مهار امواج ضد محیط زیستی کسب‌وکارهای خدماتی

نویسندگان: دارسی هیچکاک و مارشا ویلارد
مترجم: مهدی نیکوئی
منبع: کتاب حرکت به سمت پایداری

سبز شدن یک کسب‌وکار شاید به این معنا باشد که آثار منفی آن را بر محیط پیرامونی به حداقل برسانیم. با این حال بیشترین اثراتی که یک کسب‌وکار خدمات بر محیط پیرامون خود می‌گذارد، به‌طور مستقیم از فعالیت‌های عملیاتی آن ایجاد نمی‌شود؛ بلکه اثرات غیرمستقیم آن هستند که قابل توجه خواهند بود. به‌عنوان مثال، زمانی که یک معمار اقدام به طراحی یک ساختمان می‌کند، ممکن است که فعالیتش پاک به نظر برسد. ممکن است که تنها راه بهبود اثرگذاری آن بر محیط زیست و همچنین جامعه انسانی، استفاده از کاغذهای بازیافتی یا جوهرهای دوستدار محیط متصور شود اما داستان پیچیده‌تر از این حرف‌ها است. زمانی که ساختمان طراحی شده ساخته شد، میزان مصرف انرژی، میزان گازهای گلخانه‌ای تولیدی، اثر بر تراکم جمعیت، عادت‌های مصرفی، ترافیک و بسیاری از عوامل دیگر شکل می‌گیرند که همه و همه به‌طور غیرمستقیم توسط معمار بنا ایجاد شده‌اند.

برخی از کسب‌وکارها ترجیح می‌دهند که این اثرات غیرمستقیم را نادیده بگیرند اما شما می‌توانید با اهمیت دادن به آنها خود را متمایز کنید. در این صورت وجهه اجتماعی خود را افزایش می‌دهید. اثرگذاری منفی بر محیط پیرامون یک کسب‌وکار (هر اندازه هم که غیرمستقیم باشند)، می‌تواند در نهایت شما را زمین‌گیر کند. دلیل این موضوع افزایش تقاضای جامعه برای پاسخگویی و مسوولیت‌پذیری شرکت‌های مختلف است. آنها در آینده نزدیک انتظار دارند که شما تمام اثرات مستقیم و غیرمستقیم خود را بر محیط پیرامون مدیریت کنید. چنین واکنشی نسبت به آثار موج‌مانند فعالیت‌های خدماتی در جهان شروع شده و اکنون بسیاری از کسب‌وکارها می‌دانند که با نگاه موشکافانه‌تر خود نسبت به فعالیت‌های عملیاتی‌شان می‌توانند حمایت اجتماعی بیشتری برای خود به دست بیاورند. مثال‌هایی از این دست را می‌توانید در زیر مشاهده کنید:

• بانک ساحلی پاسیفیک آمریکا، یک بانک کوچک واقع در ایالت واشنگتن است. آنها برای این منظور تاسیس شدند تا به دنبال بازسازی و سرمایه‌گذاری‌های زیست‌محیطی پایدار باشند. ماموریت منحصربه‌فرد این بانک باعث شد تا منابع مالی و سپرده‌های مختلفی از گوشه‌وکنار آمریکا جذب کند. آنها سپس از یک سیستم رتبه‌بندی اقتباس شده از موسسه «نچرال استپ» استفاده کردند تا متقاضیان وام خود را اولویت‌بندی کنند. بانک ساحلی به این صورت توانسته برای پروژه‌هایی تامین اعتبار کند که بیشترین منافع زیست‌محیطی و اجتماعی را به همراه دارند.

• بن اپتیت، کسب‌وکاری است که کافه‌تریاهای واقع در تعدادی از سازمان‌ها و دانشگاه‌های آمریکا را اداره می‌کند. آنها برای رقابت در بازار خوراکی‌ها، استراتژی گوشه دنج را در دستور کار قرار دادند ومبادرت به ارائه غذاهای سالم ارگانیک و فصلی کردند. آنها فهرست‌های حمایت از گونه‌های در معرض انقراض را در دستور کار قرار دادند و فقط آن دسته از ماهیانی را در منوهای غذایی خود قرار دادند که در طبیعت به وفور یافت می‌شوند. آنها همچنین اقدام به تحریم کشاورزانی کردند که شرایط مناسب زندگی را برای کارگران مهاجر خود فراهم نکرده بودند. بن اپتیت همچنین اقدام به ارائه مزایای مناسب و حقوق بالاتر از بازار به کارگران خود کرده است.

• هتل دابل‌تری در پورتلند اورگان این گزینه را برای میهمانان خود فراهم کرده است که بتوانند براساس پیشنهادهای سازمان‌های محیط‌زیست، میزان تولید گازهای گلخانه‌ای اتاق خود را کاهش دهند. هر چند هزینه این اقدام برای مسافران، اندک است (اغلب کمتر از یک دلار)، منابع مالی جمع شده رقم قابل توجهی می‌شود که می‌تواند راه رسیدن به یک محیط‌زیست سبزتر باشد.

• برگرویل که یک رستوران فست‌فود زنجیره‌ای است، خود را متعهد به آن کرده تا تمام همبرگرهایش را از «کانتری‌نچرال‌بیف» خریداری کند. کانتری نچرال بیف یک شرکت تعاونی تشکیل شده از بیش از ۴۰ مزرعه بزرگ خانوادگی است که دام‌های خود را به صورت طبیعی پرورش می‌دهند. آنها از هیچ هورمون، آنتی‌بیوتیک، غلات اصلاح ژنتیک یا محصولات فرعی حیوانی استفاده نمی‌کنند. این شراکت بزرگ باعث شده که از طریق تهیه محصولات غذایی باکیفیت، تعدادی از مزارع خانوادگی را نجات دهد. برگرویل سال‌ها با این شرکت تعاونی همکاری کرده تا آنها بتوانند تولیدات خود را افزایش دهند و زمینه گسترش فعالیت‌ها هم فراهم شود. این رستوران زنجیره‌ای همچنین اقدام به ارائه نوشیدنی‌ها و معجون‌های ویژه‌ای می‌کند که از محصولات محلی ارگانیک تهیه شده‌اند. آنها همچنین برای اداره کردن تمام رستوران‌ها و فروشگاه‌های خود، انرژی سبز خریداری می‌کنند.

• استیپلز که تامین‌کننده تجهیزات اداری است، با سازمان غیرانتقاعی متافور همکاری نزدیکی دارد تا از اقدامات جنگلی مسوولیت‌پذیرانه حمایت کند. اکنون بیشتر محصولات کاغذی استیپلز حداقل حاوی ۳۰ درصد از مواد بازیافتی است. آنها همچنین به همراه ۱۱ تولیدکننده محصولات کاغذی بزرگ آمریکا یک گروه مطالعاتی تشکیل داده‌اند تا ابزاری برای ارزیابی میزان سبز بودن محصولات به خریداران ارائه کنند. به این تلاش‌ها باید ارائه خدمات بازیافت برای تجهیزات الکترونیک، جوهر چاپگر و سایر محصولات اداری را هم اضافه کرد.

• مک‌دونالد به تازگی نفوذ خود را بر تامین‌کنندگانش افزایش داده است. این رستوران زنجیره‌ای به‌ویژه بر مرغداری‌های تامین‌کننده تخم‌مرغ مورد نیاز برای منوهای صبحانه‌اش نظارت دارد. براساس دستور‌العمل آنها، مرغداری‌ها باید از قفس‌های بزرگ و راحت برای طیور استفاده کنند و همچنین مجاز نیستند برای افزایش تولید تخم‌مرغ اقدام به جیره‌بندی آب کنند. آنها همچنین به دنبال محدود کردن استفاده از آنتی‌بیوتیک هستند که هم‌اکنون به رودخانه‌ها هم راه یافته و مشکلات بسیاری برای سیستم ایمنی بدن ایجاد کرده است. این تلاش به این دلیل شکل گرفت که در حال حاضر حدود ۷۰ درصد از آنتی‌بیوتیک تولیدی آمریکا به مصرف دام‌ها می‌رسند تا رشدشان افزایش یابد و نقشی در درمان بیماری ندارند. مک‌دونالد با اجرای سیاست «ضد آنتی‌بیوتیک»های رشد، فشار بیشتری بر بخش کشاورزی جهان می‌گذارد تا فعالیت‌های خود را اصلاح کنند.

nikoueimahdi@gmail.com