نویسنده: Alexandra Samuel

مترجم: سارا نظیفی فرد

منبع:HBR

اگر فکر می‌کنید رسانه‌های اجتماعی فقط مکانی برای به اشتراک‌گذاری تصاویر سلفی در تعطیلات و دستورا‌لعمل‌ پخت کیک و کلوچه‌ است، ممکن است که ایده بهره‌برداری از رسانه‌های اجتماعی جهت توسعه مهارت‌ها به نظرتان احمقانه به نظر برسد. ولی راه‌های بسیاری برای استفاده از رسانه‌های اجتماعی وجود دارد که شما می‌توانید از آنها به سادگی برای ایجاد مهارت‌های حرفه‌ای، دانش و ارتباطات استفاده کنید.برای درک ارزش یادگیری از رسانه‌های اجتماعی، این سه سوال را از خودتان بپرسید:

می‌خواهم چه چیزی را بیاموزم؟

می‌خواهید که در مورد مهارت‌تان بیشتر بدانید؟ پیشتازان هوشمند صنعت را در لینکدین و توییتر دنبال کنید تا دریابید چه چیزی را مطالعه می‌کنند و در مورد چه چیزی فکر می‌کنند. در توییتر می‌توانید از هشتگ‌های مهم صنعت برای کشف منابع خوب و جدید استفاده کنید. بهترین وبلاگ‌ها و پادکست‌های حوزه‌تان را جست‌وجو کنید و زمانی که داستانی جالب توسط همکاران‌تان به صورت آنلاین به اشتراک گذاشته می‌شود، آن را مطالعه کنید یا گوش دهید. در مورد حوزه فرعی یا موضوعی که در مرحله بعد می‌خواهید بیاموزید فکر و مطالعات‌تان را در آن حوزه متمرکز کنید تا به جای یادگیری جزئی مسائل فراوان، دانشی عمیق در مورد آن حوزه به دست بیاورید.

در مورد شکاف‌های مهارتی‌تان هم فکر کنید. اگر ارائه‌های فراوانی دارید و از جدول‌های خسته‌کننده اکسل خسته شده‌اید، به اینفوگرافی‌های شبکه اجتماعی پینترست (Pinterest) نگاهی بیندازید تا در مورد نحوه ارائه بهتر داده‌های‌تان ایده‌هایی بیاموزید. اگر مدیریت زمان برایتان یک موضوع همیشگی است، فهرست متخصصان بهره‌وری را روی توییتر دنبال کنید تا به آخرین راهنمایی‌های‌شان دست پیدا کنید.استفاده از رسانه‌های اجتماعی در چنین حوزه‌هایی نه‌تنها باعث تقویت مجموعه مهارت‌های حرفه‌ای‌تان می‌شود، بلکه به شما در گسترش شبکه‌تان هم کمک می‌کند. با اشتراک دوباره منابع سودمندی که در توییتر و لینکدین یافته‌اید، می‌توانید دیگر افراد علاقه‌مند به موضوعات مشابه را بیابید و یک گروه یادگیری تشکیل دهید.

چه زمانی برای یادگیری وقت دارم؟

رسانه‌های اجتماعی می‌توانند روشی موثر در پیگیری توسعه مهارت‌های تخصصی باشند، چراکه در زندگی روزانه‌تان به سادگی جای دارند. بله درست است که می‌توانید از حضور در چند کنفرانس معدود در سال چیزهای زیادی بیاموزید، ولی هیچ چیز مثل فرآیند یادگیری مداوم نیست که شما را هیجان‌زده و به فکر کردن به شیوه‌های جدید و خلاقانه وادار می‌کند. در مورد اینکه چه وقت برای یادگیری زمان و انرژی ذهنی دارید و چه چارچوبی برای برنامه‌ریزی شما بهتر است، کمی فکر کنید. سپس از شبکه اجتماعی‌تان برای یافتن اطلاعات مدنظرتان در قالبی که به آن نیاز دارید استفاده کنید.

مثلا اگر می‌خواهید هنگام ورزش کردن و انجام کارهای منزل یا مسافرت‌های درون شهری بر روی رشد شخصی‌تان کار کنید، این اوقات برای گوش دادن به پادکست‌هایی که کشف کرده‌اید عالی هستند.اگر با وسایل حمل‌ونقل عمومی مسافرت درون‌شهری می‌کنید و می‌توانید در آن اوقات مطالعه کنید، از یک آر.اس.اس خوان (RSS Reader) همچون فیدلی استفاده کنید. فیدلی نرم‌افزاری است که می‌توانید از آن برای ثبت‌نام در وبلاگ‌های حوزه‌ کاری‌تان استفاده کنید.اگر واقعا به جای اینکه آخرین عناوین را به صورت گذرا مرور کنید، زمان خود را در خواندن و گوش دادن به منابعی که کشف کرده‌اید سپری کنید، می‌توانید چیزهای زیادی بیاموزید.

از چه کسی می‌خواهم یاد بگیرم؟

بسیاری از ما زمانی که جزئی از یک گروه هستیم بهتر یاد می‌گیریم. اینجاست که رسانه‌های اجتماعی خوش می‌درخشند، چراکه این رسانه‌ها همواره به دنبال توانمند ساختن فرد در به اشتراک گذاشتن ایده‌ها با دیگر افراد هستند، این رسانه‌ها همراه با گروهی از افراد که دوست دارند ایده‌ها و تفکرات‌تان را بشنوند و ایده‌ها و تفکرات خودشان را به اشتراک بگذارند، روشی عالی در یادگیری فعال هستند.

روش‌های بسیاری برای یافتن یا شکل دادن به یک گروه آنلاین یادگیری وجود دارند. اگر به دنبال گروهی حرفه‌ای هستید (گروهی از همکاران حوزه‌ کاری‌تان که تفکرات یا بهترین اقدامات‌شان را به اشتراک می‌گذارند) می‌توانید این گروه‌ها را در لینکدین یا تلگرام بیابید.

برای یافتن گروهی که مناسب‌تان باشد، از دوستان یا همکاران‌تان پرس‌وجو کنید، آنها یا عضو گروه‌های حرفه‌ای یا گروه‌های یادگیری هستند یا اینکه می‌توانند در حوزه خاص یا در زندگی شغلی‌تان به شما کمک کنند. هرچه در مورد آنچه می‌خواهید بیاموزید و در مورد نوع افرادی که می‌خواهید از آنها یاد بگیرید دید روشن‌تری داشته باشید، احتمال یافتن گروه مناسب‌تان بیشتر می‌شود.

براساس تجربه‌ ارزشمندترین گروه‌ها، گروه‌های کوچکی هستند که فقط با دعوت شکل می‌گیرند و در آن گروه هر یک از اعضا حداقل یکی دیگر از اعضای گروه را می‌شناسد. در نتیجه سطحی از اعتماد لازم در افراد برای به اشتراک گذاشتن تجربه‌ها و نکات شخصی و پرسیدن سوال‌هایی که در محیط‌های عمومی احساس راحتی در پرسش وجود ندارد ایجاد می‌شود.

مشخص کردن انگیزه یادگیری به این‌صورت که چه چیز را می‌خواهید بیاموزید و چه موقع قصد یادگیری دارید و از چه کسی می‌خواهید بیاموزید، رسانه‌های اجتماعی را به منبعی نیرومند و مناسب به‌منظور رشدِ مداوم مهارت‌تان تبدیل می‌کند. بله، البته که هنوز هم می‌توانید از صبحانه‌تان عکس بگیرید و در رسانه‌های اجتماعی منتشر کنید، ولی هنگامی که آماده کار حرفه‌ای شدید، به خاطر داشته باشید که رسانه‌های اجتماعی می‌توانند به شما در هدفِ بعدی شغلی‌تان هم کمک کنند.