مترجم: سید حسین علوی لنگرودی

منبع : Little things matter

قسمت نوزدهم

تحقق خودمدیریتی نیز مانند هر فرآیند دیگری نیازمند راهبردها و استراتژی‌هایی است که با درک درست و پیاده‌سازی مطلوب آنها می‌توان به یک خودمدیر کارآمد و کاربلد تبدیل شد. در این بخش به پنج مورد از راهبردهای کلیدی خودمدیریتی اشاره خواهد شد.

1- کاملا متعهد به هدفی مشخص باشید. همیشه به یاد داشته باشید که ابتدا باید درمورد کسب‌وکارتان تصمیم بگیرید. واقعیت آن است که نمی‌توانید به جایی که می‌خواهید برسید وقتی که نمی‌دانید آنجا کجاست. هدف باید دقیقا مشخص شود و بعد از آن باید کاملا به آن متعهد باشید. بزرگان گفته‌اند که برای کشتی سرگردانی که مقصد مشخصی ندارد هیچ بادی باد موافق نیست.

2- ابتکارعمل را در دست بگیرید و آن را حفظ کنید. دلیل اصلی این امر این است که نه‌تنها در کسب‌وکار، بلکه در زندگی هم رقابت وجود دارد. چه بسیار ایده‌های فوق‌العاده‌ای که به‌دلیل تاخیر در عملی شدن و تبدیل به محصول شدن هدر رفته‌اند یا اینکه توسط فرد یا شرکت دیگری به بهره‌برداری رسیده‌اند. به‌طور کلی تفکر و برنامه‌ریزی اگر منجر به اقدامی عملی نشود بی‌ارزش هستند. بنابراین اگر فردی ابتکار عمل را در دست نگیرد و آن را حفظ نکند، یک رقیب این کار را انجام می‌دهد.

3- صرفه‌جویی کنید تا منابع خود را افزایش دهید. شما نمی‌توانید در همه جا نیرومند باشید. این ایده برای صرفه‌جویی کردن یا از بین بردن اتلاف وقت یا منابع در موقعیت‌های بی اهمیت ضروری است. متمرکز کردن منابع برجسته در جایی که مهم است، یعنی در نقطه‌ای تعیین‌کننده از رموز موفقیت‌های بزرگ محسوب می‌شود. اگر می‌خواهید خود را به خوبی مدیریت کنید باید از تمرکز کافی برخوردار باشید. همان‌طور که یکی از اصول بنیادین مدیریت به ما می‌گوید که از انجام همزمان و توامان چند کار مختلف خودداری کنیم اصول خودمدیریتی نیز همین نکته را به ما گوشزد می‌کند.

4- از تعیین موقعیت راهبردی استفاده کنید. برای رسیدن به هدف راهبردی، نیاز مبرمی به حرکت ماهرانه‌ای نسبت به تغییرات محیطی یا تغییرات غیرمنتظره دیگر دارید. شما ممکن است نیاز به اصلاح رویکرد و موقعیت نهایی خود داشته باشید، حتی وقتی که در حال رسیدن به هدف خود هستید. به همین دلیل اگر آنچه شما انجام می‌دهید کاربردی ندارد، شما نیاز به تغییر راهبردهایتان دارید چرا که در غیر این صورت انرژی، زمان و توانایی‌هایتان را به هدر داده‌اید.

5- کارهای غیرمنتظره انجام دهید. وقتی با دیگران رقابت دارید، بسیار موثر است که رقبا را شگفت‌زده کنید و کاری غیرمنتظره انجام دهید. شرکت مشهور و بزرگ سونی این کار را با استفاده از ترانزیستور انجام داد. گرچه ترانزیستور در آمریکا اختراع شده بود، اما شرکت‌های آمریکایی همچنان به فناوری لوله خلأ پایبند بودند و برآورد می‌کردند که ترانزیستور نمی‌تواند برای سال‌های متوالی سودده باشد و به همین جهت آن را به‌کار نبردند. اما سونی با به‌کارگیری ترانزیستور در محصولاتش ظرف دو سال، رادیو ترانزیستوری قابل حمل ساخت که به سرعت رقیبان را از گود رقابت خارج ساخت. این امر هم رقبا را غافلگیر کرد و هم همسو با مفهوم ارائه دادن کیفیتی فراتر از انتظار به مشتریان بود. (ادامه دارد)