نویسنده: Matt Mayberry
مترجم: سیدساجد متولیان

فرقی نمی‌کند که یک کارآفرین، صاحب کسب‌وکار، متخصص منابع انسانی، مدیرعامل یا در هر موقعیت رهبری سازمانی دیگری باشید که در مورد استخدام نیروی انسانی برای سازمانش تصمیم‏گیرنده است، در هر صورت مطمئنم که همواره به دنبال یافتن موثرترین راه برای استخدام استعدادهای عالی هستید. از سوی دیگر، اگر فرد جویای کاری هستید که به دنبال شغل رویایی‏اش می‏گردد، احتمالا همواره از خودتان می‏پرسید که بهترین راه برای متمایز بودن و شروع عالی حرفه‏تان چیست.

 

تحقیقاتی که اخیرا انجام شده است، می‏تواند به هر دو دسته فوق‏الذکر کمک شایانی کند. شرکت Future Workplace که یک موسسه تحقیقاتی است که در زمینه بازطراحی و بازاندیشی محیط‏های کاری فعالیت می‌کند، نتایج تحقیقات مشترک‏شان را اعلام کردند. در تحقیق آنها حدود ۴۳۴۷ نیروی جویای کار و ۱۲۹متخصص منابع انسانی شرکت کرده‏اند. مهم‏ترین خروجی این تحقیقات این است که شکاف عظیمی بین طرز تفکر جویندگان کار و کارفرمایان راجع به عوامل موثر در استخدام وجود دارد. برای مثال ۷۱ درصد از متخصصان منابع انسانی که در تحقیقات شرکت کرده بودند، اعتقاد داشتند که توصیه‏نامه‏هایی که متقاضیان کار به کارفرمایان ارائه می‌دهند، بهترین منبع تشخیص متقاضیان باصلاحیت است، درحالی که تنها ۷ درصد از جویندگان کار توصیه‏نامه‏ها را به‌عنوان عامل مهم در یافتن شغل مناسب موثر می‏دانستند. درحالی‌که توصیه‏نامه‏ها از دید کارفرمایان به‌عنوان عامل مهمی در نظر گرفته می‏شود، جویندگان کار امکان پیشرفت شغلی را مهم‏ترین عامل برای انتخاب یک شغل می‏دانند. از این رو رهبران سازمانی نیاز دارند که به‌طور جدی در مورد اینکه چگونه می‏توانند به پیشرفت شغلی کارکنان‏شان کمک کنند، بیندیشند. تنها نیمی از جویندگان کار که در تحقیقات با آنها مصاحبه شده بود ابراز کردند که کارفرمای قبلی‏شان به نوعی به پیشرفت شغلی آنها کمک کرده است.

نتایج تحقیقات اخیر نیز ثابت کرده است که جویندگان کار اشتیاق زیادی دارند تا در سازمان‌هایی مشغول به‌کار شوند که رهبران آن سازمان حقیقتا به پیشرفت شغلی آنها کمک کنند و چیزی بیش از یک چک دستمزد در اختیارشان بگذارند. شکل‏گیری چنین فرهنگی در یک سازمان به افزایش دلبستگی شغلی کارکنان کمک می‌کند، به‌طور محسوسی نرخ خروج از سازمان را کاهش می‏دهد و نهایتا موفقیت بالاتری را برای سازمان به ارمغان خواهد آورد. یکی از مشخصه‏هایی که به میزان قابل توجهی به افرادی که در پی یافتن شغل هستند کمک می‌کند، آن است که به تقویت مهارت‏هایشان بپردازند و به دنبال راه‌هایی باشند که چشم‏انداز شغلی‏شان را گسترش دهند. دن شوابل که یکی از همکاران تحقیقاتی موسسهFuture Workplace است، می‏گوید: «من همواره هم‏نسلانم را ترغیب می‏کنم تا یک جوینده کار موقت باشند تا بتوانند بر احتمالات آینده تسلط پیدا کنند. اگر در حال حاضر شغلی ندارید، می‏توانید از طریق کار آزاد (Freelancing) و فروختن محصول‏تان در جاهایی مانند سایت‏های Amazon و EBay، راه‌اندازی یک کسب‌وکار کوچک یا بلاگ‏نویسی از زمان خود به‌عنوان یک جوینده کار موقت بهترین بهره را ببرید.» او این‌گونه ادامه می‏دهد: «وقتی همزمان با جست‌وجوی شغل به این‌گونه فعالیت‏ها می‏پردازید، علاوه‌بر آنکه خلأ‏های زمانی در رزومه‏تان را پوشش می‏دهید، مهارت‏های جدید را می‏آموزید و با ایجاد درآمدهای جانبی، اضطراب کمتری ناشی از نیافتن شغل را تجربه می‏کنید که همین جذابیت شما را به‌عنوان یک جوینده کار افزایش می‏دهد.»