قبل از جهانی شدن چه باید کرد؟

مترجم:فریبا ولیزاده

منبع: business.com

«باید گفت ما در عصر بسیار هیجان انگیزی زندگی می‎کنیم. عصری سرشار از تحولات اطلاعاتی بی‎پایان که مسلما فقط به رایانه‎های شخصی‎مان ختم نمی‎شوند. دنیای کسب‌وکار با سرعتی باورنکردنی در حال پیشرفت و دگرگونی است. روند رو به جلوی جهانی‎سازی، شرکت‎ها را وادار به انجام کارها به روش‎هایی جدید می‎کند.»

«بیل گیتس»

جهانی‎سازی هر کسب‎وکاری یک جهش طبیعی در عصری است که با تمام وجود فریاد جهانی‎شدن سر می‎دهد. با توسعه بازارهای جهانی، ادغام‎های اقتصادی و میان‎فرهنگی و از همه مهم‎تر دسترسی به اطلاعات، جهانی شدن دیگر نه تنها رویا نیست، بلکه به واقعیتی بزرگ برای بازیگران بزرگ تبدیل شده است. کسب موفقیت در بازارهای داخلی به جاه‎طلبی‎های قابل‎توجهی برای کشف سرزمین‎های ناشناخته می‎انجامد. با این حال، هر مدیری که قدم به آب‌های بین‌المللی می‎گذارد، به ساحل امن آرامش نمی‎رسد. قبل از تحقق چنین رویایی، رهبران کسب‎وکارها باید فرصت‎ها و چالش‎های مختلف را بررسی کرده و سپس اقدام به بالا بردن پرچم کسب‎وکار خود در بازارهای بین‌المللی کنند. اگر شما هم به فکر گسترش مرزهای کسب‎وکارتان هستید، توجه به نکات ذیل در کاهش خطرات ورود به بازار بین‌المللی و افزایش احتمال موفقیت تاثیرگذار خواهند بود.

۱- حساب پول هایتان را داشته باشید

هدف‎گذاری بازارهای جدید از نظر مالی و فعالیت‎های بی‎وقفه آن، فرآیندی پرهزینه است. صاحبان کسب‎وکار باید دید مناسبی نسبت به سرمایه‎گذاری‎های لازم در زمینه انجام تحقیقات اولیه و رشد نتیجه‌بخش داشته باشند. منابع مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری را تعیین کنید و از به هدر نرفتن منابع مالی ارزشمند اطمینان حاصل کنید. هیچ چیز جز ایجاد اختلال در فرآیند تثبیت مطلوب یک کسب وکار محلی منجر به اختلال در طرح‌های توسعه شما نخواهد شد.

هزینه‎های سربار بازاریابی و تبلیغات، رویدادهای تبلیغاتی، فروش، هزینه‌های نیروی کار، بسته‌بندی و غیره در کشورهای مختلف متفاوت بوده و باید برای کسب‎وکارهای گوناگون به صورت مجزا تعیین شود. تلاش برای بازگشت سرمایه سریع در مواردی دلسردکننده است و برنامه‎ریزی‎ها باید به صورت بلندمدت انجام شود. اختصاص بودجه‎ای برای چند سال آتی و انجام بازبینی‎ها و بررسی‎های منظم اقدامی حیاتی در این زمینه به‌شمار می‎رود.

۲. تحلیل محدوده تقاضا برای محصولات و خدمات در بازاری خاص

حس اولیه‎ای که یک مدیر را وادار به گسترش افق کسب وکار به خارج از مرزهای داخلی می‎کند، گاهی بسیار حقیقی است. با این حال، تصمیمات مدیران باید بر اساس داده‎های قابل لمس و البته حقایق استوار باشد. افق بازاریابی‌پذیری محصولات یا خدمات را در بازاری خاص تعیین کنید. رقبا و موقعیت‎های مختلف مورد علاقه آنها و صنعت را به خوبی بررسی کنید. با تحلیل شکاف‎هایی که میان ویژگی‎های محصولات موجود در بازار و تقاضای بازار وجود دارد، توان محصولات و خدمات خود را برای رویارویی با این شکاف و رقابت در بازار ارزیابی کنید. معرفی محتاطانه چند محصول خاص به بازار بین‌المللی بهتر از عرضه یکباره تمامی محصولاتی است که هم‌اکنون در بازار داخلی در حال فروش است. این روش تحلیل فرآیندها، هزینه‎ها و سودآوری را ساده‎تر و به انطباق بیشتر استراتژی‎های بازاریابی با سیاست‎های مالی کمک شایانی می‎کند.

۳. اهرم قدرتی به نام اینترنت

همان‌طور که بیل گیتس اشاره می‌کند: «اگر کسب‌وکارتان اینترنتی نیست، به‌زودی از چرخه بازار حذف خواهید شد.» تکیه بر تجربه ثروتمندترین تجار جهان روش مناسبی برای ایجاد ارزش و توسعه چشم‌انداز خواهد بود. بر اساس گزارش‎ها، نزدیک به نیمی از جمعیت جهان تا سال ۲۰۱۸ به اینترنت دسترسی خواهند داشت، به این ترتیب کافی است قدرت و تاثیرات دنیای مجازی را در رویدادهای کارآفرینانه تصور کنید. از این‌رو، باید تلاش‎هایی استثنایی برای افزایش حضور کسب وکارها در دنیای دیجیتال در قالب بازارهای خاص صورت بگیرد.

جست‎وجو و کشف اطلاعات آنلاین در سال‎های اخیر به غریزه‎ای طبیعی در میان افراد تبدیل شده است. به واسطه توسعه و تولید محتوای ناب و با کیفیت حضور خود در دنیای دیجیتال را قوت بخشید. با سرمایه‎گذاری مستمر در زمینه سئو بهینه‌سازی موتور جست‌وجو (SEO) آن را به بخشی جدایی‎ناپذیر از استراتژی‎های بازاریابی و سیاست‎های ترویج نام تجاری خود تبدیل کنید. مهم‌تر از همه اینکه، وب‌سایت خود را به مهم‎ترین ابزار ارتباطی خود تبدیل کنید چرا که وب‌سایت‎ها تاثیر شگفت‎انگیزی بر کیفیت تصورات سهامداران و ذی‌نفعان کسب‎وکارتان خواهند داشت. از متخصصان برای تقویت این جنبه از کسب‎وکارتان کمک بگیرید.

۴. خواهی نشوی رسوا، همرنگ جماعت شو

آشنایی هرچه بیشتر با فرهنگ و رسوم رایج کشور و بازار هدف پیش ازآغاز فعالیت‏های بازاریابی و تبلیغات نکته بسیار مهمی است. پرداختن به نیازهای فرهنگی مصرف‎‎کنندگان و گفت‎وگو به زبانی مشترک و قابل فهم برای آنها یک تاکتیک حیاتی است.

درحالی‌که افراد در برخی از فرهنگ‎ها ترجیح می‎دهند یک راست به جوانب مختلف کسب‌وکار بپردازند، گروه دیگر در فرهنگ‏هایی متفاوت ترجیح می‎دهند در قدم اول و پیش از ورود به موضوعات تجاری، برای رسیدن به سطح معقولی از اعتماد، اقدام به ایجاد رابطه‎ای دوستانه کنند، درحالی‌که صادق ماندن برند و نام تجاری نکته‌ای مهم است اما توسعه سریع و تطابق هرچه بیشتر با نیازهای بازار نیز از اهمیت فوق‌العاده‎ای برخوردار است. ایجاد حس تعلق در مشتریان مسلما کمک بزرگی به موفقیت فعالیت بین‌المللی کسب‎وکارتان خواهد کرد.

۵. از متخصصان بپرسید

استخدام مشاوران محلی به‌منظور برون‎سپاری وظیفه گردآوری اطلاعات ضروری در خصوص قوانین مالیاتی، سیاست‎های دولتی و قوانین ویزای کار یا قوانین مربوط به راه‎اندازی کسب‎وکار بین‎المللی و حتی قوانین کار یا هر اطلاعاتی که برای رعایت حدود قانونی و اجتماعی جوامع بین‌المللی، انجام می‌شود.

علاوه‌بر این، بررسی انطباق محصول مورد نظر با مشخصات صنعت امری ضروری است. قوانین دولتی و سیاست‎های صنعت از کشوری به کشور دیگر متفاوت است و شما به عنوان مدیر ارشد یک کسب‎وکار باید به صورت هوشمندانه از انطباق تمامی ابعاد محصول خود با مقررات محلی اطمینان حاصل کنید و از راهنمایی‎های مشاوران خود برای دریافت مجوزها و گواهی‎نامه‎های مورد نیاز برای فعالیت در هر کشوری استفاده کنید.

ایجاد و حفظ تصویری پاک از کسب‎وکار یک ضرورت است و متخصصان این حوزه می‎توانند میزان آسیب پذیری کسب وکار شما را که ممکن است به‌دلیل کمبود تجربه افزایش پیدا کند، کنترل کنند. مشاوران می‎توانند شما را در کسب این انطباق یاری کنند و به این ترتیب کسب وکار را از ورود به محدوده خطر بازدارند.

سخن آخر

جهانی شدن، در مجموع با اداره کسب وکار در مرزهای داخلی تفاوت‎هایی دارد. تعیین تمامی خطرات و ریسک‎هایی که نتیجه چنین ابتکار عملی است برای صاحبان کسب وکار اقدامی حیاتی است. با در نظر گرفتن برنامه‌ای مدون سعی کنید نظر اعضای تیم خود را جلب کنید تا آنها هم در سرعت بخشیدن به فرآیند جهانی شدن و ایجاد روندی آرام و موفق نقش داشته باشند، در نهایت همان‌گونه که والت دیزنی گفته است: «اگر رویایی در سر می‌پرورانید، حتما روزی توان تبدیل آن به واقعیت را پیدا خواهید کرد».