاف روابط کاری غربی‌ها که حرفه‌ای و شاید محافظه‌کارانه باقی می‌ماند. تبعیض جنسیتی معمولا در محیط کار رایج نیست. گرچه در واقعیت در صنایعی مانند صنعت نرم‌افزار کارمندان زن بسیار کمتری نسبت به کارمندان مرد حضور دارند اما این موضوع چندان ربطی به تبعیض جنسیتی ندارد. کارمندان ویتنامی معمولا نیاز به ایجاد اعتماد شخصی با سایرین خارج از محیط کار دارند تا کار تیمی و همکاری را افزایش دهند. و این دلیلی است که چرا شرکت‌ها در ویتنام هر چند ماه یک بار، معمولا بودجه‌ای برای اعضای تیم برای خوردن شام یا نوشیدن قهوه در فضای خارج از کار در نظر می‌گیرند یا امکان شرکت در برخی فعالیت‌های ورزشی را برای اعضای تیم فراهم می‌کنند. در کسب‌وکار، یک قرارداد، عموما با دعوت شریک کاری به شام و دیگر فعالیت‌های سرگرم‌کننده امضا می‌شود. کارت ویزیت: برای ارائه کارت ویزیت از دو دست استفاده کنید. زمانی که کارت ویزیت کسی را می‌گیرید یا برعکس، مودبانه است که اندکی آن را بررسی کنید و سوالاتی بپرسید که شاید حتی پرسش‌های واضح به نظر بیایند مثلا «شما در شهر هوشی‌مین مستقر هستید؟»

مرخصی سالانه و تعطیلات عمومی

طبق قانون کار ویتنام، کارمندان باید حداقل 12 روز در سال مرخصی سالانه داشته باشند. برخی شرکت‌ها می‌توانند بالای 20 روز مرخصی سالانه برای کارمندان داشته باشند. کارمندان ویتنامی معمولا همه مرخصی سالانه خود را برای یک تعطیلات طولانی ذخیره نمی‌کنند. بجای آن، معمولا چندین مرخصی کوتاه در سال می‌گیرند. ویتنام 10 روز تعطیلات عمومی دارد و عید تت (جشن سال نو در ویتنام) بزرگ‌ترین تعطیلات عمومی در این کشور است. گرچه تعطیلات رسمی عید تت تنها 5 روز است؛ مردم معمولا چند روز نیز به این تعطیلات اضافه می‌کنند تا از تعطیلات سالانه خود در این زمان نهایت بهره را ببرند.

پی‌نوشت:

1. زبان نواختی (Tonal Language) گونه‌ای از زبان است که با تغییر شیوه ادای واژه‌ها می‌توان معانی دیگری ایجاد کرد.