منبع: کتاب پرفروشLittle things matter

مترجم: سید حسین علوی لنگرودی

بخش دوم/ قسمت بیستم

تحقق خودمدیریتی نیز به مانند هر فرآیند دیگری نیازمند راهبردها و استراتژی‌هایی است که با درک درست و پیاده‌سازی مطلوب آنها می‌توان به یک خودمدیر کارآمد و کاربلد تبدیل شد. در بخش نخست این مطلب به پنج راهبرد اصلی در ارتباط با خودمدیریتی اشاره کردیم که عبارت بودند از: کاملا متعهد به هدفی مشخص باشید، ابتکارعمل را در دست بگیرید و آن را حفظ کنید، صرفه‌جویی کنید تا منابع خود را افزایش دهید، از تعیین موقعیت راهبردی استفاده کنید و کارهای غیرمنتظره انجام دهید. در این بخش به پنج مورددیگر از راهبردهای کلیدی خودمدیریتی اشاره خواهد شد.

1- مواردی را ساده نگه دارید. اگر می‌خواهید کمتر دچار اشتباه شوید، راهبرد خود را ساده نگه دارید. راهبردها و مفاهیم ارزشمند آنهایی هستند که هرگز منجر به پیچیدگی بسیار نمی‌شوند و اجرای آنها ساده است. در نقطه مقابل، راهبردهای پیچیده به‌دلیل دشواری در پیاده‌شدن و اجرا معمولا به نتایج موردنظر منتهی نمی‌شوند و دردی را دوا نمی‌کنند. این برخلاف تصور عامه مردم است که فکر می‌کنند راهبردها هرچه پیچیده‌تر و دامنه‌دارتر باشند بهترند.

2- همزمان جایگزین‌های چندگانه‌ای را تهیه کنید. چون مطمئنا برخی اقدام‌های ناشی از تصورات شما درست از آب درنمی‌آیند، پس باید همیشه «طرح B» را داشته و آماده اجرای آن باشید. صاحب‌نظران عرصه خودمدیریتی همیشه تاکید می‌کنند که اگر یک ایده کار نمی‌کند، هدف را رها نکنید، بلکه با جایگزین آن پیش بروید و مطمئن باشید که با آزمودن راه‌های متعدد دیگر سرانجام موفق خواهید شد.

3- مسیرهای غیرمستقیم رسیدن به هدف‌تان را نیز در نظر بگیرید. راهبردی را مورداستفاده قرار دهید که ممکن است تفاوت ایجاد کند. برای مثال، شرکت سونی ترانزیستور را در محصولات خود به‌کار برد و مزایای آن را نشان داد و مستقیما به سراغ تولید ترانزیستورهای متفاوت نرفت. شما هم می‌توانید با جور دیگر دیدن و چندبعدی برخورد کردن با مسائل، آنها را بهتر و سریع‌تر حل کنید.

4- زمان بندی و تعیین مسیر را تمرین کنید. اجرای راهبرد درست در زمان اشتباه یا مسیر اشتباه می‌تواند به حدی بی‌اثر باشد که انگار آن راهبرد اشتباه بوده است، پس به موقع و در مسیر درست گام بردارید. خودمدیران بزرگ و موفق کسانی هستند که بهترین مسیر ممکن را در مناسب‌ترین زمان طی می‌کنند و به اهداف خود دست می‌یابند بدون اینکه نیازی داشته باشند دیگران یعنی مدیران مافوق و روسا به آنها چیزی بگویند.

5- همیشه در حال حرکت به جلو باشید.همیشه ازموفقیت‌های خود بهره‌برداری کنید و وقتی در حال رسیدن به اهداف خود هستید هیچ‌گاه توقف نکنید و کُند عمل نکنید. آلبرت انیشتین گفته است: موفقیت مانند دوچرخه‌سواری است؛ به محض اینکه توقف کنید خواهید افتاد. یک خودمدیر هیچ‌گاه از تکاپو و حرکت به جلو دست نخواهد کشید حتی اگر سازمان در برهه‌ای از زمان چیزی از او نخواهد و او را به حال خود رها کرده باشد.