گردآوری و ترجمه: مریم رضایی

زیرو (Xero) یک شرکت نرم‏‏افزاری واقع در نیوزیلند است که نرم‏افزارهای حسابداری مبتنی بر رایانش ابری را برای کسب‏وکارهای کوچک و متوسط تولید می‏کند. محصولات این شرکت بر مدل «نرم‏افزار به‌عنوان خدمات» (SaaS) مبتنی است که به صورت ثبت اشتراک آنها را به فروش می‏رساند. شرکت زیرو در سال ۲۰۰۶ در ولینگتن نیوزیلند توسط راد دروری (Rod Drury) و همکار حسابدارش به نام همیش ادوارد (Hamish Edwards) تاسیس شد. این دو حس کرده بودند سیستم حسابداری سنتی با استفاده از کامپیوترهای شخصی قدیمی شده و تصمیم گرفتند یک محصول مدرن مبتنی بر رایانش ابری تولید کنند.


اولین در رشد نوآوری

نشریه فوربس در سال 2015 برای دومین سال متوالی زیرو را به‌عنوان برترین شرکت در میان 100 شرکت از نظر رشد نوآوری قرار دارد. فوربس شرکت‌هایی را در این لیست قرار می‏دهد که سرمایه‏گذاران از آنها انتظار نوآوری در زمان حال و آینده را دارند. شرکت زیرو در همان زمان اعلام کرد که سال 2015 در زمینه‏های مختلف رشد قابل توجهی داشته است: «ما به یکی از شرکت‌هایی که سریع‏ترین رشد را در زمینه SaaS دارد تبدیل شده‏ایم و درآمد حاصل از اشتراک‏هایمان را با افزایش 81درصدی به 9/ 120 میلیون دلار و درآمد عملیاتی را با افزایش 77 درصدی به 9/ 123 میلیون دلار رسانده‏ایم. در طول 9 سال گذشته، نرخ بالای رشد ما نشان داده که کسب‏وکارهای حوزه SaaS عملکرد خوبی داشته‏اند و می‏توانند نسبت به کسب‏وکارهای سنتی سریع‏تر رشد کنند.» این شرکت در گزارشی در سال 2016، درآمد عملیاتی خود را 2/ 141 میلیون دلار اعلام کرد.

در پس نمودار رشد زیرو چیزی وجود دارد که کاربران را به این شرکت علاقه‏مند کرده است. از نظر اندی لارک، مدیر بازاریابی شرکت زیرو، یکی از ویژگی‏های این شرکت آن است که بر خلاف سایر رقبا در استرالیا، زیرو یک برند جهانی است: «اگر به اولویت‏های بازاریابی ما در سطح جهان نگاه کنید، با داستان واقعا جالبی مواجه می‏شوید، چون ما یکی از سریع‏ترین شرکت‌های دنیا از نظر خدمات SaaS هستیم. ما عمدتا بر رشد واقعی متمرکز هستیم و هر تاکتیکی که به این رشد منجر شود، آن را دنبال می‏کنیم.»

دروری پس از انتخاب شدن شرکتش به‌عنوان برترین شرکت از نظر رشد نوآوری، در مورد ایده تاسیس آن گفته بود: «این موضوع همیشه من را ناراحت می‏کرد که استخراج اطلاعات از نرم‏افزارهای بزرگ مالی کار بسیار سختی است. ما اتفاقاتی را که در این حوزه رخ می‏داد بررسی کردیم؛ اینکه می‏توان اپلیکیشن‏های اینترنتی واقعا ساده‏ای را طراحی کرد تا دیگر نیازی به نصب نرم‏افزار وجود نداشته باشد. اما این نوآوری در کسب‏وکارهای کوچک رخ نمی‏داد و من این را یک فرصت واضح دانستم.»

دروری که در دنیای نرم‏افزار کاملا آماتور بود، به مدت چند هفته خودش را در دفتر کارش حبس کرد و یک نرم‏افزار حسابداری نوشت که با اینترنت کار می‏کرد. او در ابتدا حس بسیار خوبی داشت، اما در ضمن متوجه شد که راه‏اندازی یک شرکت نرم‏افزار حسابداری به سرمایه هنگفتی نیاز دارد و او چنین پولی نداشت. بنابراین، این ایده را نگه داشت و شرکت کوچک دیگری را تاسیس کرد و بعد از دو سال آن را فروخت و هزینه تاسیس زیرو را با کمک ادوارد تامین کرد.

این اقدام به معنای مطرح کردن یک سوال مهم بود: صاحبان کسب‏وکارهای کوچک در رابطه با ابزارهای حسابداری واقعا به چه چیزی نیاز دارند؟ آنها برای یافتن پاسخ این سوال به یک طرح ساده رسیدند؛ اینکه همه این افراد از یک مسیر مشابه استفاده می‏کنند. او می‏گوید: «ما فهمیدیم همه این صاحبان کسب‏وکار هر روز به دفتر کارشان می‏روند، کامپیوتر خود را روشن می‏کنند، تا ویندوز بالا بیاید برای خودشان یک فنجان قهوه می‏ریزند، سپس پشت میزشان برمی‏گردند، اخبار را مرور می‏کنند و اولین اقدام کاری آنها این است که امور حسابداری و بانکی خود را به صورت اینترنتی چک کنند. آنها می‏خواستند بدانند از شب گذشته تاکنون چه پول‏هایی به حسابشان آمده، در حال حاضر چقدر نقدینگی دارند و چه پرداخت‌هایی را می‏توانند انجام دهند.»‏

بررسی این موضوع جرقه ایده تازه را زد و دروری و ادوارد مثل همه نوآوران بزرگ دیگر، پرسش‏هایی انگیزه‏بخش را مطرح کردند: چه می‏شود اگر معاملات بانکی را از آنها بگیریم؟ چه می‏شود اگر بتوانیم از طرف صاحبان کسب‏وکار با بانک‏ها مرتبط شویم و داده‏های حسابداری آنها را با یک نرم‏افزار اول صبح آماده در اختیارشان قرار دهیم؟

این پرسش‏ها بود که به تولید نرم‏افزار حسابداری زیرو منجر شد و این نرم‏افزار همه چیز را متحول کرد. دروری می‏گوید: «این اولین پیشرفت مهم در فرآیند کسب‏وکار بود که طی 20 سال گذشته شاهد بوده‏ام.» نوآوری زیرو اکنون از نرم‏افزار حسابداری فراتر رفته و کارهای زیادی انجام می‏دهد؛ از کارهای اتوماتیک مربوط به بانکداری و کارت‏های اعتباری تا صدور صورتحساب، حساب‏های پرداختنی، سفارش‌های خرید، استهلاک دارایی‏های ثابت و... .

زیرو اکنون دفاتر خود را به استرالیا، انگلستان و آمریکا توسعه داده است. به علاوه این شرکت لیست‏های حقوق را برای کاربران در بازارهای استرالیا و آمریکا ثبت می‏کند. کاربران می‏توانند به تیم‏های محلی در نیوزیلند، استرالیا، اروپا و آمریکا دسترسی داشته باشند. کلیه داده‏های مالی به صورت ابری در یک دفتر کل واحد ذخیره می‏شوند و بنابراین کاربران می‏توانند روی یک مجموعه یکسان از حساب‏ها، فارغ از مکانی که در آن هستند یا سیستم عاملی که دارند، کار کنند. در سال 2011 زیرو اپلیکیشن‏های موبایل برای سیستم‏ عامل‏های اندروید و iOS را نیز منتشر کرد. پیتر کارپاس، مدیرعامل دفتر آمریکای شمالی شرکت گفته یکی از مسائلی که باعث موفقیت بیش از حد زیرو شده این است که کارمندان تشویق می‏شوند دائم سوال بپرسند. مدیریت ارشد شرکت آنچه را که با هیات‌مدیره در میان می‏گذارد، با کل سازمان مطرح می‏کند و در مورد هر جنبه از کار شرکت امکان شفافیت و گفت‏وگوی کامل را فراهم می‏کند.